شناسهٔ خبر: 24998594 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

چهارمین پایگاه امدادونجات کوهستان استان تهران با حضور رئیس جمعیت هلال‌احمر به بهره‌برداری رسید

یک افتتاح متفاوت

رئیس جمعیت هلال‌احمر: خدمت‌رسانی به بالغ بر ۲۰‌میلیون شهروند تهرانی باعث افتخار است سیده فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران: پایگاه امدادونجات یادمان‌ جاویدالاثر متوسلیان با توجه به امکانات متعدد، در حوادث می‌تواند حضور پررنگی داشته باشد

صاحب‌خبر -

شهروند| چهارمین پایگاه امدادونجات کوهستان استان تهران با حضور رئیس جمعیت هلال‌احمر افتتاح شد. یک افتتاح متفاوت که با کوهنوردی رئیس جمعیت هلال‌احمر، دبیرکل و جمعی از مسئولان، امدادگران و اصحاب رسانه همراه شد. صبح‌ روز جمعه، با حضور رئیس و دبیرکل جمعیت هلال‌احمر و نمایندگان مردم تهران در خانه ملت، پایگاه امدادونجات کوهستان کلکچال (یادمان‌ جاویدالاثر متوسلیان) افتتاح شد.
کار هلال‌احمر مشارکتی است
دکتر علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر در مراسم افتتاح پایگاه امدادونجات کوهستان در کلکچال گفت: کار هلال‌احمر مشارکتی است و به‌تنهایی نمی‌تواند کاری را پیش ببرد. وی با بیان این‌که ۵۵۷ پایگاه امدادونجات جمعیت هلال‌احمر در سراسر کشور فعال است، افزود: پایگاه کلکچال (یادمان‌ جاویدالاثر متوسلیان)، چهارمین پایگاه امدادونجات کوهستان در استان تهران است. رئیس جمعیت هلال‌احمر تأکید کرد: خدمت‌رسانی به بالغ بر ۲۰‌میلیون شهروند تهرانی باعث افتخار است و توانمندی خوب امدادگران باعث می‌شود خدمت شایسته‌ای به مردم ارایه شود. دکتر پیوندی با اشاره به این‌که امیدواریم ‌سال ۹۷ سالی بی‌حادثه باشد تا جمعیت هلال‌احمر هم بیش از پیش به نقش فرهنگی - اجتماعی خود بپردازد، خاطرنشان کرد: از همه امدادگران تقدیر می‌کنم و امیدوارم این تعامل و همدلی ادامه داشته باشد تا بتوانیم بیشتر و بهتر به مردم خدمت کنیم.
آموزش کمک‌های اولیه در پایگاه امدادونجات کوهستان کلکچال
سیده فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با توجه به این‌که طبق آمار، در پایان هر هفته 500‌هزار نفر کوهنورد حرفه‌ای، نیمه‌حرفه‌ای و علاقه‌مندان از مناطق کوهستانی استفاده می‌کنند، باید در این مناطق پایگاه امدادونجات ایجاد شود که امروز این بخش برای ارایه خدمات اولیه امدادونجات به شکل شبانه‌روزی افتتاح شد. عضو مجمع نمایندگان استان تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس مجلس شورای اسلامی گفت: این پایگاه امدادونجات دارای کلاس برای آموزش‌های اولیه، استراحت و خوابگاه است. به‌طور حتم هلال‌احمر همیشه در همه حوادث حضور پررنگی داشته و خدمات قابل قبولی ارایه داده است، بنابراین امیدواریم با تعامل مجلس و هلال‌احمر خدمات باکیفیت‌تری به مردم ارایه شود. لازم به ذکر است، پایگاه جاویدالاثر متوسلیان‌ کلکچال، پس ‌از‌ پایگاه شیرپلا، دربند و قوچک، چهارمین پایگاه کوهستانی هلال‌احمر در استان ‌تهران است.
۵۰۰‌هزار نفر از مردم استان تهران
در هفته کوه‌پیمایی می‌کنند
مدیرعامل هلال‌احمر استان تهران نیز در حاشیه این مراسم گفت: هر هفته ۵۰۰‌هزار نفر از مردم استان تهران در کوهستان‌های این استان حضور یافته و کوه‌پیمایی می‌کنند. حسین کتابدار صبح جمعه در مراسم افتتاح پایگاه امدادونجات کوهستانی «کلکچال» در شمال تهران گفت: این پایگاه چهارمین پایگاه امدادونجات کوهستانی در استان تهران است. پیش از این پایگاه‌های امدادونجات در «شیرپلا»، «قوچک» و «دربند» راه‌اندازی شده و این پایگاه به همت شهردار منطقه یک تهران و با قرار دادن ساختمان، به‌عنوان چهارمین پایگاه امدادونجات کوهستانی فعال شد. وی افزود: شرایط پایگاه‌های امدادونجات کوهستان بسیار سخت است. افراد آموزش‌های خاص در این پایگاه خواهند دید و تجهیزات پیشرفته‌تر نیاز است که بتوان به بهترین نحو کار امدادونجات را انجام داد. مدیرعامل هلال‌احمر استان تهران با تأکید بر تجهیز و راه‌اندازی پایگاه‌های امدادونجات کوهستانی گفت: در‌ سال گذشته، ۶۷ عملیات در پایگاه‌های امدادونجات کوهستانی داشتیم و به افرادی که در کوه‌ها دچار مشکل شدند، خدمات‌رسانی شد. کتابدار با بیان این‌که هر هفته بالغ بر ۵۰۰‌هزار نفر از افراد دوستدار طبیعت در کوهستان‌های استان تهران حاضر می‌شوند، اضافه کرد: این اقبال مردم به کوهستان‌ها در عین حال که یک فرصت است، تهدیداتی هم ایجاد می‌کند. وی گفت: بیشترین حضور در کوهستان‌های استان تهران در روزهای پنجشنبه و جمعه اتفاق می‌افتد و اغلب این افراد آماتور یا نیمه‌حرفه‌ای هستند و به‌طور معمول حوادثی را شاهد هستیم. او ادامه داد: ما در پایگاه امدادونجات دربند از امکانات سپاه استفاده کردیم، در کلکچال از امکانات شهرداری و در قوچک از امکانات ارتش بهره بردیم، درواقع همه دستگاه‌ها با جمعیت هلال‌احمر برای حضور در کوهستان مشارکت داشتند.

بی‌نظیر در کوهستان!

|  علي‌اصغر پيوندي|   رئیس جمعیت‌ هلال‌احمر|
خدمات امدادونجات کوهستان در جمعیت هلال‌احمر بی‌نظیر است. کافی است نگاهی به حوادث بزرگ و کوچک در‌ سال گذشته بیندازید؛ بدون حضور امدادگران هلال‌احمر خیلی کارها امکان‌پذیر نبود. در حادثه بهمن اشترانکوه، امدادگران کاری کردند کارستان. یک هفته شبانه‌روز از دل و جان مایه گذاشتند تا یافتن پیکرهای حادثه‌دیدگان چندین ماه به عقب نیفتد. در حادثه هواپیمای تهران - یاسوج بدون حضور امدادگران و داوطلبان و تیم تخصصی مدیریت امدادونجات کوهستان هلال‌احمر، تلخی حادثه فراتر از حد تصور افزایش می‌یافت. بسیاری از امدادگران در سرمای منفی بیست درجه و در ارتفاعات چهارهزارمتری روزها و شب‌ها در قله دنا ماندند تا داغ این حادثه بر دل خانواده‌ها و ملت ایران سبک‌تر شود. حالا که پس از سرد شدن حادثه دیگر تقریبا هیچ نهاد دیگری جز هلال‌احمر در صحنه باقی نمانده، امدادگران کوهستان هلال‌احمر از استان‌های مختلف هنوز هم، همچون روزهای اول به کار خود ادامه می‌دهند تا هیچ خانواده‌ای چشم‌انتظار پیکر عزیزش باقی نماند. این‌که می‌گویم بی‌نظیر؛ فقط مختص ایران نیست. در حادثه هواپیمایی تهران - یاسوج شاهد بودیم که تیم فرانسوی که با تجهیزات به ایران آمده بود وقتی شرایط را دید، جرأت پای گذاشتن در دنا و یافتن جعبه سیاه را از دست داد و برگشت. در حادثه هواپیمای تُرک هم یک گروه ماهر امداد کوهستان از ترکیه خودش را به ایران رساند که به ادعای خودشان تا آن موقع بیش از ۵۰۰حادثه را از سر گذرانده بودند اما وقتی موقعیت رشته‌کوه‌های زاگرس را از نزدیک دیدند، از میانه راه به خانه‌شان بازگشتند. همه اینها را بگذارید در کنار حوادث کوچکتر دیگری که در کوهستان‌های سراسر کشور اتفاق می‌افتد و پایگاه‌های امداد کوهستان هلال‌احمر شبانه‌روز آنها را رصد می‌کنند. در پایان‌ سال گذشته بیش از ۲۵۰۰ست تخصصی کوهستان را به پایگاه‌های سراسر کشور تزریق کردیم تا خدمت‌رسانی به مردم با کمترین مشکلی انجام شود. گرچه هنوز کمبودهایی از گذشته برجای مانده، ولی به مرور زمان آنها را هم مرتفع خواهیم کرد. ارتفاعات شمال تهران هم ازجمله نقاط پرحادثه در کوهستان است. الان که فصل بهار و تابستان پیش روست، حجم حوادث نیز در این مناطق افزایش می‌یابد و متاسفانه در ارتفاعات تهران بخش قابل توجهی از حوادث متوجه مسافران غیر تهرانی است که بی‌توجه به خطرات گام در این مناطق تفریحی می‌گذارند. امروز چهارمین پایگاه امدادونجات کوهستان در تهران در ارتفاعات کلکچال افتتاح شد تا سرعت رسیدگی به حوادث کوهستان در شمال تهران افزایش یابد. افتتاح این پایگاه در یک جمعه خاطره‌انگیز، بهانه خوبی هم بود برای یک کوه‌پیمایی بهاری.  به همه امدادگران کوهستان هلال‌احمر خسته نباشید و خداقوت می‌گویم. امیدوارم حادثه‌ای پیش نیاید که نیازی برای حضور آنها باشد، اما ما وظیفه داریم همیشه و همه‌جا حاضر و آماده باشیم.

نظر شما