شناسهٔ خبر: 24712755 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سمنان| "ده نمک" کاروانسرایی که مأمن مسافران جاده تاریخی سنگ‌فرش بود + فیلم

R41366/P1357/S6,64,1381/CT16

کاروانسرا "ده نمک" در ۲۰ کیلومتری شرق آرادان و بر سر راه قدیمی و تاریخی جاده سنگ‌فرش بنا شده است که تاریخ احداث آن به دوره صفویه بازمی‌گردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آرادان، این کاروانسرا که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است در ارتفاع 1021 متری سطح دریا بنا شده و از نوع کاروانسرای چهار ایـوانی است.

این کاروانسرا چهارگوش (مربع) است و بنای آن از آجرهای خطائـی ساخته‌ شده و دارای 24 حجـره با یک اطاق حدوداً 2 در 3 که برای اسکان مسافران در تابستان و زمسـتان استفاده‌ شده است.

در قسمت جنوبـی آن تالاری معروف به نام شاه‌نشین قرار دارد اندرون بنا محـوطه بزرگی است که گرداگرد آن دارای اطاق‌های کوچـک و یک درب بـدون روزن با پوشش آجری مشـهود است و در قسمت شمالی آن یک صـحن بزرگ با طاق مشاهده می‌شود.

در قسمت پشت ساختمان‌های درون حیاط به‌صورت غلام‌گردشی طویله‌های بزرگی برای چهار پایان و مکانی برای خواب و پخت‌وپز دیده می‌شود.

نکته مهم و قابل‌توجه اینکه آب موردنیاز ساکنان این کاروانسـرا به‌وسیله آب‌انبارهایی که در کنار جـاده قرار داشته تأمین می‌شده است.

این ساختمان جالب و شگفت‌انگیز از شاهکارهای عصر خود بشمار می‌رود. در بدنه داخل ایوان ورودی از قسمـت جنوب جای کتیبه تاریخـی است که توسـط سود جـویان اموال فرهنگی به سرقـت رفته است. در ضلع غربی کاروانسرا یک یخچال قدیمی نیز وجود دارد.

به گزارش تسنیم از آرادان کاروانسرای «ده نمک» در این شهر قرار دارد و بر اساس متون باقیمانده از سفرنامه ناصرالدین‌شاه، اردوان اسم قدیم آرادان بوده است که از نام اردوان اشکانی مشتق شده و پس از گذشت زمان به لفظ آرادان مبدل شده است، شهرستان آرادان دارای وسعتی در حدود 4 هزار و 329 کیلومترمربع است.

این شهرستان در 15 کیلومتری شهرستان گرمسار واقع‌شده و از شمال به فیروزکوه، از غرب به گرمسار، از شرق به سرخه و از جنوب به اردستان (اصفهان) منتهی می‌شود.

آرادان دارای آب و هوایی کوهپایه‌ای در مرکز، ییلاقی در شمال و کویری در جنوب شهرستان است.

محصولات عمده کشاورزی، باغی و دامی این شهرستان شامل گندم، پنبه، خربزه، انجیر، گوجه‌سبز، گردو، زیتون، پرورش دام و طیور و زنبورداری است که به علت بهره‌مندی از دشت‌های حاصلخیز و مشروب شدن به‌وسیله رودخانه دائمی حبله رود یکی از قطب‌های کشاورزی استان محسوب می‌شود.

امامزاده علی‌اکبر (ع) با قدمت ایلخانی، امامزاده شاه سلطان نظر (ع)، بازار تاریخی، تپه تاریخی شاه نظر، مسجد جامع و حسینیه، روستای هدف گردشگری پاده و مناطق نمونه گردشگری رامه و قالیباف برخی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان آرادان است.

انتهای پیام/ح

نظر شما