شناسهٔ خبر: 24989225 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

بعثت پیامبر منت بزرگ خداوند برای جامعه بشری است

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام والمسلمین رفیعی: بعثت پیامبر(ص) ۶ قرن پس از میلاد مسیح منت بزرگ خداوند برای جامعه بشری است؛ بر اساس آیات قرآن پیامبر(ص) دارای حسن خلق عظیم است که باید الگوی مسلمانان باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه و دانشگاه در آیین جشن بعثت رسول‌الله(ص) که در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، به سخنرانی پرداخته و با تبریک این عید بزرگ؛ گفت: شب و روز عید مبعث بسیار بزرگ است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه پیامبر اسلام(ص) نزد خداوند بسیار عزیز بودند، عنوان کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) چنان نزد خداوند محبوب است که ایشان را در قرآن به اسم صدا نزده است بلکه همواره با القابی همچون «یا ایها الرسول» و یا «یا ایها المدثر» پیامبر(ص) مورد خطاب قرار دادند و از مسلمانان هم خواستند که چنین باشند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: بعثت پیامبر(ص) 6 قرن پس از حضرت عیسی(ع) منت بزرگ خداوند برای انسان‌ها بود که در قرآن به آن اشاره کرده و از آنان خواسته که هر قدر خداوند را دوست دارند از پیامبر(ص) اطاعت کنند.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) دارای چندین ویژگی‌ اخلاقی بودند که توانستند اسلام را با آن همه سختی و رنج به تمدنی ماندگار تبدیل کنند، اظهار داشت: ایجاد تمدن اسلامی بر اساس خداپرستی و اخلاق‌مداری آن هم در سرزمینی با مردم جاهل و بت‌پرست بسیار کار دشواری بود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه گاهی ما نمی‌توانیم یک خانواده کوچک را مدیریت کنیم، افزود: خداوند در قرآن کریم خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید ای پیامبر تو دارای حسن خلق عظیم هستی و به واسطه همین امر مردم جذب تو شدند در غیر این صورت با همه آنچه در دنیا است نمی‌توانستی مردم را گرد خود جمع کنی؛ بنابراین اخلاق‌مداری و حسن خلق باید الگوی مسلمانان باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به برخی ویژگی‌های پیامبر(ص) که سبب موفقیت ایشان در دعوت مردم به سوی اسلام شد، گفت: اخلاص برای خدا نخستین ویژگی پیامبر(ص) بود که در مسیر رسالت خود؛ سختی، رنج، مصیبت، بلا و شکنجه دشمنان را فقط برای کسب رضای الهی تحمل کردند و سرزنش یا تشویق دیگران برای ایشان اهمیتی نداشت.

وی با استناد به همین ویژگی پیامبر(ص) خطاب به برخی مسوولان، اظهار داشت: وقتی مسوولی برای خدا اخلاص داشته باشد به وسیله گناه، معصیت و دروغ دنبال رسیدن به قدرت نخواهد بود چراکه در اسلام هدف و وسیله هر دو مقدس هستند، هدف باید خدمت به مردم برای کسب رضای الهی باشد که این به وسیله دروغ و معصیت ممکن نیست، دلیل محبوبیت امام راحل و رهبر معظم انقلاب اخلاص و دورو نبودن آنان است.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: این انقلاب به برکت خون شهدا به پیروزی دست یافته است امروز اگر مسوولی به ولنگاری مالی، کلامی، رفتاری و اخلاقی بپردازد به خون آنان خیانت کرده است، چنین افرادی در قیامت به مرصاد طبقه خاصی از جهنم وارد خواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی درباره ویژگی‌های دیگر پیامبر(ص) ابراز کرد: اعتدال و میانه‌روی سیره پیامبر(ص) بود، ایشان حتی در امور مادی هم هیچ‌گاه اسراف یا ثروت‌اندوزی نداشتند چراکه این دو افراط و تفریط هستند.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) بسیار عادل بودند، گفت: عدالت امری بود که پیامبر(ص) همواره آن را رعایت کردند و همین امر بر محبوبیت ایشان می‌افزود؛ رعایت عدالت در همه ابعاد و سطوح آن نیاز جامعه بشری است.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: مردم ما با الگوگیری از پیامبر(ص) عدالت را رعایت کنند، وجود 15 میلیون پرونده قضایی در کشور ما نشان از عدم رعایت عدالت حتی توسط مردم است چراکه رعایت عدالت صرفا مخصوص قوه قضائیه نیست.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در پایان گفت: سکوت همراه با تفکر، نگاه عبرت‌گیرنده، کلام کلام ذکرگوینده از دیگر خصوصیات پیامبر(ص) بود، پیامبر(ص) با چنین ویژگی‌های مردم را از جاهلیت به سوی اسلام که همان سعادت است دعوت کردند.

 

نظر شما