شناسهٔ خبر: 24712472 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

افراد چاق بخوانند!

۱۲ بیماری خطرناک ناشی از اضافه وزن

افسردگی می‌تواند حتی جان شخص مبتلا را نیز تهدید کند. چرا که اگر افسردگی درمان نشود؛ شخص افسرده ممکن است، برای رهایی از چنین وضعی دست به خودکشی بزند. بد نیست بدانید چاقی مفرط می‌تواند دلیلی بر افسردگی باشد.

صاحب‌خبر -
سرویس سبک زندگی فردا؛ بشیر قلی زاده سرچشمه: چاقی یک نگرانی رو به رشد در بسیاری از کشور‌ها است. مثلا میزان اضافه وزن در بین کودکان آمریکایی دو برابر شده و این در حالی است که نوجوانان در این کشور، تقریبا سه برابر بیشتر از وزن نرمال جهانی وزن دارند. بد نیست بدانید بدن ما به شکلی طراحی شده است که بهترین کارایی خود را در زمانی که وزن‌مان نرمال است، انجام می‌دهد. از این رو با افزایش وزن بدن، ساختار و عملکرد آن نیز تغییر می‌کند. هر نیم کیلو گرم وزن اضافه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را به میزان چشمگیری افزایش دهد. به همین دلیل لازم است که ما کنترل بیشتری بر روی وزن خود داشته باشیم.
 
۱۲ بیماری شایع و خطرناک ناشی از اضافه وزن

افزایش وزن تحت تاثیر بسیاری از عوامل بیرونی و درونی است، اما دو مورد اساسی که روی اضافه وزن تاثیر مستقیم دارند؛ یکی رژیم غذایی و دیگری ورزش کردن است. با این شرایط شما با کنترل روی رژیم غذایی خود می‌تواند وزن خود را کنترل کنید. همچنین با انجام حرکات ورزشی به صورت منظم و روزانه نیز می‌تواند روشی مناسب بر کنترل وزن شما باشد. با این شرایط اگر شما تحرکات جسمی‌تان کم شود و همچنین اگر کنترلی بر رژیم غذایی خود نداشته باشید، بی‌شک با اضافه وزن روبه‌رو خواهید شد. از آنجایی که اضافه وزن باعث بروز انواع بیماری در ما می‌شود، بهتر است؛ بیشتر در این مورد به خصوص تلاش کنیم تا دچار اضافه وزن نشویم. حفظ وزن متناسب به شما کمک می‌کند تا از زندگی لذت بیشتری ببرید و در ضمن با کنترل وزن خود می‌توانید انرژی بیشتری برای انجام کار‌های روزمره خود ذخیره کرده و سلامت قلب و دیگر ارگان‎های حیاتی بدن‌تان را حفظ کنید. از این پیروی از یک روش درست در زندگی به شما کمک می‌کند تا سالم‌تر زندگی کنید. در ادامه با ۱۲ بیماری شایع که معمولا بخاطر اضافه وزن به وجود می‌آیند آشنا می‌شوید.

۱. دیابت
 
این بیماری یک نوع اختلال است که در آن پانکراس انسولین کافی و یا در موارد حادتر هیچ گونه انسولینی برای بدن تولید نمی‌کند. بد نیست بدانید دیابت می‌تواند مشکلات بسیار زیادی برای بدن به وجود آورد معمولا این بیماری بخاطر چاقی در بدن ایجاد می‌شود.

۲. سرطان
 
همان طور که می‌دانید سرطان در انواع و اشکال مختلف در بدن ایجاد می‌شود؛ از یاد نبرید بروز چاقی مفرط در بدن می‌تواند در دراز مدت باعث ایجاد سرطان در آن شود.

۳. نارسایی و گرفتگی شریان‌های قلبی
 
بی‌شک چاقی ارتباط مستقیم با نارسایی قلبی دارد؛ چرا که عامل چاقی می‌تواند باعث گرفتگی عروق خونی شود و در نتیجه دیگر بافت‌های بدن با مشکل کمبود خون روبه‌رو می‌شوند. همان طور که می‌دانید کلسترول بالا در مواد غذایی، معمولا در افراد چاق بیشتر از اندازه مجاز است. از این رو این‌گونه افراد به انواع بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند.

۴. بزرگ شدن قلب
 
این بیماری مواقعی ایجاد می‌شود که با توجه به وزن بالای‌تان قلب‌تان مجبور می‌شود کار اضافی انجام دهد. این کار اضافی می‌تواند باعث بزرگ شدن عضلات قلب و مشکلات پس از آن شود.

۵. آمبولی ریوی
 
این بیمار یک انسداد ناخوشایند است که در شریان‌های ریه ایجاد می‌شود. از آن‌جایی که اضافه وزن باعث کاهش فعالیت افراد می‌شود، این عدم فعالیت بدنی پس از یک دوره خاصی به آمبولی ریه تبدیل می‌شود.

۶. ریفلاکس معده
 
این مشکل معده در شرایطی به وجود می‌آید که اسید معده و آب از شکم شما به داخل مری نفوذ می‌کنند. این امر معمولا در افرادی که داری اضافه وزن هستند، بیشتر مشاهده می‌شود.

۷. بیماری کبد چرب
 
این بیماری معمولا به خاطر تجمع بیش از حد چربی‌های برگشت پذیر درون سلول‌های کبد به وجود می‌آید که معمولا افرادی از اضافه وزن رنج می‌برند دوچار این مشکل نیز می‌شوند.

۸. بی اختیاری ادرار
 
این بیماری معمولا به خاطر عدم توانایی کنترل ادرار در افراد به وجود می‌آید. از آن‌جایی افراد چاق دچار ضعف در مثانه می‌شوند، نگه داشتن ادرار برای این گونه افراد سخت شده و درنتیجه دچار بی اخیاری ادرار می‌شوند.

۹. نارسایی مزمن کلیوی
 
به این بدان معنا است که کلیه شما در خطر کار نکردن قرار دارد. این مشکل بیشتر در افراد چاق شایع است.

۱۰. سکته مغزی
 
این عارضه نیز در افرادی که از چاقی رنج می‌برند بیشتر مشاهده می‌شود.

۱۱. افسردگی
 
این بیماری حتی می‌تواند جان شخص افسرده را نیز تهدید کند. چرا که اگر افسردگی درمان نشود؛ شخص افسرده ممکن است، برای رهایی از چنین وضعی دست به خودکشی بزند. بد نیست بدانید چاقی مفرط می‌تواند دلیلی بر افسردگی باشد.

۱۲. درد در ناحیه مفاصل
 
بی شک وزن زیاد باعث فشار بیش از حد به مفاصل و حتی دیسک‌های کمر نیز شود. از این رو افراد چاق به مشکلاتی دیسک کمر و درد مفاصل نیز دچار می‌شوند.
 
 
۱۲ بیماری خطرناک ناشی از اضافه وزن
 

البته نباید از یاد برد که بسیاری دیگر از دبیماری‌ها وجود دارند که عامل اصلی به وجود آمدنشان همین چاقی و اضافه وزن است. از این رو برای در امان ماندن از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها سعی کنید، بر روی رژیم غذا و در نهایت وزن خود کنترل بیشتری داشته باشید. براساس یک گزارش در ایالات متحده سالانه حدود ۳۰۰۰۰۰ نفر به خاطر مشکلاتی که چاقی برایشان به وجود می‌آورد، می‌میرند. این مطلب بیش از پیش به ما هشدار می‌دهد که بیشتر مراقب خودمان و وزن‌مان باشیم تا کمتر در معرض انواع بیماری‌های ناشی از چاقی قرار بگیریم. مواردی که در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود به شما کمک می‌کند تا با توجه به روش صحیح زندگی، بر روی اضافه وزن خود کنترل بیشتری داشته باشید.

۱. کنترل رژیم غذایی

بی‌شک غذا‌هایی که در طول شبانه روز مصرف می‌کنیم، نقش بسیار پر رنگی در چاق شدن ما بازی می‌کنند. از این رو بسیار مهم است که ما از چه نوع رژیم غذایی پیروی می‌کنیم. از یاد نبرید که برای اینکه بدن ما دچار مشکل نشود ما باید تمام گروه‌های غذایی را به نسبت درست و کافی مصرف کنیم. پر خوردی در هر موردی می‌تواند به اضافه وزن منجر شود. غذا‌های فست فودی و نوشابه‌های شیرین شاید بزرگ‌ترین عامل چاقی در چند دهه اخیر باشند، از این رو تا حد ممکن از خوردنشان صرف نظر کنید. سعی کنید؛ علاوه بر مصرف تمام گروه‌های غذایی، از غذا‌های کنسرو شده و فراوری شده جدا خودداری کنید. در ضمن در حد امکان از خوردن غذا‌های سرخ شده مثل سیب زمینی سرخ شده فاصله بگیرید؛ چرا که غذا‌های سرخ شده دارای کالری بسیار بالایی هستند. از این رو این گونه مواد می‌توانند وزن‌تان را در حد بسیار خطرناکی بالا ببرند. یک نکته بسیار مهم در هنگام غذا خوردن این است که پیش از آنکه از خوردن غذا سیر شوید، دست از خوردن بردارید. در ضمن به هیچ عنوان تا زمانی که گرسنه نشده‌اید، غذا نخورید. از یاد نبرید، خوردن انواع تنقلات مثل؛ چیس و پفک می‌تواند باعث چاقی شما شود. سعی کنید با خوردن سبزیجات و میوه‌های بیشتر، به بدن‌تان برای سالم ماندن کمک کنید و در ضمن با این روش از چاق شدن نیز جلوگیری کنید.

۲. ورزش کردن دارویی برای درمان چاقی

شاید برای شما جالب باشد که ورزش کردن می‌تواند همچون دارویی، چاقی را درمان کند. البته ورزش کردن باید به طور منظم و از روی اصول باشد تا بتواند حداکثر تاثیرات را روی بدن‌تان بگذارد. مطالعات بسیاری درباره ورزش کردن، نشان می‌دهد؛ یک شخص نیاز به یک ساعت ورزش در طول ۵ روز در هفته دارد تا بتواند تناسب اندام خود را حفظ کند. البته یکی از آسانترین ورزش‌ها پیاده‌روی تند و یا دویدن آرام است که می‌تواند بهترین نتایج را برای افراد چاق و حتی افرادی که دارای تناسب اندام هستند، نیز داشته باشد. چرا که اگر اشخاص دارای تناسب اندم مرتب ورزش نکنند به اضافه وزن مبتلا می‌شوند. البته ورزش‌های هوازی سنگینی نیز وجود دارند که می‌توانند در کاهش وزن نقش پررنگ تری را بازی کنند. از یاد نبرید کاهش وزن کار آسانی نیست، شما برای اینکه بتوانید به وزن ایده آل خود برسید؛ باید زحمات زیادی را متحمل شوید، چرا که وزن شما طی چندین سال به حالت امروز در آمده است، پس نباید انتظار داشته باشید که با ورزش کردن کمتر از یک ماه به تناسب اندام برسید.

۳. دور شدن از استرس و پرخوری

بی‌شک یکی از عوامل پرخوری می‌تواند ناشی از استرس باشد؛ چرا که برخی از افراد برای رها شدن از استرس به پرخوری رو می‌آورند. سعی کنید با حفظ خونسردی همواره به کاهش استرس خود کمک کنید. از یاد نبرید میان وعده‌ها می‌توانند نقش بسیار تاثیر گذاری بر چاق شدن شما داشته باشند. از این رو سعی کنید از میان وعده‌هایی استفاده کنید که درصد چربی و قند کمتری داشته باشند تا کمتر در معرض مواد غذایی پر انرژی که یک عامل مهم در ایجاد چاقی هستند، قرار بگیرید. از یاد نبرید؛ میان وعده‌ها می‌توانند یک عامل مهم در پرخوری و در نتیجه چاقی باشند.

منبع: articles.mercola

نظر شما