شناسهٔ خبر: 24804296 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

خراسان شمالی| کمک‌های کمیته امداد ۱۵۰۰ خانواده را "خودکفا" کرد

R7719/P1494/S6,55/CT7

کمک های مادی و معنوی کمیته امداد امام خمینی(ره)، ۱۵۰۰ خانواده را خودکفا و از چتر حمایتی این نهاد خارج کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد٬ یکی از کارکردهای اصلی کمیته امداد٬ اشتغال‌زایی و توامندسازی جامعه محروم برای ورود به بازار کار و خودکفایی آنان است. در این راستا در 11 ماهه سال گذشته دو هزار و 20 طرح اشتغال‌ برای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد خراسان شمالی ایجادشده است.

ایجاد 2020 طرح اشتغال‌زایی

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته در سال 96 دو هزار و 20 طرح اشتغال‌زایی برای مددجویان تحت حمایت این نهاد ایجادشده است. امسال سه هزار فرصت شغلی بااعتبار42 میلیارد تومان برای خانوارهای تحت حمایت این نهاد ایجادشده است.

به سراغ یک بانوی کارآفرین تحت پوشش کمیته امداد می‌رویم و دقایقی را پای صحبت‌هایش می‌نشینیم. بانوی جوان و مددجوی کمیته امداد خراسان شمالی که امروز با پخت نان تازه و با کیفیت توانسته، علاوه بر اشتغال زایی، نان مورد نیاز بخشی از مردم یک شهر را تهیه کند.

میدان شهدای گمنام بجنورد روبروی پمب گاز، کافی است تا سری بزنید تا بنر نوشته‌های تقدیر و تشکر مردم از پخت نان سالم و باکیفیت را مشاهده کنید.

صاحب این نانوایی بانویی است که زمانی مددجوی کمیته امداد بود و امروز باهمت و پشتکار محکم خود توانسته هم نان‌آور خانه شود و هم نان تازه باکیفیت دست مردم بدهد و البته برای سه نفر دیگر نیز اشتغال‌زایی کند.

دوست داشتم خودم کارفرما باشم

معصومه٬ دل‌بزرگی دارد و دوست دارد همه آدم‌ها حداقل در لحظات کوتاهی که بر سر سفره‌های غذا می‌نشینند با خوردن نان تازه باکیفیت لحظات خوبی را بگذرانند.

معصومه محمدزاده کارآفرین جوان کمیته امداد خراسان شمالی درباره سرگذشت زندگی‌اش می‌گوید: سال‌ها پیش؛ وقتی‌که سه سال داشتم پدر را از دست دادم و با کارگری مادربزرگ شدم.

او تمام داشته‌های امروزش را مدیون نان حلال مادر می‌داند و می‌گوید: مادرم به من یاد داد روی پای خودم بایستیم و خوب زندگی کنم. البته کمک‌های کمیته امداد هم تأثیرات مهمی در جایگاه امروز من داشت.من با کمک‌های مادر و کمیته امداد توانستم تا دیپلم درس بخوانم.تا اینکه برای کار در بخش جراحی و منشی پزشکان مشغول به کار شدم؛ اما گذر زمان و داشتن رئیس مرا خسته کرد. ترجیح می‌دادم خودم کارفرما باشم. معصومه ادامه می‌دهد: سال‌های می‌شد به دلیل فوت پدر تحت حمایت کمیته امداد بودیم واز نزدیک با خدمات کمیته امداد آشنا بودم.

وی ادامه داد: البته از کودکی علاقه زیادی به پختن نان داشتم به‌نحوی‌که همیشه دوست داشتم خودم نان بپزم و همین امر باعث شد با مشاوره‌های کمیته امداد و دریافت 15 میلیون تومان وام اشتغال قرض‌الحسنه طرحم را آغاز کنم.

معصومه به برنامه‌های آینده‌اش اشاره می‌کند و می‌گوید: هم‌اکنون در حال دریافت وام دوم توسعه طرحم هستم تا به‌این‌ترتیب بتوانم دستگاه‌هایم را افزایش و فضای کارم را توسعه دهم وتعداد افراد بیشتری را مشغول به کار کنم.

وقتی با توامندسازی٬ تعداد افراد تحت پوشش کاهش می‌یابد

کمک‌های کمیته امداد باعث شده تا تعداد زیادی از مددجویان تحت پوشش این نهاد٬ خودکفا شده و به سمت بازار کار بروند.

عباس اهرابی، مدیرکل کمیته امداد استان خراسان شمالی بابیان اینکه تعداد خانوارهای مددجوی تحت حمایت این نهاد از سال 94 تا 96 کاهش‌یافته است، گفت: آمار مددجویان در سال‌های اخیر همواره سیر نزولی داشته به‌طوری‌که تعداد این خانوارها از 35 هزار به 30 هزار خانوار کاهش‌یافته است.

اهرابی بابیان اینکه شمار مددجویان تحت حمایت کمیته امداد استان خراسان شمالی از سال 94 تاکنون 16 درصد کاهش داشته است، تأکید کرد: کاهش این خانوار با اجرای طرح توانمندسازی انجام‌شده است، به‌طوری‌که این نهاد، اشتغال‌زایی پایدار برای مددجویان را به‌عنوان یک ابزار مهم در خوداتکایی و توانمندسازی مددجویان در اولویت قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه هزار و 500 خانوار نیز طی 11 ماهه امسال با توانمندسازی اقتصادی از حمایت این نهاد خارج شدند، گفت: بر اساس سیاست‌های کلان، هرساله بخشی از مددجویان که توانایی اشتغال پیداکرده‌اند، از این مجموعه خارج می‌شوند به‌طوری‌که سالیانه 10 درصد جمعیت این نهاد پالایش می‌شوند.

انتهای پیام/ ع

نظر شما