شناسهٔ خبر: 24713357 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

راه آهن بین المللی آستارا افتتاح می شود

آستارا- رئیس کمیته حمل ونقل بین الملل راه‌آهن ایران از افتتاح رسمی خط آهن بین المللی آستارا با حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان پنج‌شنبه هفته جاری از طریق ویدئو کنفرانس خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حسین عاشوری بعد ازظهر شنبه در جریان بازدید وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان از خط ریلی آستارا و بارانداز آن در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: براساس هماهنگی‌های صورت‌گرفته پنج‌شنبه هفته جاری(۹ فروردین) راه آهن بین‌المللی آستارا-آستارا به‌صورت ویدئوکنفرانس و درجریان سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به کشور جمهوری آذربایجان رسما افتتاح می شود.

وی با بیان اینکه از یک ماه گذشته جابه‌جایی و تخلیه بار به‌صورت آزمایشی و با حضور قطارهای باری از روسیه و جمهوری آذربایجان در بارانداز ریلی آستارای جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود، افزود: درطی مدت یاد شده هفت‌ هزار و ۶۰۰ تن کالا در قالب ۱۲۲ واگن در بارانداز ریلی ایران تخلیه شده و اکثر بارهای تخلیه شده ام دی اف، تخته نراد و محصولات کشاورزی است.

عاشوری با یاد آوری سرمایه گذاری ۶۰ میلیون دلاری از سوی جمهوری آذربایجان در بارانداز ریلی آستارا-آستارا، گفت: سرمایه‌گذاری انجام  شده طرف آذری که در سفر پیش روی ریاست جمهوری ایران به آذربایجان به امضای طرفین می رسد که در بخش‌های ساخت سیلوهای ذخیره گندم، مخازن سوخت و سوله‌های انبار و همچنین محوطه تخلیه و بارگیری کانتینرها است.

رئیس کمیته حمل و نقل بین الملل راه آهن ایران با بیان اینکه عواید ناشی از کرایه حمل بار به مدت ۱۵ سال در اختیار دولت آذربایجان قرار گرفته است، افزود: اقدام مذکور از طرف دولت ایران در قبال سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیون دلاری جمهوری آذربایجان در راه‌آهن بین‌المللی آستارا صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: زمان هماهنگ شده قابل تمدید نبوده و طرفین با رعایت قانون به فعالیت خود ادامه  می دهد.

عاشوری افزود: بارانداز ریلی آستارا ۶۰ هکتار وسعت دارد که در اختیار فضای اداری و همچنین ساخت امکانات مربوط به احداث سوله، سیلو، انبار و بارانداز کانتینری خواهد بود و از فضای موجود سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نیز بهره مندخواهند شد.

وی ادامه داد: تاکنون پنج شرکت داخلی و یک شرکت خارجی جهت سرمایه‌گذاری در بارانداز ریلی آستارا-آستارا اعلام آمادگی کرده‌اند.

رئیس کمیته حمل و نقل بین الملل راه آهن ایران از پیش بینی برای احداث هشت مخزن بزرگ نفتی در بار انداز راه آهن آستارای ایران خبر داد و گفت: قرارداد نهایی سرمایه‌گذاری جمهوری آذربایجان در پروژه ریلی رشت به آستارا قرار است در سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به باکو پایتخت جمهوری آذربایجان نهایی و عملیاتی شود.  

عاشوری تصریح کرد: پروژه ریلی رشت-آستارا حلقه مفقوده کریدور شمال به جنوب است و به عنوان تکمیل کننده این کریدور ریلی تمام تلاش ها برای فعال شدن آن است و  دو کشور ایران و آذربایجان در این زمینه سرمایه گذاری  مشترک خود را آغاز کرده و به خوبی به نفع اقتصادی دو کشور از طریق این خط ریلی واقف هستند.

نظر شما