شناسهٔ خبر: 24713841 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

شناسایی سالانه حدود 10هزار بیمار مبتلا به سل در کشور

سل یکی از قدیمی ترین بیماری هایی که در تاریخ بشر شناسایی شده است و عامل آن میکروبی به نام مایکوباکتریوم توبرکلوزیس (TB) است

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت>متخصص بیماری های عفونی گفت:سالانه حدود 10 هزار بیمار به عنوان مورد جدید مبتلا به سل در کشور شناسایی می شوند که میزان موفقیت درمان آنان حدود 85 درصد است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر پیام طبرسی با اشاره به بیست و چهارم ماه مارس به عنوان روزجهانی مبارزه با سل افزود:سرفه بیش از 2 تا سه هفته به همراه خلط خونی، تب و لرز، تعریق شبانه و کاهش وزن(Weight Loss) از جمله علائم سل ریوی است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری افزود: سالانه حدود 10 میلیون نفر مورد جدید مبتلا به سل شناسایی می شوند که از این شمار، یک میلیون و هشتصد هزار بیمار، فوت می کنند و به همین دلیل سل ، کشنده ترین عامل عفونی حتی بیشتر از HIV (عفونت ایدز) است.

طبرسی تصریح کرد: لازم است بیمار به صورت روزانه و منظم دارو را مصرف کند چرا که در صورت مصرف غیر صحیح دارو و یا قطع دارو، امکان ایجاد مقاومت دارویی مطرح می شود که درمان این سل بسیار مشکل و پر هزینه است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: روش تشخیص سل با آزمایش خلط به سادگی قابل تشخیص و درمان بیماری سل مبتنی بر رژیم چهار دارویی به مدت 6 ماه است اما درمان سل مقاوم نیازمند حداقل 10قرص به اضافه تزریق آمپول روزانه به مدت 20 ماه و میزان موفقیت درمان زیر 60 درصد است.

طبرسی به منظور پیشگیری از سل به افراد دارای سرفه بیش از 2 هفته، تب طول کشیده، خلط خونی وکاهش وزن شدید تاکید کرد که برای تشخیص سریع تر به پزشک مراجعه کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: افرادی که سل ریوی دارند تا زمان منفی شدن خلط (معمولا دو هفته بعد از شروع درمان ) باید در محیط ایزوله باشند و از تماس با سایر افراد خودداری کنند. همچنین افرادی که با شخص مسلول در تماس نزدیک هستند باید با مراجعه به مراکز بهداشتی تحت معاینه و از نظر بروز سل فعال و نهفته مورد بررسی قرار گیرند.

سل یکی از قدیمی ترین بیماری هایی که در تاریخ بشر شناسایی شده است و عامل آن میکروبی به نام مایکوباکتریوم توبرکلوزیس (TB) است.

اهمیت بیماری سل در واگیردار بودن و انتقال از فرد به فرد است و راه انتقال از طریق ذرات هوایی ریز و در بیشتر موارد به صورت ریوی است اما حدود 20 تا 40 درصد ممکن است خارج ریه و غدد لنفاوی پرده جنب، مغز و احشای شکمی و سیستم تناسلی ادراری پریکارد درگیر شود.

بیست و چهارم مارس برابر با چهارم فروردین هر سال به علت کشف میکروب سل توسط رابرت کخ، پزشک آلمانی«روزجهانی مبارزه با سل» نامگذاری شده است .

نظر شما