شناسهٔ خبر: 24712421 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

سرنوشت ۲ صیاد گلستانی از طریق وزارت ‌خارجه مشخص می‌شود‌

فرمانده مرزبانی ایران در منطقه اترک گفت: با توجه به اینکه ۲ صیاد گلستانی دستگیر شده توسط مرزبانان ترکمنستان تحویل مقامات قضایی این کشور شدند, باید سرنوشت این ۲ صیاد, از طریق دیپلماسی وزارت امور خارجه دو کشور مشخص شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شمانیوز: سرهنگ محمدرضا سراوانی اظهار داشت: در پی اتفاق و حادثه برای 4 صیاد گلستانی در آب‌های کشور ترکمنستان, روز پنجشنبه 2 فروردین ماه سال جاری, دیدار دیپلماتیک اضطراری در خاک ترکمنستان, بین دو مرزبانی کشور ترکمنستان و ایران انجام شد.

وی افزود: در این دیدار نسبت به حرکت نیروهای مرزبانی کشور ترکمنستان اظهار تاسف کردم و درباره این اتفاق توضیح‌های لازم را خواستار شدم, ضمن اینکه با توجه به روابط حسنه بین دو کشور, انتظار تعامل بیشتری بود.

فرمانده هنگ مرزی اترک تصریح کرد: این اقدام کشور ترکمنستان نسنجیده بود و می‌توانست با خویشتن‌داری, این افراد را از عمق آب‌های ترکمنستان دور کنند.

سرهنگ سراوانی تاکید کرد: در این دیدار مرزبانی ترکمنستان اظهار کرد که صیادان گلستانی بیش از حد معمول وارد آب‌های کشور ترکمنستان شده و با برخورد با قایق مرزبانان ترکمنستان اقدام به فرار کردند که در مرحله نخست, مرزبانان کشور ترکمنستان اخطار و تیراندازی هوایی کرده و با توجه به فرار صیادان اقدام به تیراندازی به سوی این افراد کردند.

وی یادآور شد: در این درگیری و حادثه, "علی اونق" 39 ساله با اصابت گلوله به نقطه حساس بدن وی, در دم کشته می‌شود و "عبدالوهاب پای رنج" 40 ساله از ناحیه ریه مجروح و 2 صیاد دیگر به نام‌های "‌میکائیل بال جانی"‌ 40 ساله و "‌کمال حضرتی" 27 ساله سالم دستگیر می‌شوند.

فرمانده مرزبانی ایران در منطقه اترک گفت: در این دیدار مرزبانی ترکمنستان اظهار داشت که حال مجروح وخیم بوده و فورا در بیمارستان "حسنقلی" این کشور تحت درمان قرار گرفته و در حال حاضر رو به بهبودی است و دستگیرشدگان تحویل مقامات قضایی این کشور شدند.

وی اظهار کرد: در اطلاعات اولیه عنوان شده بود که مجروح این حادثه نیز فوت کرده که این خبر کذب است و ما در حال حاضر از زنده بودن وی مطمئن هستیم.

سرهنگ سراوانی تصریح کرد: در این دیدار مقرر شد شرایطی فراهم شود تا بتوانیم از محل حادثه بازدید کرده و دیداری با صیادان بازداشت شده داشته باشیم که منتظر هماهنگی‌های لازم از طرف دولت ترکمنستان هستیم.

فرمانده هنگ‌مرزی اترک در استان گلستان درباره سرنوشت 2 صیاد گلستانی بیان داشت: با توجه به اینکه این 2 صیاد تحویل مقامات قضایی ترکمنستان شدند برای سرنوشت آن‌ها, باید از طریق وزارت خارجه دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد. در حال حاضر قایق و امکانات و لوازم همراه دستگیرشدگان توسط ترکمنستان توقیف شده است.

نظر شما