شناسهٔ خبر: 24713833 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پژوهشگر مسائل بالکان:

سنت نوروز در منطقه بالکان جایگاه ویژه ای دارد

بلگراد-ایرنا- پژوهشگر و کارشناس ارشد مسائل بالکان در خصوص پاسداشت سنت نوروز در کشورهای منطقه بالکان گفت: نوروز علاوه بر ایران در دیگر مناطق جهان از جمله قفقاز، شبه قاره هند و بالکان نیز هر ساله با اشکال مختلفی جشن گرفته می شود.

صاحب‌خبر -

وحید پرست تاش روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بلگراد گفت: سازمان یونسکو سنت نوروز را در سال 2009 برای هفت کشور و سپس در سال 2016 برای 12 کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان، عراق، ایران، تاجیکستان، هندوستان، پاکستان، ازبکستان، قرقیزیستان، ترکمنستان، افغانستان و قزاقستان به عنوان یک میراث معنوی به رسمیت شناخت ولی با وجود آنکه نامی از کشورهای حوزه بالکان در این سند ذکر نشده؛ مسلمانان منطقه بالکان نیز روز نخست فصل بهار را جشن گرفته و آن را 'سلطان نوروز' می نامند.
نویسنده کتاب سرنوشت کوزوو با تاکید بر اهمیت نوروز در میان مسلمانان منطقه بالکان افزود: دو قوم مسلمان آلبانیایی و سپس بوشنیاک های منطقه بالکان بیش از سایر اقوام ساکن این منطقه به آئین 'سلطان نوروز' توجه نشان داده و در میان آنها نیز فرق دوازده گانه علویان از جمله فرق بکتاشیه، رفاعیه، قادریه و خلوتیه عموماً این روز را با شکوه خاصی جشن گرفته و پاس می دارند.
نویسنده کتاب سیاست و حکومت در بوسنی گفت: سنت 'سلطان نوروز' در منطقه بالکان، نگرشی دوجانبه به نو شدن طبیعت و آغاز فصل بهار از یک سو و همچنین احترام به مقام امامت حضرت علی (ع) دیگر دارد و پیروان طریقت های منطقه بالکان، این روز را نمادی از ولادت حضرت علی (ع) قلمداد و لذا این جشن را نه تنها یک جشن بلکه یک آیین دینی و مذهبی تلقی می کنند.
نویسنده کتاب «آلبانی همراه» گفت: بزرگترین و مجلل ترین مراسم سلطان نوروز در منطقه بالکان را در تیرانا پایتخت آلبانی در مرکز جهانی بکتاشیه با حضور رهبر این طریقت که به وی 'بابا' یا 'ددِ' اطلاق می شود و با شرکت مقامات ارشد سیاسی و مذهبی و همچنین سفرای خارجی هر ساله شاهد هستیم.
پرست تاش در خصوص تاریخچه برگزاری سنت سلطان نوروز در منطقه بالکان گفت: پس از به حکومت رسیدن کمال آتاترک در ترکیه و ایجاد یک نظام سکولار در این کشور و سخت گیری به فرقه های دینی و مذهبی، گروه های زیادی از علویان به منطقه بالکان که پیشتر نیز در آن حضور داشتند عزیمت کردند.
وی افزود: اما پس از جنگ دوم جهانی و با به حکومت رسیدن کمونیست ها در منطقه بالکان بار دیگر برگزاری مراسمات مذهبی و آئینی از جمله جشن 'سلطان نوروز' با موانعی همراه شد و این دشواری ها تا زمان فروپاشی نظام کمونیستی در ابتدای دهه 1990 در منطقه بالکان ادامه داشت.
پژوهشگر ارشد مسائل بالکان افزود: با فروپاشی نظام کمونیستی انورخوجه در آلبانی و نظام شبه کمونیستی مارشال تیتو در یوگسلاوی و بازگشت مجدد آزادی های مذهبی در منطقه، در اوایل دهه 90 میلادی مسلمانان مجدداً این فرصت را یافتند که به ترمیم و احیاء سنت های خویش و برپایی مراسم و مناسک دینی و فرهنگی به پردازند و بار دیگر برگزاری 'سلطان نوروز' احیا و رونق یافت، تا آنجا که امروزه بیست و دوم مارس یا 'سلطان نوروز' در کشور آلبانی بعنوان یک روز تعطیل رسمی جشن گرفته می شود.
وی افزود: علویان منطقه بالکان مانند دیگر فرقه های طریقت علاقه خاصی به حضرت علی (ع) امام اول شیعیان دارند و اگر چه در دوران سلطه کمونیستی در منطقه بالکان و طی سالهای متمادی امکان برگزاری رسمی مراسم 'سلطان نوروز' را نداشتند ولی این سنت تا امروز به شکل کلی خود در میان آنان حفظ شده و تقریباً در تمام تکیه های بکتاشیه، نقش بندیه و برخی فرق دیگر در آلبانی، مقدونیه، کوزوو و بوسنی و هرزگوین با شکوه خاصی برگزار می شود ولی هر یک در نحوه برگزاری مراسم سنت های خاص خود را اجرا می کنند.
پرست تاش افزود: فرقه علوی منطقه بالکان علاقه خود به ایران و بخصوص ادبیات عارفانه فارسی را در قالب فرهنگ های آئینی نیز حفظ کرده اند و باید گفت که سنت 'سلطان نوروز' در نمونه هایی از ادبیات منطقه بالکان نیز مشاهده می شود که مثال بارز آن را در دیوان اشعار نعیم فراشی (شاعر فارسی سرای آلبانیایی) که در سال 1301 خورشیدی در استانبول منتشر شده می بینیم.
کارشناس ارشد مسائل بالکان اضافه کرد: علاوه بر سنت سلطان نوروز، مراسم دیگری نیز به نام 'روز بهار' در میان آلبانی تباران منطقه بالکان وجود دارد که در روز چهاردهم مارس، یعنی هشت روز قبل از مراسم سلطان نوروز جشن گرفته می شود و این روز نیز در تقویم ملی آلبانی روز تعطیل رسمی است.
پرست تاش در پایان گفت و گو با ایرنا گفت: نوروز نه تنها جشن ایرانیان بلکه جشن بسیاری از مردم جهان است و خارج از هر گونه مناسبات سیاسی و اقتصادی با کشورهای این منطقه، برگزاری آئین 'سلطان نوروز' در چندین هزار کیلومتر دورتر از مرزهای ایران، همزمان با جشن آغاز سال جدید در کشورمان حکایت از عمق حضور فرهنگ ایرانی- اسلامی در کشورهای منطقه بالکان دارد که در جای خود از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است.
اروپام**436**3404

انتهای پیام /*

وحید پرست تاش روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بلگراد گفت: سازمان یونسکو سنت نوروز را در سال 2009 برای هفت کشور و سپس در سال 2016 برای 12 کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان، عراق، ایران، تاجیکستان، هندوستان، پاکستان، ازبکستان، قرقیزیستان، ترکمنستان، افغانستان و قزاقستان به عنوان یک میراث معنوی به رسمیت شناخت ولی با وجود آنکه نامی از کشورهای حوزه بالکان در این سند ذکر نشده؛ مسلمانان منطقه بالکان نیز روز نخست فصل بهار را جشن گرفته و آن را 'سلطان نوروز' می نامند.
نویسنده کتاب سرنوشت کوزوو با تاکید بر اهمیت نوروز در میان مسلمانان منطقه بالکان افزود: دو قوم مسلمان آلبانیایی و سپس بوشنیاک های منطقه بالکان بیش از سایر اقوام ساکن این منطقه به آئین 'سلطان نوروز' توجه نشان داده و در میان آنها نیز فرق دوازده گانه علویان از جمله فرق بکتاشیه، رفاعیه، قادریه و خلوتیه عموماً این روز را با شکوه خاصی جشن گرفته و پاس می دارند.
نویسنده کتاب سیاست و حکومت در بوسنی گفت: سنت 'سلطان نوروز' در منطقه بالکان، نگرشی دوجانبه به نو شدن طبیعت و آغاز فصل بهار از یک سو و همچنین احترام به مقام امامت حضرت علی (ع) دیگر دارد و پیروان طریقت های منطقه بالکان، این روز را نمادی از ولادت حضرت علی (ع) قلمداد و لذا این جشن را نه تنها یک جشن بلکه یک آیین دینی و مذهبی تلقی می کنند.
نویسنده کتاب «آلبانی همراه» گفت: بزرگترین و مجلل ترین مراسم سلطان نوروز در منطقه بالکان را در تیرانا پایتخت آلبانی در مرکز جهانی بکتاشیه با حضور رهبر این طریقت که به وی 'بابا' یا 'ددِ' اطلاق می شود و با شرکت مقامات ارشد سیاسی و مذهبی و همچنین سفرای خارجی هر ساله شاهد هستیم.
پرست تاش در خصوص تاریخچه برگزاری سنت سلطان نوروز در منطقه بالکان گفت: پس از به حکومت رسیدن کمال آتاترک در ترکیه و ایجاد یک نظام سکولار در این کشور و سخت گیری به فرقه های دینی و مذهبی، گروه های زیادی از علویان به منطقه بالکان که پیشتر نیز در آن حضور داشتند عزیمت کردند.
وی افزود: اما پس از جنگ دوم جهانی و با به حکومت رسیدن کمونیست ها در منطقه بالکان بار دیگر برگزاری مراسمات مذهبی و آئینی از جمله جشن 'سلطان نوروز' با موانعی همراه شد و این دشواری ها تا زمان فروپاشی نظام کمونیستی در ابتدای دهه 1990 در منطقه بالکان ادامه داشت.
پژوهشگر ارشد مسائل بالکان افزود: با فروپاشی نظام کمونیستی انورخوجه در آلبانی و نظام شبه کمونیستی مارشال تیتو در یوگسلاوی و بازگشت مجدد آزادی های مذهبی در منطقه، در اوایل دهه 90 میلادی مسلمانان مجدداً این فرصت را یافتند که به ترمیم و احیاء سنت های خویش و برپایی مراسم و مناسک دینی و فرهنگی به پردازند و بار دیگر برگزاری 'سلطان نوروز' احیا و رونق یافت، تا آنجا که امروزه بیست و دوم مارس یا 'سلطان نوروز' در کشور آلبانی بعنوان یک روز تعطیل رسمی جشن گرفته می شود.
وی افزود: علویان منطقه بالکان مانند دیگر فرقه های طریقت علاقه خاصی به حضرت علی (ع) امام اول شیعیان دارند و اگر چه در دوران سلطه کمونیستی در منطقه بالکان و طی سالهای متمادی امکان برگزاری رسمی مراسم 'سلطان نوروز' را نداشتند ولی این سنت تا امروز به شکل کلی خود در میان آنان حفظ شده و تقریباً در تمام تکیه های بکتاشیه، نقش بندیه و برخی فرق دیگر در آلبانی، مقدونیه، کوزوو و بوسنی و هرزگوین با شکوه خاصی برگزار می شود ولی هر یک در نحوه برگزاری مراسم سنت های خاص خود را اجرا می کنند.
پرست تاش افزود: فرقه علوی منطقه بالکان علاقه خود به ایران و بخصوص ادبیات عارفانه فارسی را در قالب فرهنگ های آئینی نیز حفظ کرده اند و باید گفت که سنت 'سلطان نوروز' در نمونه هایی از ادبیات منطقه بالکان نیز مشاهده می شود که مثال بارز آن را در دیوان اشعار نعیم فراشی (شاعر فارسی سرای آلبانیایی) که در سال 1301 خورشیدی در استانبول منتشر شده می بینیم.
کارشناس ارشد مسائل بالکان اضافه کرد: علاوه بر سنت سلطان نوروز، مراسم دیگری نیز به نام 'روز بهار' در میان آلبانی تباران منطقه بالکان وجود دارد که در روز چهاردهم مارس، یعنی هشت روز قبل از مراسم سلطان نوروز جشن گرفته می شود و این روز نیز در تقویم ملی آلبانی روز تعطیل رسمی است.
پرست تاش در پایان گفت و گو با ایرنا گفت: نوروز نه تنها جشن ایرانیان بلکه جشن بسیاری از مردم جهان است و خارج از هر گونه مناسبات سیاسی و اقتصادی با کشورهای این منطقه، برگزاری آئین 'سلطان نوروز' در چندین هزار کیلومتر دورتر از مرزهای ایران، همزمان با جشن آغاز سال جدید در کشورمان حکایت از عمق حضور فرهنگ ایرانی- اسلامی در کشورهای منطقه بالکان دارد که در جای خود از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است.
اروپام**436**3404

نظر شما