شناسهٔ خبر: 24713273 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفتگو با مهر اعلام شد:

اسکان بیش از ۹۰۰ هزار مسافر در خوزستان

اهواز ـ معاون گردشگری میراث فرهنگی خوزستان ضمن معرفی برنامه های نوروزی این استان، از اسکان بیش از ۹۰۰ هزار مسافر نوروزی تا سوم فروردین ماه خبر داد.

صاحب‌خبر -

محمدعلی خلیلی در گفتگو با خبرنگار مهر با تبریک سال نو اظهار کرد: در نوروز ۹۷ بازه زمانی که برای آمار محاسبه می شود؛ از ۲۵ اسفند سال قبل تا فروردین سال جاری است.

وی افزود: برای خوزستان که یکی از مقاصد اصلی سفر در ایام نوروز بوده با توجه به اقلیم مناسبی که در این ایام به نسبت استان های مبدأ که شمالی هستند و آب و هوای آنها در ایام نوروز به مراتب سردتراست و نبودن تعطیلات زمستانه در تقویم تعطیلات استان های بندرنشین و جنوبی مثل خوزستان، سیستان بلوچستان، بوشهر و هرمزگان و غیره هم مثل ایام تعطیلات تابستان مقاصد سفر هستند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی خوزستان تصریح کرد:پس نوروز فرصت مناسبی است برای هموطنان و خانواده هایی که برنامه ریزی می کنند برای ایام نوروز که مسیرهای بازدید و استان ها را تعیین می کنند.

خلیلی ادامه داد: خوزستان هم با توجه به اینکه در غربی ترین ضلع جنوبی کشور واقع شده معمولا در برنامه ریزی تعطیلات نوروزی مردم مقصد نهایی سفر انتخاب می شود و با استان هایی مثل قم، مرکزی و غیره که بین راهی هستند و ماندگاری مسافر در آنها کمتر است یک تفاوت دارد.

تعداد بازدیدکنندگان از مرز دو میلیون نفر گذشت

وی بیان کرد: میانگین اسکان مسافران نوروزی در ایام نوروز در خوزستان با توجه به پنج ورودی و پهناوری استان و مسافت هایی که باید طی شود معمولا بین دو تا سه شب در هر کدام از ورودی تا زمان خروج از استان است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی خوزستان افزود:از بازه زمانی ۲۵ اسفند سال قبل تا سوم فروردین ۹۴۰ هزار نفر در ظرفیت های اقامتی (اقامتگاه های رسمی، مدارس و فضاهای تعیین شده از سوی شهرداری برای اقامتگاه های موقت، ورزشگاه ها، اردوگاه ها و سایر ظرفیت ها) استان خوزستان اقامت داشتند.

خلیلی گفت: دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بازدیدکننده از ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری استان اعم از تاریخی، فرهنگی، طبیعی، راهیان نور، دفاع مقدس و مناطق عملیاتی داشتیم که نسبت به مدت مشابه نوروز سال گذشته حدود ۱۵ درصد افزایش در زمینه اقامت و بازدید مسافران نوروزی به ثبت رسیده و خوشبختانه وضعیت مطلوبی هم داریم.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه سال گذشته بحث ریزگردها مسائل و مشکلاتی را در استان به وجود آورده بود و انعکاس خبری مطلوبی نداشت ولی خوشبختانه پیش بینی می شود که امسال تا ۱۵ فروردین با رشد فزاینده ای مواجه شویم.

به معاون گردشگری میراث فرهنگی خوزستان کمتر از ۱۰ درصد مسافران (۴۰ هزار نفر) در اقامتگاه های رسمی دارای پروانه بهره برداری (هتل، هتل آپارتمان، مهمان پذیر، اقامتگاه های بومگردی، مجتمع های گردشگری، دهکده ها و...) که پنج هزار تخت در استان دارند، اقامت و باقی مسافران نیز در مهمانسراهای دولتی، منازل اقوام، پارکینگ های موقت و دیگر اقامتگاه ها اسکان داشتند.

برپایی ۱۷ جشن نوروزگاه در خوزستان

خلیلی با اشاره به اجرای برنامه های فرهنگی بر اساس سنن و رسوم هر شهر گفت: برنامه فرهنگی که با برنامه ریزی، تدوین و ارائه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ها خاص ایام نوروز به منظور معرفی آداب، رسوم، سنن، آیین، فرهنگ و خرده فرهنگ اعم از زندگی عشایری، غذا، موسیقی سنتی، مراسم آیینی و غیره عنوانی است که به نوروزگاه اطلاق می شود.

وی افزود: بر این اساس برگزاری ۱۷ نوروزگاه ها را در سطح شهرستان های استان برنامه ریزی کردیم که عموما در شهرستان ها یک روزه هستند.
معاون گردشگری میراث فرهنگی خوزستان یادآور شد: با توجه به مصادف شدن روز اول فروردین با شهادت امام هادی (ع) و مصاف شدن روز ۱۳ فروردین با وفات حضرت زینب (س) برنامه ریزی شده تا جشن های نوروزگاه از دوم فروردین آغاز و تا ۱۲ فروردین ادامه داشته باشد؛ یعنی یکم و ۱۳ فروردین جشن نداریم.

اهواز و آبادان میزبان نوروزگاه چند روزه

خلیلی یادآور شد: تلاش شده تا با یک برنامه ریزی منسجم آداب، رسوم، سنن، فرهنگ اقوام و مردم دوست داشتنی، قدیمی و کهن دیار استان خوزستان را در قالب نورزگاه ها معرفی کنیم.

وی ادامه داد: دو نوروزگاه اصلی داریم که از روز جمع در پارک ساحلی کیانپارس اهواز مجاور کتابخانه مرکزی و دیگری هم در آبادان شروع به کار کرد؛ نوروزگاه اهواز از سوم تا ۱۱ فروردین و نوروزگاه آبادان نیز پنج روزه خواهد بود.

معاون گردشگری میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به اینکه نوروزگاه شادگان نیز امروز آغاز به کار کرده گفت: دیگر شهرهای خوزستان مثل باوی و باغملک نیز نوروزگاه های خود را برگزار کردند تا به معرفی گوشه ای از فرهنگ کهن اقوام و مردم خوزستان اعم از عرب، بختیاری، دزفولی، شوشتری، بهبهانی و حتی قشقایی ها بپردازند.

جوایز ارزنده در جشنواره خرید سفور

به گفته خلیلی بر اساس توافقی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با شرکت تجارت الکترونیک تاپ (تجارت الکترونیک پارسیان) داشته به منظور تشویق همطونان به افزایش تردد در ایام نوروز و معرفی ظرفیت های گردشگری جشنواره خرید سفور با عیدانه های تاپ را برگزار می کنیم.

وی بیان کرد: تبلیغات میدانی آن را در کنار شرکت، شهرداری و دیگر سازمان ها انجام داده ایم؛ در پایان تعطیلات نوروز به هفت نفر از پذیرندگان دستگاه های کارتخوان شرکت تاپ و هفت نفر از دارندگان کارت های عضو شتاب که تراکنش های خرید خدمات و کالای خود را از طریق دستگاه های شرکت تاپ انجام داده باشند به قید قرعه ۵۰ میلیون تومان در قالب سکه بهار آزادی اهدا می شود.

معاون گردشگری میراث فرهنگی خوزستان افزود: جشنواره راوی تور را داریم و با توجه به اینکه تعداد بسیار زیادی از سفرهای نوروزی که خانواده ها برنامه ریزی می کنند در قالب استفاده از خودروهای شخصی اتفاق می افتد که تبلیغات این حوزه را باید در با ثبت نام در سامانه ثبت کنند؛ در پایان هفت کمک هزینه خرید خودرو به ارزش ۴۵۰ میلیون ریال برای آنها درنظر گرفته شده است.

تمرکز بر استراحتگاه های بین راهی عشایری

وی عنوان کرد: سعی شده امسال روی استراحتگاه های بین راهی عشایری در قالب سیاه چادرهای اقوام استان تمرکز کنیم که راه اندازی حدود ۱۰ استراحتگاه با همکاری امور عشایر استان برنامه ریزی شده که هم استراحتگاه بین راهی باشد و هم فرهنگ اقوام استان را معرفی کند.

خلیلی ادامه داد: حدود ۲۰ بازارچه صنایع دستی را در شهرستان های مختلف برپا کردیم که تولیدات، محصولات و هنرهای سنتی استان را به مسافران نوروزی ارائه می کنند؛ جدای از غرفه های صنایع دستی پراکنده ای است که خارج از بازارچه های برپایی فعالیت می کنند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی خوزستان گفت: در شهرستان های دزفول، آبادان، اهواز و یکی دیگر از شهرها ۱۰ اتوبوس گردشگری را با همکاری شهرداری ها و دیگر دستگاه های ستاد اجرایی خدمات سفر استان راه اندازی کردیم.

وی یادآور شد: فعالیت های نامبرده شده صرفا عملکرد میراث فرهنگی استان محسوب نمی شود و ستاد اجرایی خدمات سفر استان به ریاست استاندار، قائم مقامی معاون عمرانی استانداری و حدود ۱۱ کمیته تخصصی زیرمجموعه با عضویت دستگاه ها و سازمان های اجرایی است.

خلیلی بیان کرد: این ستاد مسائل تأمین امنیت، پاکسازی، بهداشت، اسکان، پذیرایی، اطلاع رسانی و غیره را برای مسافران نوروزی انجام می دهد.

معاون گردشگری میراث فرهنگی خوزستان گفت : ۴۰۰ هزار نقشه گردشگری و بروشور معرفی شهرستان ها را امسال با بروزرسانی، تولید محتوا و چاپ کنیم که از طریق مراکز مختلف توزیع و در اختیار مسافران و گردشگران قرار می گیرد.

وی افزود: در سه پایگاه جهانی چغازنبیل و هفت تپه، سازه های آبی ـ تاریخی شوشتر و محوطه تاریخی شوشتر نیز برنامه های خوبی برای مسافران نوروزی تدارک دیده شده و در قالب معرفی آیین ها، غرفه های صنایع دستی، مراسم موسیقی غیره به آنها ارائه می شود.

فعالیت ۲۴ ساعته موزه های خوزستان/ ظرفیت گردشگری آبی

خلیلی خبر داد: موزه های استان خوزستان به صورت شبانه روزی فعال هستند و پذیرای مسافران و گردشگران نوروزی در این ایام خواهند بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه از ۱۶ شهرستان رودخانه های دائمی می گذرد و از طریق شهرستان های بندری مثل خرمشهر، آبادان، شادگان، ماهشهر، بندرامام و هندیجان به آب های آزاد دسترسی داریم برنامه های تفریحات آبی هم در این ایام به مسافران و گردشگران ارائه می شود که از آن جمله می توان قایق سواری، جت اسکی و تور دریایی در آب های بین المللی اروند، خور موسی، دریاچه نمک ماهشهر را نام برد.

معاون گردشگری میراث فرهنگی خوزستان در پایان بیان کرد: دهکده تفریحی زراس، جزیره کوشک سد شهید عباسپور یا پلاژهای مارون شهرستان بهبهان که ظرفیت اسکان را دارند نیز آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی هستند.

نظر شما