شناسهٔ خبر: 25003352 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

جاه‌ طلبانه‌ترین پروژه تسلا +عکس

تسلا مدل ۳ را می‌توان واقع‌گرایانه‌ترین و در عین‌ حال جاه‌ طلبانه‌ترین پروژه شرکت تسلا موتورز تا به امروز دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین از پدال، این محصول که در سال ۲۰۱۶ میلادی به قیمت 36 هزار دلار در معرض فروش قرار گرفت، به علت بهره‌مندی از قیمتی متعادل قادر است تا نقش به سزایی در دستیابی ایلان ماسک به هدف نهایی‌اش که همان تغییر دنیای اتومبیل به نفع انواع الکتریکی است، ایفا نماید.

اگرچه عده زیادی از مردم با پرداخت مبلغ هزار دلار جایگاه خود را در صف خرید این خودرو رزرو نموده‌اند اما تسلا تاکنون نتوانسته به وعده خود مبنی بر تولید حدود 5000 دستگاه مدل 3 در هفته، تا پایان سال 2017 میلادی عمل نماید البته بر اساس اطلاعات منتشره از طرف رسانه بلومبرگ، شرکت تسلا تنها موفق به تولید 1076 دستگاه مدل 3 در هفته شده است و به‌طورکلی از ماه جولای 2017 تاکنون، حدود 11500 دستگاه از این خودرو به فروش رسیده است.

متأسفانه چون تسلا تاکنون آمار دقیقی در رابطه با مدل 3 ارائه نداده است، صحت ارقام فوق قابل تأیید یا تکذیب نیست.

یک شهروند که اتومبیل خود را در فوریه 2018 تحویل گرفته، لطف کرد و مدل 3 خود را در اختیار ما قرار داد. چرا که شرکت تسلا به دلایل مختلف از تحویل یک خودروی قابل تست به ما خودداری نموده است.

البته آن طور که شرکت تسلا اعلام نموده حداقل تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی خبری از تولید نمونه‌های ۳۶ هزار دلاری مدل ۳ به گوش نخواهد رسید.

هر کدام از مدل 3 های کنونی به دو پکیج سفارشی مجهز شده‌اند؛ اولی دربردارنده یک مجموعه باتری به قیمت ۹ هزار دلار است که دامنه حرکتی خودرو را از 354 به 499 کیلومتر افزایش خواهد داد.

پکیج دوم نیز با قیمت 5 هزار دلار شامل امکاناتی همچون: صندلی‌های برقی مجهز به گرم‌کن، سقف شیشه‌ای پانوراما و یک سیستم صوتی پریمیوم است.

در ضمن انتخاب هر رنگ دیگری به‌جز مشکی هزینه‌ای در حدود هزار دلار اضافه را شامل خواهد شد و اگر مایل به سفارش قابلیت‌های پیشرفته خودران بر روی اتومبیل خود باشید، بایستی 5 هزار دلار دیگر نیز بپردازید.

تسلا مدل 3 مورد بررسی در این مقاله به تمامی آپشن‌های فوق مجهز شده و قیمت آن بالغ بر ۵۶ هزار دلار است.

نیرویی که مدل 3 را به واسطه یک موتور الکتریکی تعبیه شده بر روی محور عقب، به حرکت درمی‌آورد، در حدود 221 اسب بخار قدرت داشته و گشتاور حاصل از آن نیز معادل 411 نیوتن‌متر است.

همچنین گفته شده که نمونه دو موتوره چهارچرخ محرک نیز به‌زودی وارد بازار خواهد شد.

اگرچه متریال اصلی به کار گرفته شده در ساختار مدل 3 از جنس فولاد است، اما درب‌ها و کاپوت خودرو از فلز آلومینیوم ساخته شده‌اند.

وزن این خودرو در حدود 136 کیلوگرم بیشتر از ب‌ام‌و 330i بوده و به دلیل قرارگیری باتری بزرگ در کف خودرو، مرکز ثقل آن در ارتفاع 47 سانتیمتری از سطح زمین واقع شده است.

وزن 1867 کیلوگرمی مدل 3 به‌گونه‌ای توزیع شده است که 48.2 درصد آن در جلو و مابقی بر نیمه عقبی سنگینی می‌کند.

عملکرد غربیلک فرمان در تغییر جهت و عبور از مسیرهای پرپیچ‌وخم بسیار چابک و پرنشاط ارزیابی می‌شود.

دقت و سفتی غربیلک فرمان در هر سه حالت رانندگی کامفورت، استاندارد و اسپرت در حد بسیار خوبی قرار دارد.

از سوی دیگر عملکرد ترمزهای احیایی متناسب با قوای محرکه این خودرو نبوده و در توقف کامل خودرو دچار کمبود هستند.

در ضمن اثری از حالت رانندگی با یک پدال در این خودرو که در ترافیک‌های شهری مایه آسایش بسیار راننده خواهد بود، مشاهده نمی‌شود.

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت مدل 3 معادل 5.1 ثانیه بوده و با ترمزگیری در سرعت 112 کیلومتر بر ساعت، این خودرو در فاصله 53.6 متری از حرکت بازخواهد ایستاد.

شتاب جانبی خودرو در پیست مخصوص نیز معادل 0.84 جی ارزیابی شد. بعلاوه اگر بخواهید با سرعت بسیار بالا از پیچ عبور نمایید، کم فرمانی کاملاً احساس خواهد شد.

در داخل کابین، صدای برخورد لاستیک‌ها با ناهمواری‌های جاده سرنشینان را مورد تأثیر قرار خواهد داد. همچنین کابین خودروی مورد بررسی از برخی ارتعاشات و صداهایی شبیه به جیرجیر علیرغم کارکرد کمتر از ۴۰۰۰ کیلومتر رنج می‌برد.

میزان صدای ورودی به کابین در حدود ۶۹ دسی‌بل اندازه‌گیری شد که از صدای نفوذی به کابین آئودی A4 بیشتر است.

میزان رسمی مصرف انرژی تسلا مدل 3 برابر 499 کیلومتر در سیکل ترکیبی و 481 کیلومتر در بزرگراه به ازای هر مرتبه شارژ کامل باتری است.

صفحه نمایش 15 اینچی سیستم اطلاعات سرگرمی، همه چیز از جمله نقشه‌های مسیریابی و متغیرهای سیستم صوتی گرفته تا اطلاعات مرتبط با میزان شارژ باتری و برد حرکتی را به‌خوبی نمایش می‌دهد.

این صفحه نمایشگر که در میانه داشبورد ساده مدل 3 قرار دارد، از دقت، وضوح و گرافیک بسیار مناسبی برخوردار است. دکمه‌های فیزیکی ندرتاً در کابین مدل 3 قابل مشاهده هستند.

در این میان می‌شود به دکمه‌های شیشه بالابر، دربازکن برقی، دو دکمه تعبیه شده بر روی غربیلک فرمان و به همراه دسته راهنما و دسته دیگر قرار گرفته بر روی ستون فرمان که کروز کنترل و فرمان خودکار از طریق آن فعال شده و قابلیت تعویض دنده را نیز داراست، اشاره نمود.

در اینجا از دکمه‌های کنترل تهویه، سیستم صوتی و همچنین صفحه کیلومتر شمار پشت غربیلک فرمان خبری نیست. دریچه تهویه نیز در سرتاسر داشبورد امتداد یافته است.

میزان دید به سمت جلو از داخل کابین در سطح مناسبی قرار دارد اما دید عقب تا حدی محدود شده است.

کابین خودرو دارای فضای جاداری بوده به‌طوری‌که حس خوشایندی را در سرنشینان پدید می‌آورد.

همچنین به واسطه وجود کنسول بزرگ تعبیه شده به‌جای تونل جعبه دنده و نیز یک صندوق بار در قسمت جلو علاوه بر صندوق عقب،، فضای کافی برای جای دادن اسباب و وسایل در این خودرو وجود خواهد داشت.

اگرچه در صندلی‌های ردیف دوم کمبودی از نظر فضا وجود ندارد اما ارتفاع نسبتاً زیاد قسمت کف خودرو باعث می‌شود تا زانوهای سرنشینان بالاتر از حد معمول قرار بگیرد و این موضوع می‌تواند موجب رنجش آنها شود.

همچنین صندلی‌های ردیف دوم با درجه 60/40 قابلیت تا شدن دارند که این خصیصه موجب افزایش حجم صندوق بار خواهد شد.

در پایان به ذکر این نکته بسنده می‌کنیم که اگرچه تسلا مدل 3 یک خودرو الکتریکی نسبتاً لوکس با قابلیت‌های مناسب است اما قیمت بالای 50 هزار دلار و تأخیر در واگذاری آن به خیل عظیم مشتریان منتظر، می‌تواند به اعتبار این خودرو لطمه و آن را از هدف اصلی‌اش که همان فراگیر نمودن خودروهای برقی در بین عموم افراد جامعه است، دور نماید.

نظر شما