شناسهٔ خبر: 24996570 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت

سال جدید و یک شروع علمی/ عرضه فناوری داخلی در مسابقات ربوکاپ

مسابقات ربوکاپ دقیقا پس از تعطیلات سال نو آغاز شد تا دانشگاهیان سال را به صورت کاملا علمی و با عرضه فناوری داخلی آغاز کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، در نخستین روزهای کاری سالی که به نام حمایت از تولید داخلی» نامگذاری شده، سیزدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران 2018 برگزار شد تا فناوری داخلی را در مقابل چشمان ایرانی و خارجی به نمایش بگذارد.

این مسابقات با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی، کمیته ملی ربوکاپ ایران و واحد قزوین دانشگاه آزاد اسلامی از 16 فروردین در نمایشگاه بین المللی تهران آغاز شد و در حالیکه تیم هایی از کشورهای ایران، ترکیه، آلمان، چین، هلند، آمریکا، فرانسه، انگلیس، پرو، هند، سنگاپور و کره در آن شرکت کردند، در روز 18 فروردین ماه با درخشش تیم های ایرانی به پایان رسید.

* اعلام آمادگی غلامی برای حمایت از مأموریت های بسیج کارکنان وزارت علوم

نشست صمیمی اعضای شورای فرماندهی بسیج کارکنان وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور با وزیر علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد.

حسین نصیرزاده در آغاز این نشست ضمن بیان گزارشی از اقدامات فعالیت های بسیج کارکنان وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، خاطرنشان کرد: بسیج کارکنان در سالهای اخیر درحوزه های مختلفی از جمله جذب و سازماندهی و تربیت و آموزش کارکنان در تراز انقلاب اسلامی برای کارآمدی و خدمت شایسته تر، برگزاری دوره های تخصصی، بصیرتی، دفاعی و امنیتی، راه اندازی گروه های علمی و پژوهشی از میان نخبگان و گسترش فعالیت های قرارگاه تاکتیکی مقابله با جنگ نرم نقش برجسته و موثری ایفا کرده است.

فرمانده مرکز بسیج کارکنان وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تاکید کرد: بسیج کارکنان به دور از جناح بندی های سیاسی و صرفاً در مسیر اسلامی و انقلابی شدن دانشگاه ها و اجرای منویات رهبر فرزانه انقلاب حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) حرکت کرده است و همکاری حداکثری با مسئولین آموزش عالی را برای انجام وظایف ذاتی سرلوحه امور خود داشته است.

نصیرزاده خطاب به وزیر علوم اضافه کرد: امیدوارم با توجه به تجارب و سوابق ارزشمند جناب عالی شاهد تقویت روز افزون شجره طیبه بسیج کارکنان و پشتیبانی های مداوم وزارت متبوع در انجام وظایف محوله باشیم و ما هم همانطور که در گذشته ملاک گفتار و عملمان بوده برای هرگونه همکاری و خدمت رسانی در مسیر تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران  اعلام آمادگی می کنیم.

براساس این گزارش در این نشست وزیر علوم پس از استماع سخنان نصیرزاده گفت: حضور شما عزیزان را ارج می نهیم و برای هرگونه پشتیبانی و مساعدت در مسیر انجام مأموریت های بسیج کارکنان اعلام آمادگی می کنیم.

منصور غلامی تأکید کرد: من خودم مسئول راه اندازی بسیج دانشگاه بو علی سینا همدان بودم و همواره از گسترش فعالیتهای بسیج حمایت کرده ام.

وی تصریح کرد: بسیج کارکنان ارتباطش را با وزارت علوم تقویت کند و این نشست ها در فرصت های مغتنمی برگزار گردد تا همکاری های فی ما بین گسترش یافته و منجر به ارتقا سطح فعالیتهای بسیج در مجموعه آموزش عالی باشیم .

غلامی در پایان این نشست با توجه به کمبودها و آسیب های پیش روی بسیج کارکنان در انجام مأموریت های ذاتی نقطه نظرات خود را بیان کرد.

* نشست فوق العاده رؤسای دانشگاه های سطح یک کشور برگزار شد

نشست فوق العاده رؤسای دانشگاه های سطح یک کشور به میزبانی دانشگاه تهران برگزار شد، در این نشست که با حضور مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رؤسای دانشگاه های سطح یک و تنی چند از رؤسای پژوهشگا ه ها برگزار شد، چند موضوع از جمله شیوه پذیرش مشترک دانشجو توسط دانشگاه ها و پژوهشگاه ها مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، ضمن خوشامدگویی به مهمانان نشست گفت: «خوشحالیم که از ظرفیت خوب دانشگاه های سطح یک و حضور رؤسای پژوهشگاه ها در این نشست موضوعات مهم را مورد بررسی قرار دهیم».

سپس عبدالرضا باقری، قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست با بیان اینکه اجلاس رؤسای دانشگاه های سطح یک فرصت مغتنمی است، گفت: «ما باید از این فرصت برای رفع مشکلاتی که در آموزش عالی وجود دارد، استفاده کنیم و از همفکری در این جلسات برای پیشبرد سیاست های وزارت کمک بگیریم و قبل از اینکه این سیاست ها در سطح کلان طرح شود، با بررسی و تبادل نظر در چنین جلساتی آنها را پخته تر و آماده تر کنیم».

وی با اشاره به اینکه اولین موضوعی که با همفکری در این جلسات بررسی شد اصلاحیه مواد استخدامی بازنشستگی اعضای هیأت علمی بود، افزود: «این تجربه خوبی بود و قبل از اینکه بخشنامه به دانشگاه ها ابلاغ شود در این جلسات مطرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در ایجاد اشتغال در جامعه ما هم نسبت به سهم خود مسئول هستیم. در همین راستا اصلاح مواد آئین نامه استخدامی می تواند ظرفیت های جدیدی برای فارغ التحصیلان فراهم کند و کلیات این بخشنامه ایجاد یک ظرفیت خوب برای آموزش عالی است».

باقری با عنوان اینکه دو موضوع مهم امروز در دستور کار این نشست است، گفت: «در دهه گذشته برخی از پژوهشگاه ها شکل دانشگاه پیدا کرده اند، اگر چه ما باید از ظرفیت پژوهشگاه ها برای تربیت دانشجوی ارشد و دکترا استفاده کنیم، اما نباید آنها درگیر مسائل آموزشی، اداری یا خدماتی دانشجو شوند. چون نه ظرفیت اینها در پژوهشگاه ها وجود دارد و نه ضرورت ایجاب می کند که بخواهند کار دانشگاه ها را انجام دهند».

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: «در دولت یازدهم هم مطرح بود که در این باره باید فکر و راه کاری صورت بگیرد و بر این اساس معاونت آموزشی وزارت علوم با همکاری پژوهشگاه ها و دانشگاه ها پیش نویس آئین نامه ای را تهیه کردند که قبل از نهایی شدن در این جلسه مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت، به نوعی که بازگشت به ماموریت هایی صورت گیرد که هر یک از این مراکز باید انجام دهند».

به گفته وی پژوهشگاه ها باید از ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای پژوهش های مورد نیاز خود استفاده کنند و در عین حال مدرک دانشجویان توسط دانشگاه ها صادر شود.

باقری تصریح کرد: «طبیعتاً این امر نیاز به همفکری و ایجاد زمینه های مناسب در دانشگا ه ها و گروه های آموزش عالی دارد که مقدمات آن باید فراهم شود، تا ما در سال آینده شاهد پیشبرد این سیاست ها باشیم».

مجتبی شریعی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز دراین نشست با بیان این که در حدود یکسال گذشته این بحث مطرح شد، که چرا پژوهشگا ه ها باید مستقیم دانشجو پذیرش کنند و این شیوه درستی نیست، گفت: «در این راستا پژوهشگاه ها توجیح خود را داشتند که به دلیل تأمین منابع انسانی، انجام تحقیقات و پژوهش نیاز دارند که دانشجو بگیرند و این دانشجویان برای آنها به نوعی پتانسیل نیروی انسانی برای به ثمر رساندن تحقیقات هستند».

وی افزود: «اما پژوهشگاه ها نباید درگیر کارهای مربوط به پذیرش دانشجو شوند و اگر این فرایند ادامه پیدا کند عملاً پژوهشگاه ها ممکن است که در بلندمدت به دانشگاه تبدیل شوند. در همین راستا این مسئله در جلسات مطرح و از پژوهشگاه های بزرگ درخواست شد که شیوه کار را در دست بگیرند. که طی فرایندی و با بررسی و ایجاد کارگروه هایی نهایتاً پیش نویسی که در این نشست مطرح می شود، تهیه و تدوین شد».

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه پیش نویس تهیه شده در این جلسه مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت، خاطر نشان کرد: «ما باید یک همکاری مشترک را دنبال کنیم به گونه ای که هم نیاز مراکز پژوهشی تأمین شود و هم دانشگاه ها متوجه شوند که از لحاظ امتیازات چیزی را از دست نمی دهند».

در ادامه این نشست که به درخواست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور رؤسای دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، علم و صنعت ایران، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، تربیت مدرس، اصفهان، علامه طباطبایی، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و هم چنین رؤسای پژوهشگا ه های پلیمر و پتروشیمی ایران، زلزله شناسی و مهندسی زلزله، شیمی و مهندسی شیمی ایران و پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری برگزار شد، پیش نویس آئین نامه تربیت دانشجویان مشترک پژوهشگاه ها و دانشگاه ها در دوره های تحصیلات تکمیلی مورد بحث، بررسی و تبادل نظر طرفین قرار گرفت.

* انتصابات آموزش عالی

فرهاد رهبر رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی طی حکمی قاسم عموعابدینی را به عنوان قائم مقام خویش در امور واحد علوم و تحقیقات منصوب کرد.

انتخابات شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان در آلمان برگزار شد و با رأی شورای مرکزی جدید میلاد محرک پور به عنوان دبیر این انجمن فعالیت خواهد کرد.

مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی عبدالساده نیسی را به سمت مدیرکل دفترحمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم منصوب کرد.

با صدور حکمی از سوی رئیس دانشگاه دانشگاه امیرکبیر، سید محمد حسین کریمیان به سمت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی این دانشگاه منصوب شد.

* تاکید دانشگاه آزاد بر لزوم حمایت از کالای ایرانی در واحدها و مراکز

عبدالرسول پورعباس معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی، بخشنامه حمایت از کالای ایرانی را به واحدها، مراکز آموزشی و سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد.

در متن این بخشنامه آمده است:

« با عنایت به منویات مقام معظم رهبری در سال 1397 مبنی بر «حمایت از کالای ایرانی» و لزوم حمایت از دانش فنی و تولید داخلی برای نیل به اقتصاد مقاومتی و افزایش اشتغال و درآمد پایدار، ترتیبی اتخاذ شود تا ضمن رعایت ضوابط و مقررات دانشگاه، کالاهای موردنیاز دانشگاه از قبیل تجهیزاتی، بهداشتی، ساختمانی، غذایی و... از کالاهای داخلی کشور تهیه شود.

بدیهی است دبیران هیات امنای استانی، روسای واحدها و مراکز آموزشی، معاونان اداری و مالی و عامل خزانه دار مسئول حسن اجرای این بخشنامه هستند.»

* «برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق» ابلاغ شد

پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی گفت: با توجه به ضرورت حفظ و ارتقا زیست بوم نوآوری و کارآفرینی در کشور«آیین نامه اجرایی برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق» توسط معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ابلاغ شد.
مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری خبر داد: انتظار می رود با تعامل بخش های مختلف معاونت علمی و فناوری به ویژه ستادهای توسعه فناوری های مرتبط، کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسه های دانش بنیان، همچنین پارک فناوری پردیس معاونت علمی به عنوان دبیرخانه شبکه نوآوری شهر تهران در ارائه خدمات متناسب برای توسعه زیست بوم و ارتقا کسب وکار شرکت های خلاق و امور اجرایی دبیرخانه اجرایی، این برنامه قدرتمند پیش رود.
کرمی توضیح داد: در چارچوب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و تدابیر مقام معظم رهبری، ایجاد و ارتقا زیست بوم فناوری و نوآوری در کسب و کارهای نوین و کارآفرینی به منظور توسعه اقتصاد دانش بنیان، یکی از محورهای اصلی معاونت علمی بوده است.
رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی ادامه داد: در این راستا، در چند سال گذشته با اجرایی سازی قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان تسهیل گری و حمایت های مناسبی از شرکت های دانش بنیان به عمل آمده و در شرایط فعلی بیش از سه هزار شرکت دانش بنیان که عمدتاً در صنایع و حوزه های مبتنی بر دانش و فناوری پیشرفته فعالیت دارند تأیید صلاحیت شده اند. این شرکت ها از نظر اثربخشی اقتصادی، اجتماعی و همچنین اشتغال نیروی انسانی تحصیل کرده در حال گسترش هستند.
دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی خاطرنشان کرد: در کنار شکل گیری شرکت های دانش بنیان در جامعه و مراکز علمی و دانشگاهی، بخش دیگری از شرکت ها و استارتاپ ها که عمدتاً در صنایع فرهنگی و نیز خدمات نوین و کسب و کارهای مبتنی بر فضای دیجیتال فعال هستند، با کمک و مساعدت معاونت علمی در این زیست بوم ظهور و بروز کرده و در حال رشد هستند.
به گفته مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، جوهره رشد این شرکت ها بر نوآوری و خلاقیت برای ارائه محصولات و خدمات جدید و مدل های نوین کسب وکار در سطح بازارهای هدف استوار است و لزوماً در مراحل شکل گیری و رشد، مبتنی بر پژوهش و توسعه فناوری های پیشرفته نیستند.
کرمی افزود: این حوزه به دلیل ماهیت عمدتاً خدماتی، پتانسیل های زیادی برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در کشور دارد. بر این اساس در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری، سال «حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی» نام گذاری شد، آیین نامه اجرایی «برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق» ابلاغ و توسط ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی به عنوان دبیرخانه این برنامه به مرحله اجرا می رسد.
به گفته وی، شرکت های خلاق به شرکت ها و مؤسسات خصوصی نوآوری اطلاق می شود که یا در صنایع خلاق و فرهنگی مشغول به فعالیت بوده یا الگوهای نوین کسب وکار (عمدتا IT محور) را در ارائه محصولات و خدمات خود به کار گرفته  باشند.
وی بیان کرد: به منظور تصویب فرآیندهای اجرایی، معیارهای تشخیص مصادیق شرکت های خلاق، تصویب برنامه های خدماتی مقتضی و نظارت بر حسن تحقق اهداف برنامه، کارگروهی متشکل از معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری (رییس کارگروه)، دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی (دبیر کارگروه)، دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی، دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی، رییس مرکز شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی و نیز نماینده سایر بخش های معاونت و دستگاه های مرتبط ایجاد می شود.
رئیس مرکز ارتباطات واطلاع رسانی معاونت علمی، خدمات موضوعی این برنامه را شامل حمایت از ایجاد باشگاه های تخصصی متشکل از هر خوشه تخصصی شرکت های خلاق به منظور نیازسنجی و پیگیری تأمین زیرساخت ها و رفع موانع کسب وکار و توسعه ای آنها عنوان کرد.
کرمی در خصوص دیگر خدمات برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق گفت؛ حمایت از مشارکت با نهادها و صندوق های خطرپذیر از طریق تقویت سازی، تأمین مالی و سرمایه گذاری مشترک با بخش خصوصی، جلب مشارکت دستگاه های اجرایی، مسئولیت اجتماعی شرکت ها، نهادهای عمومی غیردولتی برای دسترسی آسان شرکت های موضوع برنامه به خدمات آنها، تسهیل استفاده کسب وکارهای نوآور از فضاهای کاری در اختیار بخش عمومی یا دولتی برای ارائه خدمات و محصولات و بهره مندی از ظرفیت های تفاهم نامه میان معاونت علمی و شهرداری برای استقرار در پهنه های شهری، از دیگر خدمت این برنامه است.
وی عنوان کرد: ارائه تسهیلات نظام وظیفه برای افراد کلیدی فعال در شرکت های خلاق، کمک به ایجاد و ترفیع برند برای شرکت های مشمول این برنامه از طریق برگزاری رویدادهای تخصصی نظیر رویداد استارتاپ های برتر، برگزاری جشنواره های نوآوری و کارآفرینی، ایجاد نمایشگاه های تخصصی و نظایر آنها، کمک به ایجاد مراکز و کریدورهای خدمات توانمندی و تجاری سازی از دیگر برنامه هاست.
علاقه مندان برای اطلاعات بیشتر می توانند به سایت ircreative.isti.ir مراجعه کنند.

* انعقاد قرارداد دانشگاه آزاد در حوزه ربات های آتش نشان و مین یاب

فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه مراسم افتتاحیه سیزدهمین دوره از مسابقات بین المللی روبوکاپ آزاد و در جمع خبرنگاران درباره به کارگیری ربات ها در دانشگاه آزاد، گفت: موفقیت های بسیار خوبی را در خصوص به کارگیری ربات ها داشته ایم و در حال حاضر قراردادی را با یکی از شرکت های فعال در حوزه رباتیک در حوزه حمل و نقل کالا به امضاء رسانده ایم؛ این ربات پرنده قابلیت حمل کالا تا 7 کیلوگرم را دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ربات دیگری را با همکاری سازمان آتش نشانی طراحی کرده ایم و همچنین ربات مین یاب و کمک رسان هم در شرف امضاء قرارداد است.

فرهاد رهبر در رابطه با حمایت از نخبگان کشور اظهار کرد: کسانی که در این مسابقه حائز رتبه های برتر شوند این توانایی را دارند که مورد حمایت دانشگاه آزاد قرار گیرند و به عنوان استاد و یا هیئت علمی در این دانشگاه به فعالیت بپردازند.

وی یادآور شد: افرادی که در هیئت علمی ها جذب می شوند باید شایستگی تحقیق و توسعه را داشته باشند تا بتوانند مشکلات جدی کشور در بحث تحقیق و توسعه را از بین ببرند و سبب تجاری سازی محصولات شوند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما