شناسهٔ خبر: 24769659 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

علیرضاعرب

انتخابات پارلمانی عراق "فرصت ها و تهدیدها "

22اردیبهشت 97 معادل با 12 ماه می ، انتخابات عراق و زمان تائید مجدد "برجام" و تمدید تعلیق تحریم های هسته ای توسط ترامپ در پیش است که احتمال خروج آمریکا از برجام را نیز مطرح می باشد.

صاحب‌خبر -

اردیبهشت 97داغ داغ و  آبستن حوادث مهمی در سطح منطقه است.

22اردیبهشت 97 معادل با 12 ماه می ، انتخابات عراق و زمان تائید مجدد "برجام" و تمدید تعلیق تحریم های هسته ای توسط ترامپ در پیش است که احتمال خروج آمریکا از برجام را نیز مطرح می باشد.

و در 24 اردیبهشت97 معادل 14 ماه می، تاریخ اعلامی انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس شریف است. (مصادف  با یوم النکبه و هفتادمین سال تاسیس رژیم نامشروع صهیونیستی)

در این فضا، باز هم تقارن و ارتباط مستقیم مسائل ایران (نفوذ منطقه ای و مساله هسته ای ) و مسئله فلسطین و معامله قرن (طرح آمریکا برای سازش) خودنمایی می کند.

اما 12 می 2018( 22 اردیبهشت 1397 ه ش)مقارن با موعد تمدید تعلیق تحریم های هسته ای ایران توسط ترامپ،  انتخابات پارلمانی  عراق برگزار خواهد شد.

 عراق با هویتی اسلامی و مقاومتی، بر هویت منطقه غرب آسیا و جهان عرب اثر مستقیم و تعیین کننده دارد.

عراق با ثبات ،امن و مستقل کابوس آمریکا و متحدان آن اعم از صهیونیست ها و سعودی ها محسوب می شود.

در این راستا حرکت خردمندانه و موقع سنجانه سیاستمداران عراقی جهت گذار از منازعات قومی و مذهبی به سوی مفاهیم ملی و شهروندی یکی از نیازهای مهم جامعه عراق ارزیابی می شود.

انتخابات پارلمانی عراق که در سرنوشت سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی این کشور نقش مهمی دارد ، در اردیبهشت 97(12 ماه می 2018م) انجام خواهد شد.

مردم عراق از منازعات قومی و مذهبی خسته هستند فلذا کارگزاران سیاسی به منظور پاسخگویی به این مطالبات باید روش و سبک و شعارهایی جدید را اتخاذ کرده و ائتلاف ها را شکل دهند.

اما از شواهد و قرائن مشخص است که با سپهر سیاسی فعلی عراق با این وضعیت فاصله زیادی دارد.

ائتلاف نصر به رهبری حیدر العبادی به احتمال زیاد  اکثریت پارلمان را خواهد گرفت  اما در تشکیل دولت مجبور به ائتلاف با سایر جریان ها و احزاب خواهد شد.

به این ترتیب در انتخابات 2018م عراق، هم قبل از انتخابات و هم بعد از انتخابات و تشکیل دولت ائتلافی از اهمیت برخوردار است و باید مورد توجه قرار گیرد .

علی الخصوص اینکه در این دوره از انتخابات بیت شیعی دچار انشقاق شده است.

ائتلاف نصر به رهبری عبادی، ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی، ائتلاف سائرون که جریان مقتدی صدر و کمونیست های عراق در آن حضور دارند و ائتلاف فتح المبین که بخش عمده از حشدالشعبی را نمایندگی می کند و نهایتا ائتلاف مستقل تیار الحکمه الوطنی مربوط به سید عمار حکیم بیت شیعی را به چند بخش منقسم کرده است.

این در حالی است که اهل سنت نسبتا یکپارچه تر هستند .

البته کردها هم بویژه بعد از وقایع مربوط به همه پرسی اقلیم و جریانات کرکوک و مناطق مورد منازعه  چند شاخه و تضعیف شده اند.

فلذا این دوره انتخابات عراق از جوانب مختلف حساس و تعیین کننده بوده و باید نسبت به آن حساسیت بالایی داشت.

ائتلاف ها در عراق عمدتا بر اساس منافع سیاسی و اقتصادی  شکل می گیرد و  در راستای منافع کوتاه مدت حزبی و شخصی است.

رقابتی بر سر کسب حداکثری منافع شخصی حتی به قیمت از میان رفتن وحدت ملی و مخدوش شدن استقلال عراق است .

لذا در وهله اول استقلال و ثبات عراق و سپس وحدت بیت شیعی برای ایران منفعتی راهبردی و بسیار پر اهمیت است.

هویت اسلامی و مقاومتی عراق، کارآمدی و شفافیت دولت ها،مبارزه علیه فساد اداری و اقتصادی،شکل گیری فضای نقد و گفتگو همگی از نیازهای جامعه عراق و ساحت سیاسی آن بحساب می آیند.

لازم به ذکر است، مقوله ها و مفاهیمی چون وحدت ، خودآگاهی ملی و بسط مشارکت سیاسی، شفافیت و کارآمدی دولت در بستر تاریخی شکل می گیرند و تعمیق و تعریض آنها حاصل یک تجربه تاریخی بلند مدت است که در عراق به صورت ایران وجود نداشته است.

لذا تلقی و فهم ما در ایران نسبت به مقوله وحدت و مشارکت سیاسی و رویکرد ملی  کاملا متمایز از عراق است.

نقش ایران در تامین استقلال و ثبات عراق و نیز  وحدت بیت شیعی  غیر قابل انکار است.

فلذا ایران نباید به دام نگاه خوشبینانه صرف بیافتد و نقش حساس و منحصربفرد خود را در قبال استقلال و ثبات عراق و وحدت بیت شیعی را فراموش کند که در غیر این صورت آفات بسیاری در راه است.

آمریکایی ها و متحدین اسرائیلی و سعودی اش، منافع مستقیم و متنوعی در عراق دارند.

نزدیکترین هدف آمریکایی ها  در عراق لابی گری آنها جهت تاثیر گذاری بر  انتخابات پارلمانی عراق در می 2018م است.

سعودی ها نیز طی سال 2017م رابطه خود را با دولت عراق بهبود بخشیدند.

بازکردن کنسولگری سعودی در بصره،افزایش دیدارهای دیپلماتیک سطح بالا سعودی و عراق،از سر گرفته شدن پروازهای مستقیم میان دوکشور و بازگشایی گذرگاه های مرزی در این راستا ارزیابی می شود.

 عربستان سعودی سه هدف عمده را در مورد عراق تعقیب می کند:

1- تاثیرگذاری بر انتخابات پارلمانی عراق می 2018م

2- جلوگیری از گسترش نفوذ  ایران در عراق و شکاف میان تهران و بغداد

3- ترمیم و تغییر  وجهه منفی سعودی در عراق

البته بسط و تنوع ارتباطات عراق با کشورهای عربی از جمله سعودی  امری مثبت و مفید تلقی می شود.

 و چالش های امنیتی عراق را  کاهش داده و زمینه تامین بیشتر منافع ملی و اقتصادی عراق را فراهم می کند اما نباید خدشه ای به استقلال و ثبات عراق وارد کند.

متاسفانه سابقه رویکرد و رفتار سعودی ها طی 27 سال گذشته ( از 1991م تا کنون ) در مواجهه با عراق مخرب و سراسر منافقانه و توام با دشمنی مستقیم یا غیر مستقیم بوده است.پ

علیرضا عرب: عضو کمسیون سیاسی و امور بین الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین

خبرگزاری بین المللی قدس

انتهای متن/

نظر شما