شناسهٔ خبر: 24888753 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آغاز توزیع میوه شب عید /طرح تنظیم بازار در ۴۶۰ مرکزعرضه آذربایجان غربی

هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، تقاضای محصولات کشاورزی در میان مردم و بازار افزایش یافته و این تقاضا در چند روز آخر سال و در آستانه عید نوروز به اوج خود می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛ هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک میشویم، تقاضای محصولات کشاورزی در میان مردم و بازار افزایش یافته و این تقاضا در چند روز آخر سال و در استانه عید نوروز به اوج خود میرسد،به منظور ایجاد هماهنگی لازم بین ارگان های مختلف که در آستانه نوروز بر امر توزیع کالا و خدمات در تعطیلات نظارت دارند، ستاد تنظیم بازار تشکیل شده است .
وزارت جهاد کشاورزی براساس قانون وظیفه تولید و تامین محصولات کشاورزی را برعهده دارد و توزیع این محصولات با هماهنگی سایر دستگاهها و اصناف صورت میگیرد. سازمان های زیر نظارت ستاد تنظیم بازار مانند سازمان صنعت، معدن و تجارت و نیز تعزیرات حکومتی خود را در این زمینه آماده کرده اند و اکیپ های ویژه ای تدارک دیده شده تا به فعالیت در این زمینه تا 15 فروردین ادامه دهند و در صورتی که مردم تخلفی را مشاهده کردند به این مراجع از طریق شماره تلفن 124 منتقل کنند.

آغاز توزیع میوه شب عید /طرح تنظیم بازار در ۴۶۰ مرکزعرضه آذربایجان غربی

از چند سال پیش مسئولیت تنظیم بازار شب عید به وزارت جهادکشاورزی و نظارت بر نحوه اجرای آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده بود که با مصوبه 5 بهمن ماه جاری امسال هیأت وزیران ،وزیر صنعت، معدن و تجارت بهعنوان رئیس کارگروه تنظیم بازار و عملا" دبیرخانه تنظیم بازار کشور نیز به این وزارتخانه منتقل شد.

ستاد تنظیم بازار شب عید امسال به استانداران سراسر کشور ابلاغ کرد که براساس این مصوبه، کارگروههای استانی به ریاست استانداران، محور اصلی اجرای سیاستهای کارگروه ملی تنظیم بازار در استانها خواهند بود، براساس قانون وظیفه تنظیم و کنترل بازار داخلی و سیاستگذاری برای صادرات و واردات محصولات کشاورزی با وزارت جهاد کشاورزی است.

توزیع با تخفیف میوه شب عید در ۴۶۰ مرکز عرضه در آذربایجانغربی

شهریار حیدری مدیرکل تعاون روستایی آذربایجانغربی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه گفت : سیب و پرتقال مورد نیاز شب عید مردم استان درسطح ۴۶۰ مراکز توزیع طرح تنظیم بازار شبکه تعاون روستایی با ۵ الی ۱۵ درصد زیر قیمت بازار درسطح ۴۶۰ مرکز عرضه توزیع خواهد شد.
وی  در مورد آخرین وضعیت توزیع میوه در شب عید اظهار کرد: به طور میانگین هر ساله بیش از یک میلیون و 200 هزار تن سیب در استان تولید می شودو سیب یک محصول استراتژیک در استان است و به همت مسئولین استانی و کمک مسئولان کشوری در لیست خریدهای تضمینی قرار گرفته است.
حیدری افزود: در حال حاضر ۲۰ تا ۲۵ درصد سیب تولیدی استان درجه ۳ و زیر درختی محسوب میشود و در اختیار کارخانههای تولید آبمیوه و کنسانتره قرار می گیرد.
وی در ادامه با بیان اینکه ۱۰ هزارتن از سیب باغات آذربایجان غربی میوه موردنیاز شب عید ۱۵ استان کشور را تامین می کند ، بیان کرد: در آستانه فصل بهار و رسیدن عید نوروز بازار ارومیه رونق گرفته و خرید سیب نخستین انتخاب مشتری هاست.

آغاز توزیع میوه شب عید /طرح تنظیم بازار در ۴۶۰ مرکزعرضه آذربایجان غربی
حیدری از مردم استان درخواست کرد میوه های مورد نیاز شب عید خود را از مراکز عرضه طرح تنظیم بازار شب عید که دارای بنر مجهز به ارم طرح تنظیم بازار شبکه تعاون روستایی است ، خریداری کنند تا از این طریق دست سودجویان برای عرضه میوه های بی کیفیت کوتاه شود.

هیچ مشکلی برای تنظیم بازار شب عید نداریم

اسمعیل کریم زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیهدر این باره با بیان اینکه در زمینه تنظیم بازار شب عید در استان هیچ مشکلی وجود ندارد، اظهار کرد: چراکه ستاد تنظیم بازار برای میوه به ویژه پرتقال و سیب که حساسیتها روی آنها بیشتر است، خرید آنها راآغاز کرده و به اندازه کافی ذخیره سازی شده است و برای دیگر کالاها ی استراتژیک نیز مانند گوشت مرغ، گوشت قرمز و ... هیچ مشکلی وجود ندارد چراکه ذخیره به اندازه کافی داریم و در صورت کسری بازار به مشکلی برخورد نخواهیم کرد.
وی گفت : توزیع میوه شب عید طرح تنظیم بازار استان در 460 مرکز عرضه از 22 اسفند ماه سال جاری در سطح استان آغاز شده و تا 15 فروردینماه 96 ادامه مییابد.
کریم زاده بیان کرد: بر اساس برنامه ریزیها و تمهیدات اتخاذ شده با هدف تنظیم بازار ایام پایانی سال و روزهای عید، 1760 تن پرتقال و 800 تن سیب درختی مورد نیاز مردم استان به اندازه کافی تامین و ذخیره سازی شده و متناسب با تقاضای بازار مصرف عرضه می شود.
وی افزود: 460 مرکز عرضه توسط شهرداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان تعاون روستایی برای توزیع میوه شب عید در سراسر استان پیش بینی شده که این تعداد مراکز عرضه در سطح شهرستانها و دهستانهای پرجمعیت که دارای شبکههای اتحادیه تعاون روستایی هستند، در نظر گرفته شده است که از 22 اسفندماه سال جاری تا 15 فروردین ماه 97 شاهد توزیع میوه تنظیم بازار در این محل ها خواهیم بود.
کریم زاده ادامه داد: روند خرید و ذخیره سازی توسط شبکه تعاون روستایی ادامه دارد و براساس برنامه ریزیها و تمهیدات اتخاذ شده هیچ گونه نگرانی در تامین منابع پروتئینی و میوه شب عید در استان نخواهیم داشت و به تدریج متناسب با میزان تقاضا میوه شب عید شامل پرتقال به قیمت 1700 تومان و سیب درختی به قیمت 2000 تومان به بازار مصرف عرضه می شود.
وی ضمن تاکید بر لزوم نظارت دقیق بر نحوه توزیع و عرضه در مراکز فروش یادآورشد: سایر اقلام مورد نیاز مردم درشب عید شامل برنج، اقلام پروتئینی مانند گوشت قرمز و سفید و تخم مرغ نیز به اندازه کافی توسط شرکت پشتیبانی امور دام و اداره غله و خدمات بازرگانی خرید و ذخیره سازی شده است که برای ایجاد تعادل دربازار درسطح فروشگاه های زنجیره ای و تعاونی های مصرف عرضه می شود.

تامین اقلام پروتئینی برای شب عید مردم استان

علی محسن پور مدیر شرکت پشتیبانی اموردام استان نیزدر گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه با اشاره به تامین اقلام پروتئینی مورد نیازبرای شب عید مردم تصریح کرد: هم اکنون قیمت عرضه مرغ منجمد برای عاملین فروش در سطح استان در حدود 6200 تومان ، گوشت قرمز وارداتی به قیمت 240000 تومان ران و 230000 تومان سردست و تخم مرغ بسته بندی شده به قیمت 12600 تومان مصوب شده است و مرغ کمتر از شش ماه تاریخ مصرف در انبارهای شرکت پشتیبانی اموردام موجود نیست و قابلیت های ماندگاری آنها بسیار بالاست که درسطح فروشگاه های زنجیره ای وتعاونی مصرف و تعدادی از فروشگاه های سطح شهر برای رفاه عموم مردم استان عرضه می شود و توزیع از اول اسفند ماه سال جاری آغاز شده و تا اخر فروردین ماه 97 ادامه خواهد داشت .
وی با اشاره به توزیع روزانه 15- 30 تن مرغ منجمد توسط شرکت پشتیبانی اموردام تاکید کرد: در تمامی ایام تعطیلات نوروزی شرکت پشتیبانی اموردام از ساعت 9 صبح الی 13 عصر آماده ارائه خدمات به مشتریان برای تامین مصارف آنان و تعادل بخشی به بازار است .
احمد دهقان مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیزدر گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه در این زمینه گفت : برای تنظیم بازار اقلام پروتئینی در ایام پایانی سال در حدود 985 تن گوشت مرغ منجمد ، 85 تن گوشت قرمز وارداتی و برنج نیز به اندازه کافی تامین و ذخیره سازی شده است که به تدریج درسطح فروشگاه های زنجیره ای وتعاونی مصرف در سراسر استان عرضه می شود.
وی افزود: در حال حاضر نیز با توجه به افزایش قیمت تخم مرغ در بازار که ناشی از حذف مرغان تخمگذار صنعتی در تعدادی از استانهای کشور به جهت بیماریهای طیور میباشد که این امر نیزموجب کاهش تولید تخم مرغ خوراکی در سطح کشور و به تبع آن کاهش ورود تخم مرغ به استان آذربایجان غربی گردیده است، جهت تنظیم بازار تخم مرغ و حمایت از مصرف کنندگان بنا بر تصویب کارگروه تنظیم بازار، تخم مرغ بسته بندی شده به قیمت 12600 تومان در سطح فروشگاه ها ی زنجیره ای عرضه می شود
وی ادامه داد : تا کنون 142 تن تخم مرع داخلی و 54 تن تخم مرغ وارداتی در سطح استان توزیع شده و 800 کارتن نیز در حال توزیع در سطح مراکز عرضه است.

انتهای پیام/م

گزارش از ربابه سیدی یکانی

نظر شما