شناسهٔ خبر: 24712893 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

شناسایی سالانه حدود 10هزار بیمار مبتلا به سل درکشور

متخصص بیماری های عفونی گفت:سالانه حدود 10 هزار بیمار به عنوان مورد جدید مبتلا به سل در کشور شناسایی می شوند که میزان موفقیت درمان آنان حدود 85 درصد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایران آنلاین و به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر پیام طبرسی با اشاره به بیست و چهارم ماه مارس به عنوان روزجهانی مبارزه با سل افزود:سرفه بیش از 2 تا سه هفته به همراه خلط خونی، تب و لرز، تعریق شبانه و کاهش وزن از جمله علائم سل ریوی است.
رئیس بخش عفونی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری افزود: سالانه حدود 10 میلیون نفر مورد جدید مبتلا به سل شناسایی می شوند که از این شمار، یک میلیون و هشتصد هزار بیمار، فوت می کنند و به همین دلیل سل ، کشنده ترین عامل عفونی حتی بیشتر از HIV (عفونت ایدز) است.
طبرسی تصریح کرد: لازم است بیمار به صورت روزانه و منظم دارو را مصرف کند چرا که در صورت مصرف غیر صحیح دارو و یا قطع دارو، امکان ایجاد مقاومت دارویی مطرح می شود که درمان این سل بسیار مشکل و پر هزینه است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: روش تشخیص سل با آزمایش خلط به سادگی قابل تشخیص و درمان بیماری سل مبتنی بر رژیم چهار دارویی به مدت 6 ماه است اما درمان سل مقاوم نیازمند حداقل 10قرص به اضافه تزریق آمپول روزانه به مدت 20 ماه و میزان موفقیت درمان زیر 60 درصد است.
طبرسی به منظور پیشگیری از سل به افراد دارای سرفه بیش از 2 هفته، تب طول کشیده، خلط خونی وکاهش وزن شدید تاکید کرد که برای تشخیص سریع تر به پزشک مراجعه کنند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: افرادی که سل ریوی دارند تا زمان منفی شدن خلط (معمولا دو هفته بعد از شروع درمان ) باید در محیط ایزوله باشند و از تماس با سایر افراد خودداری کنند. همچنین افرادی که با شخص مسلول در تماس نزدیک هستند باید با مراجعه به مراکز بهداشتی تحت معاینه و از نظر بروز سل فعال و نهفته مورد بررسی قرار گیرند.
سل یکی از قدیمی ترین بیماری هایی که در تاریخ بشر شناسایی شده است و عامل آن میکروبی به نام مایکوباکتریوم توبرکلوزیس (TB) است.
اهمیت بیماری سل در واگیردار بودن و انتقال از فرد به فرد است و راه انتقال از طریق ذرات هوایی ریز و در بیشتر موارد به صورت ریوی است اما حدود 20 تا 40 درصد ممکن است خارج ریه و غدد لنفاوی پرده جنب، مغز و احشای شکمی و سیستم تناسلی ادراری پریکارد درگیر شود.
بیست و چهارم مارس برابر با چهارم فروردین هر سال به علت کشف میکروب سل توسط رابرت کخ، پزشک آلمانی«روزجهانی مبارزه با سل» نامگذاری شده است .

نظر شما