شناسهٔ خبر: 24932381 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

همه‌ی درختان سرزمینم

- آوا زمانی: حتماً شنیده‌اید که می‌گویند ایران، سرزمینی ا‌ست با آب و هوا و اقلیم‌های مختلف که این موضوع باعث به‌وجود‌آمدن پوشش گیاهی متنوع شده است.

صاحب‌خبر -

يعني وقتي از شهري به شهري ديگر مي‌رويم، بافت گياهي و درختان آن منطقه ممکن است کاملاً‌ عوض شود. اين تغيير گاهي چنان است كه نه‌ تنها به‌ راحتي مي‌توان آن را تشخيص داد که شگفت‌انگيز است!

اما گذشته از زيبايي‌هاي طبيعت ايران، که بخش کمي از آن را در مقايسه با مساحتش درختان تشکيل مي‌دهند، خيلي از ما اسامي درختاني را که در ايران مي‌رويند، نمي‌دانيم. گاهي حتي درختان دوروبر خود را هم نمي‌شناسيم؛ درختاني که هر روز از جلويشان رد مي‌شويم.

نه فقط براي روز درخت‌کاري، که آگاهي از نوع درخت مناسب براي كاشت در هر منطقه ضرورت دارد، به‌ طور كلي هم لازم است بيش‌تر با اين جانداران فروتن و زندگي‌بخش سرزمينمان آشنا شويم، چرا که سرمايه‌اند و سلامت جسم و جان و فردايمان مستقيم و غيرمستقيم به وجود آن‌ها گره خورده است.

 

دوچرخه شماره ۹۱۶

تهران و خيابان ولي‌عصرعج را با درختان چنارش مي‌شناسيم. اين درخت كه از مهم‌ترين درختان حاشيه‌ي خيابان‌ها و پارک‌هاست، انواع گوناگوني دارد و با هواي معتدل سازگار است.

گفته مي‌شود بي‌توجهي به فاصله‌ي مورد نياز هنگام کاشت چنارها در تهران، مانع از رسيدن نور و آب کافي به آن‌ها شده و ضعيف‌شدن تنه‌، احتمال شکسته‌شدن و از بين رفتنشان را بالا برده است.

 

دوچرخه شماره ۹۱۶

درخت انجيلي از درختان معروف شمال کشور است. اين درخت زيبا چوب سختي دارد و به همين دليل به چوب‌ آهن شهرت پيدا کرده است. اين درخت در فصل‌هاي مختلف رنگ‌هاي متنوعي به خود مي‌گيرد و به همين دليل بسيار محبوب است.

 

دوچرخه شماره ۹۱۶

نهال بلوط ايراني

 

بلوط از گياهان مهم زاگرس است. درختي که به داشتن ميوه‌ي بلوط زيبايش شهرت دارد. جنگل‌هاي بلوط زاگرس نقش مهمي در اکوسسيتم اين منطقه دارند و در سال‌هاي اخير تلاش شده براي آگاهي‌رساني درباره‌ي اهميت و حفظ آن فعاليت‌ زيادي صورت گيرد.

بلوط‌ها انواع گوناگوني دارند که بلوط ايراني از معروف‌ترين‌هاي آن‌ها به شمار مي‌آيد. گفته مي‌شود حدود 50درصد سطح زاگرس را اين درختان تشکيل داده‌اند.

 

دوچرخه شماره ۹۱۶

افراي سرخ

 

افرا، انواع زيادي دارد که برخي از گونه‌هاي آن در ايران مي‌رويند. نمونه‌هاي زينتي آن، برگ‌هاي ظريف و زيبايي دارند.

افرا در خاک‌هاي اسيدي مي‌رويد و افراي قرمز، افراي چناري، افراي صحرايي، افراي سفيد و... از اين خانواده‌اند. برگ افراي چناري همان‌طور که از اسمش پيداست شباهت زيادي به چنار دارد، اما ميوه‌‌شان کاملاً متفاوت است.

 

دوچرخه شماره ۹۱۶

اين ‌هم از زيباترين درخت‌هايي است که در ايران مي‌رويد. بيدمجنون از آن‌دسته درختاني است که با برگ‌هاي افتاده‌اش به راحتي قابل شناسايي است. زردبيد و بيدسفيد، دو گونه‌ي درخت بيد است که در شهرهاي ايران مي‌رويند.

 

دوچرخه شماره ۹۱۶

سرو ابر‌كوه

 

سرو، درختي هميشه‌سبز که در بيش‌تر مناطق ايران مي‌رويد. حتي اگر اطلاع خاصي درباره‌ي اين درخت نداشته باشيد، حتماً نام سرو ابرکوه و هرزويل به گوشتان خورده است. سرو نماد استقامت و سرافزاري است و در ادبيات فارسي جايگاه خاصي دارد. سرو در دسته‌ي مخروطيان قرار دارد.

نظر شما