شناسهٔ خبر: 24939007 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بخت واژگون اشک مریم

شهرکرد- ایرنا- از قدیم گفته اند عمر کسی مانند گل نباشد و این گذاره به طور دقیق این روزها مصداق گل های لاله واژگون چهارمحال و بختیاری است که کوتاه ترین عمر را در بین گل ها دارند.

صاحب‌خبر -

لاله های واژگون، نام دشتی است که عکس تمام گل های جهان، به جای اینکه رو به آسمان باشد، گلبرگ های آن روبه زمین است.
گل های لاله های واژگون را با نام محلی 'اشک مریم' می شناسند که خاستگاه عمومی آن دشت کوهرنگ چهارمحال و بختیاری است، اما گاه دست انسان آن را به باغچه خانه ها نیز کشانده است.
دشت لاله های واژگون اما چند سالی است که آرامش روزهای بهاری را در چشم های تر خویش ندارد و عده ای انگشت شمار از گردشگران با لاله های سر فرود آورده بر زمین، بخوبی تا نمی کنند و لاله ها را از زادگاه خویش جدا می کنند.
هر ساله دشت لاله های واژگون شهرستان کوهرنگ در ابتدای فصل بهار مورد استقبال گردشگران قرار می گیرد، اما میزان استقبال گردشگران بیش از حد ظرفیت دشت لاله هاست.
از نکات جالب توجه این رویشگاه آن است که خودروهای گردشگران در یک متری محل رویش این گیاهان قابل توقف است و این می تواند پاشنه آشیل برای دشت لاله های واژگون باشد.
زمانی منطقه ای دشت لاله های واژگون 3 هزار و 600 هکتار مساحت داشت و تنها در 700 هکتار از این منطقه حفاظت شده، لاله های واژگون که در زبان محلی به اشک مریم شهره است، رویش داشتند.
کارشناسان می گویند، در گذشته این گونه که از زیبایی خاصی برخوردار است، در منطقه گونه گیاهی قالب بود، اما اینک گونه همراه لاله با نام برنج سوری که یک رومکس ترشک می باشد، در حال قالب شدن در منطقه است و دلیل آن تخریب پیش از حد لاله های واژگون می باشد.
بزرگترین ضربه تخریبی به این دشت از جا در آوردن بوته و کندن پیاز آن توسط برخی معدود از گردشگران است که متاسفانه این عمل باعث از بین رفتن ارزش زیست محیطی و از بین رفتن نسل این لاله ها در استان می شود.
اداره کل منابع طبیعی چهارمحال وبختیاری هر ساله از مسافران دشت لاله های واژگون شهرستان کوهرنگ می خواهد از بوته کنی و کندن پیازچه این دشت به صورت جدی خودداری کنند.
گردشگران دشت لاله های واژگون در شهرستان کوهرنگ از ورود به این دشت با خودرو به صورت جدی خودداری کنند و بوته های این لاله ها را نکنند و از چیدن پیاز آن پرهیز کنند.
تخریب هر بوته و شاخه دشت لاله، باعث تضییع حق مرتعداران بومی شهرستان کوهرنگ می شود و بخشی از سرمایه ملی، سرمایه مرتع دار و حق الناس از بین خواهد رفت.
با توجه به جایگاه دشت لاله های واژگون در چهارمحال و بختیاری و به منظور حفظ ذخایر ژنتیکی این دشت برای استفاده سالانه گردشگران و حفاظت خاک و تامین علوفه مردم بومی احیای آن ضروری است.
دوران گل دهی ابن گونه گیاهی بسیار کوتاه و از فروردین تا پایان نیمه اول اردیبهشت ماه است که امسال زمان گلدهی کمی زودتر پدیدار شد.
زادآوری آن از پیاز است و این گونه گیاهی در صورت چیده نشدن گل و باقی ماندن کپسول بذر پس از میوه دهی در خاک ، زادآوری طبیعی می کند، اما تخریب دشت لاله های واژگون به قدری است که زادآوری آن کمتر به صورت طبیعی انجام می شود.
لاله های واژگون از خانواده سُوسنیان با اسم علمی'Fritillaria imperialis' است و نوع 'ایمپسریال فرتیال' آن در بیشتر جهان وجود دارد اما گونه 'پرسیکال ' آن مختص ایران بویژه منطقه چهارمحال و بختیاری است.

**لاله های واژگون کوهرنگ یک ماه زودتر به گلدهی رسیدند
مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کوهرنگ از گلدهی زودتر از موعد دشت لاله های واژگون این شهرستان به دلیل کاهش بارندگی ها و گرم شدن هوا خبر داد و گفت: این دشت یک ماه زودتر به گل نشست.
لطفعلی چراغپور در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: گلدهی این دشت در آغاز فروردین ماه در طول 20 سال گذشته بی سابقه است.
وی کمبود بارش، گرم شدن هوا و تغییر شرایط اقلیمی را از دلایل گلدهی زود هنگام دشت لاله های واژگون عنوان کرد.
چراغپور درباره اقدامات و راهکارهای لازم برای کاهش آسیب ناشی از گلدهی زودهنگام این گونه گیاهی اظهار کرد: در این منطقه امکان آبیاری وجود ندارد و تنها اقدام موثر برای جلوگیری از گلدهی زودتر از موعد، بارندگی است که خارج از کنترل عوامل انسانی است.
وی تاکید کرد: البته به منظور حراست از این دشت و جلوگیری از بوته و ریشه کنی گونه های آن توسط گردشگران و دامداران عشایری از آغاز تعطیلات نوروزی 2 تیم حفاظتی منابع طبیعی متشکل از حدود 12 نفر تا 20 اردیبهشت ماه در این منطقه مستقر هستند.
چراغپور زمان گلدهی لاله های واژگون در شرایط اقلیمی کنونی را تا 2 هفته عنوان کرد و افزود: نوروز امسال حدود پنج هزار خودرو برای دیدن از این دشت وارد این منطقه شده اند که حدود 30 درصد آنان گردشگران خارج از استان بوده اند.
**سالانه هزاران گردشگر از دشت لاله های کوهرنگ دیدن می کنند
فرماندار کوهرنگ نیز با اشاره به گل دهی زود هنگام لاله های واژگون این شهرستان گفت: در سه هفته ابتدای امسال بیش از 5 هزار گردشگر از این اثر طبیعی ملی دیدن کردند.
مرتضی زمانپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: درحالی که دشت لاله های کوهرنگ در سالهای گذشته اواخر فروردین ماه به گل می نشست اما امسال با گرم شدن هوا، گلدهی دشت لاله یک ماه زودتر شکل گرفته است.
وی تصریح کرد: هرساله بیش از 50 هزار گردشگر از لاله های واژگون دیدن می کنند که پیش بینی می شود امسال تعداد گردشگران افزایش داشته باشد.
زمانپور با هشدار نسبت به انقراض بخش گسترده ای از دشت لاله های این شهرستان افزود: درحالی که مساحت لاله های واژگون کوهرنگ در گذشته به 3 هزار و 600 هکتار می رسید، اما با توجه به تخریب سالانه بخشی از این اراضی، مساحت این دشت هم اکنون به یک هزار هکتار کاهش یافته است.
فرماندار شهرستان کوهرنگ، عامل انسانی را مهمترین علت تخریب دشت لاله های واژگون دانست و خاطرنشان کرد: بی احتیاطی و از ریشه کندن این گلها از سوی گردشگران سبب شده تا این سرمایه ملی در مسیر انقراض قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، محدوده ای از این دشت واقع در منطقه دوآب صمصامی طی مصوبه شماره 150 شورای عالی محیط زیست در تاریخ 27 بهمن 1375 با هدف حفاظت از این گونه گیاهی ارزشمند بعنوان یک اثر طبیعی ملی به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوست.
برابر اساس ماده 690 قانون مجازات عمومی ، کندن و تخریب منابع طبیعی با کسانی که توصیه های اداره کل منابع را رعایت نکنند، برخورد خواهد شد.
شهرستان کوهرنگ در 90 کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
2097/6021

نظر شما