شناسهٔ خبر: 24998477 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

وال‌استریت‌ژورنال خبر داد

مذاکرات ضد‌ایرانی واشنگتن با اروپایی‌ها

دنیای اقتصاد : وال‌استریت‌ژورنال به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که واشنگتن رایزنی با متحدان اروپایی‌اش را برای اجرای راهبرد جدید دولت این کشور علیه ایران آغاز کرده است. این در شرایطی است که دولت جدید واشنگتن به رهبری دونالد ترامپ با سیاست‌هایی که تاکنون در عرصه جهانی در پیش گرفته دچار نوعی انزوا شده و متحدان اروپایی این کشور در برخی محورها از آمریکا فاصله گرفته‌اند.

صاحب‌خبر -

فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه ضمن رد درخواست‌های واشنگتن برای افزایش فشارها بر ایران گفت که این اتحادیه هیچ برنامه‌ای برای بررسی تحریم‌های جدید علیه تهران ندارد.

وال‌استریت‌ژورنال به نقل از این مقام آمریکایی که اشاره‌ای به نامش نکرده، می‌نویسد: «ایران تهدیدی جدی علیه ایالات‌متحده و متحدان ما در اروپا به شمار می‌رود.» به گزارش خبرگزاری تسنیم، او با اشاره به اعلام راهبرد جدید از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا علیه ایران گفت: «حمایت متحدانمان در سراسر جهان از اهمیتی حیاتی برای اجرای راهبرد مطرح‌شده از سوی رئیس‌جمهوری برخوردار خواهد بود.» این درحالی است که با توجه به موضع‌گیری کشورهای اروپایی در قبال سیاست‌های واشنگتن بعید به نظر می‌رسد که دولت ترامپ موفق شود اجماع مورد نیاز واشنگتن علیه ایران را شکل دهد.  دولت آمریکا بعد از بررسی سیاست‌هایش در قبال ایران از اعلام پایبندی تهران به توافق هسته‌ای برجام خودداری کرده و از متحدانش خواسته فشارها بر ایران را بابت برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور افزایش دهند.

البته مقام‌های اروپایی تاکید کرده‌اند که برای افزایش فشارها علیه ایران در موضوعات موشکی و منطقه‌ای با واشنگتن همراه خواهند شد، اما در عین حال در تلاش هستند آمریکا را به ماندن در توافق هسته‌ای با ایران ترغیب کنند. موگرینی، بعد از نشست شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران گفت: «ما نه امروز، نه هفته گذشته [در سفر واشنگتن] درباره اعمال تحریم‌های بیشتر از جانب اتحادیه اروپا علیه ایران صحبت نکردیم.» موگرینی همچنین گفت که موشک‌های بالستیک جزو توافق هسته‌ای ایران نیستند. او افزود: «ما هیچ‌گاه در ماه‌های اخیر این موضوع را سر میز مذاکره‌مان مطرح نکرده‌ایم و پیش‌بینی نمی‌کنم این اتفاق در آینده نزدیک هم بیفتد.» به‌‌رغم این اظهارات مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفته بود اتحادیه اروپا ممکن است تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه فرانسه پیشنهاد داده است در صورت لزوم تحریم‌های جدیدی علیه ایران به‌خاطر برنامه موشک‌های بالستیک اعمال شود.

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، منابع خبری به نقل از مشاوران امانوئل ماکرون اعلام کردند که فرانسه قصد ندارد در توافق هسته‌ای با ایران بازنگری کند. بنابر گزارش شبکه خبری المیادین، ماکرون در عین حال بر اهمیت بحث درباره دو پرونده موشک‌های بالستیک و نقش ایران در منطقه تاکید کرده است.  این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه با درخواست امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه برای مذاکره بر سر موشک‌های بالستیک مخالفت و اعلام کرده است که برنامه موشک‌های بالستیک تهران کاملا دفاعی بوده و هیچ ارتباطی با توافق‌نامه هسته‌ای با قدرت‌های جهانی ندارد. اخیرا ایالات‌متحده مدعی شده که ایران، موشکی را که انصارالله یمن اخیرا به عربستان سعودی شلیک کرده، در اختیار آنها قرار داده است و خواستار پاسخگو کردن تهران به‌خاطر نقض دو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل شده است.در عین حال ژان ایو لودرایان وزیر خارجه فرانسه قرار است اواخر هفته جاری به ریاض سفر کند و اواخر ماه نوامبر نیز به تهران سفر خواهد کرد. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در این باره گفت: «گفت‌وگوی سیاسی بین فرانسه و ایران فعال است و این مساله را ممکن می‌سازد تا همه موضوعات و مسائل را حل‌وفصل کنیم، از جمله مسائل راهبردی و منطقه‌ای را.»

این مقام اتحادیه اروپا و سایر مقام‌های اروپایی در گذشته گفته‌اند که بروکسل آماده رایزنی درباره افزایش فشار بر ایران بابت برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور است. آنها به‌‌رغم این تاکید کرده‌اند که این موضوع باید خارج از چارچوب برجام مورد بررسی قرار گیرد.

از سوی دیگر در پایان نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، وزرای خارجه بریتانیا، آلمان و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر بر لزوم حفظ برجام تاکید کردند. به گزارش «ایرنا» به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک از بروکسل، زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه در پایان نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای وین تاکید کرد. گابریل گفت: «در این نشست من به همراه همتای بریتانیایی خود و همچنین فدریکا موگرینی بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای با ایران تاکید کردیم.» هفته گذشته نیز فدریکا موگرینی در واشنگتن تاکید کرد که اتحادیه اروپا بر اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران از جمله از جانب آمریکا تاکید دارد.

نظر شما