شناسهٔ خبر: 24712769 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد؛

خرید کالای ایرانی بهترین راه مقابله با رکود و بیکاری/شفاف‌سازی سیاست‌های مالی و پولی لازمه تحقق شعار سال

عضو کمیسیون برنامه و بودجه خرید کالای ایرانی را مهمترین راه مبارزه با بیکاری و رکود اقتصادی دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب؛ در خصوص نام‌گذاری شعار سال تحت عنوان «حمایت از کالای ایرانی» از سوی مقام معظم رهبری گفت: شعار امسال در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده است.

وی شعار حمایت از کالای ایرانی را جامع ترین شعار در سال های اخیر دانست و افزود: انتخاب شعار سال بر اساس مطالعات و اطلاعات به‌روز جامعه و به‌منظور برون‌رفت از مشکلات و شرایط حاکم بر کشور هرسال از سوی مقام معظم رهبری انتخاب می‌شود تا مردم و مسئولان به‌منظور تحقق این شعار اهتمام ویژه داشته باشند نه اینکه در قالب همایش‌ها و سخنرانی‌ها به آن بپردازند.

فرهنگ غلط مصرف کالای خارجی بسترساز بی‌اعتمادی به تولیدات داخلی

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پایه‌گذاری فرهنگ استفاده از کالاهای خارجی در کشور گفت: متأسفانه در سنوات گذشته فرهنگ استفاده از کالاهای خارجی در جامعه ترویج شد و مردم با این باور غلط که کیفیت کالاهای خارجی بهتر از تولیدات داخلی است نسبت به تولیدات داخلی بی‌اعتماد شدند.

حسینی با اشاره به دیگر اثر سوء این فرهنگ گفت: اثر دیگری که این فرهنگ بر بخش تولید داخلی داشت این است که به دلیل شرایط موجود در حوزه تولید متأسفانه تولیدات داخلی، توان رقابت یا حضور در بازارهای جهانی را ندارند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: اگر به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به‌عنوان یک اصل و راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی باور داریم بایستی به سمت اجرای این سیاست‌ها گام برداریم و در همین راستا می‌بایست به تولیدات داخلی اعتماد کنیم تا گردش نقدینگی در کشور اتفاق بیافتد و درنهایت به رشد و شکوفایی اقتصادی دست پیدا کنیم.

ضرورت اصلاح قانون تجارت در حمایت از تولید داخلی

وی با تأکید بر اینکه بایستی زیرساخت‌های لازم برای تحقق شعار سال فراهم شود، گفت: قانون تجارت کشور در سنوات گذشته مصوب شده بود ازاین‌رو نیازمند اصلاح بود که خوشبختانه فوریت آن مصوب شد و در حال حاضر پس از بررسی در کمیسیون مربوطه، در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفته است تا با اصلاحات انجام شده بسترسازی مناسبی برای تجارت در حوزه اقتصاد کشور ایجاد شود.

حسینی به نقش تولیدکنندگان برای تحقق شعار سال هم اشاره کرد و گفت: اگرچه نگاه شعار سال به آحاد مردم کشور است ولی تولیدکنندگان هم در این زمینه باید به وظیفه خود عمل کنند. اعتماد به کالای داخلی نباید یک سویه باشد بلکه بایستی تولیدکنندگان نیز کالاهای با کیفیت را  به بازار عرضه کنند و برای این منظور هم دولت بایستی حمایت‌های لازم را در حوزه‌های مختلف از تولیدکنندگان داشته باشد.

مبارزه با قاچاق کالا یکی از ملزومات تحقق شعار سال

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی مبارزه با قاچاق کالا را از دیگر ملزومات تحقق شعار سال مطرح کرد و گفت: قاچاق کالا تأثیر بسزایی در تجارت و اقتصاد کشور دارد ازاین‌رو دولت می‌بایست به با قاچاق کالا مبارزه کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر می‌بایست سیاست‌های روشن و مؤثری در بحث صادرات و واردات اتخاذ شود تا دیگر دغدغه تولیدکننده داخلی این نباشد که اگر کالایی را تولید کرد مشابه آن توسط دولت یا واسطه‌ها و دیگر افراد وارد کشور می‌شود و باقیمتی پایین‌تر از قیمت تمام‌شده کالای داخلی در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد.

حسینی بر اجرای سیاست‌های تشویقی در حوزه صادرات نیز تأکید کرد و گفت: در حوزه سیاست‌های صادراتی بایستی مشوق‌هایی برای تولیدکنندگان اعمال شود تا امکان صادرات برای مازاد تولید داخل وجود داشته باشد تا ارز مورد نیاز برای مواد اولیه کالاهای واسطه‌ای هم از محل صادرات تأمین شود.

لزوم شفاف‌سازی سیاست‌های مالی و پولی برای تحقق شعار سال

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تأکید بر لزوم شفاف‌سازی سیاست‌های مالی و پولی گفت: بایستی سیاست‌های مالیاتی شفاف‌تر و سیاست‌های حمایتی در بخش بیمه‌ای تغییر کند تا شعار سال محقق شود.

انتهای پیام/

نظر شما