شناسهٔ خبر: 24891505 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

داستان‌های تاریخ فوتبال

آغاز عصر جدید با توتال فوتبال

توتال فوتبال آژاکس در جام باشگاه‌های اروپا آغازگر عصری جدید در فوتبال جهان بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، یوفا در فصل ۶۷-۱۹۶۶ تصمیم گرفت فرمت‌ جام باشگاه‌های اروپا را عوض و "آمفورا" را به "لا اورخونا" تبدیل کند که هم بزرگ و هم جذاب‌تر بود. جام قدیمی به رئال مادرید اهدا شد چون توانست در ۱۱ دوره شش قهرمانی به دست آورد. دوران جدیدی شروع شد؟ بله، این اتفاق افتاد اما این تنها تغییر نبود. در آن زمان در پایتخت هلند، "توتال فوتبال" بازی می‌شد و آژاکس تحول عظیمی در اروپا به وجود آورد.

تا آن زمان فوتبال این کشور ضعیف بود و تیم‌های هلندی گل‌های فراوانی از حریفانشان دریافت می‌کردند. یک سال پیش از آن فرانس پوشکاش توانست چهار بار دروازه فاینورد هلند را باز کند؛ مهاجمی که از مرز ۳۸ سالگی عبور کرده و چاق شده بود. آن دیدار آخرین شب درخشان پوشکاش بود و همه به ضعیف بودن قهرمان هلند اشاره داشتند. به همین خاطر زمانی که آژاکس در دور بعد شرکت کرد هیچ کس به این تیم اهمیت نمی‌داد. تیم هلندی در پلی‌آف توانست بشیکتاش ترکیه را حذف کند. اتفاق خاصی رخ نداده بود. آژاکس در دوم باید برابر لیورپول قرار می‌گرفت؛ قهرمان کشوری که فاتح جام جهانی شده بود. به نظر می‌رسید تیم انگلیسی کار راحتی داشته باشد. با این حال در تیم حریف از بازیکنی لاغر صحبت می‌کردند که در خط حمله با شماره ۱۴ بازی می‌کرد و یوهان کرویف نام داشت. هیچکس نگران آژاکس شکست ناپذیر نبود که در لیگ خود در ۱۴ بازی ۵۷ گل به ثمر رسانده بود. آن‌ها تنها در لیگ هلند بودند که چنین رکوردی را به ثبت رسانده بودند. از طرفی لیورپول خط دفاعی مستحمکی داشت.

با این حال آن شب طوفانی به پا شد. بازیکنان آژاکس، بلند قد، لاغر، مو بلند و سریع در همه جای زمین حاضر بودند. تیم هلندی در خط حمله خیلی خطرناک بود و دائما بازیکنانش در پست‌های خود جا به جا می‌شدند. گل‌ها یکی پس از دیگری درون دروازه تیم بیل شنکلی قرار می‌گرفتند. لیورپول در دقیقه آخر بازی توانست یک گل به ثمر برساند. نتیجه پایانی ۵ بر یک بود. اروپا شگفت زده شده بود. شنکلی اعلام کرد که در بازی برگشت ۶ بر صفر پیروز خواهند شد. بعدها در بیوگرافی‌اش توضیح داد که این حرف را کاملا جدی گفته چون تصور می‌کرد آن بازی یک اتفاق بوده است و یک شب استثنایی برای آژاکس محسوب می‌شد. آن‌ها می‌توانستند در آنفیلد حریفشان را تحت فشار قرار دهند.

با این حال لیورپول پیروز نشد نه با ۶ گل و نه حتی یک گل. بازی با نتیجه ۲ بر ۲ به پایان رسید. هر دو گل آژاکس را کرویف به ثمر رساند. آژاکس فاتح آن جام باشگاه‌های اروپا نشد و در دور بعد از دوکلای فراموش نشدنی شکست خورد و از رقابت‌ها کنار رفت. با این حال آژاکس در مقابل تیم‌های اروپایی احترام پیدا کرد و آغازگر دوران جدیدی در جهان فوتبال بود. این تیم کمی بعد توانست فاتح رقابت‌های اروپایی در سال‌های ۷۳، ۷۲ و ۱۹۷۱ شود. پیش از آن فاینورد دیگر تیم هلندی، توانسته بود با همین روش فاتح جام باشگاه‌های اروپا شود.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما