شناسهٔ خبر: 24712321 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

قالیباف: الگوی دفاع مقدس برای حل مشکلات اقتصادی کفایت می‌کند/ کار دولتی بدون حضور مردم جلو نمی‌رود

منبع: مهر

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پدیده دفاع مقدس به تنهایی برای الگو گرفتن در حل مشکلات اقتصادی کفایت می کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش مشرق، محمدباقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم اهتزاز پرچم حرم رضوی در یادمان ثامن الائمه خراسان در شهر «حمیدیه» با بیان اینکه قصد اصلی ما از این گردهمایی، شناخت بهتر از دوران دفاع مقدس است اظهار داشت: دوران دفاع مقدس به عنوان پدیده ای که در ابتدای پیروزی انقلاب اتفاق افتاد و ۸ سال ادامه یافت، به تنهایی کفایت می کند که این دوره ۸ ساله الگویی برای زندگی ما باشد.
وی افزود: لازم نیست برویم کشورهای دیگر و حوادث دیگر را نگاه کنیم. اگر دستاوردهای دوران دفاع مقدس را ملاک عمل مان قرار دهیم، برای موفقیت و حل همه مشکلات و چالش هایی که امروز در کشور داریم، کفایت می کند. البته من مخالف استفاده از تجربه دیگران نیستیم اما پدیده دوران دفاع مقدس نزدیک ترین، بهترین و مانوس ترین الگو برای ماست که ما از آن درس بگیریم.
قالیباف ادامه داد: دفاع مقدس هم از بعد مادی و هم معنوی و اخلاقی درس های زیادی برای ما دارد. نباید فکر کنیم اصول و مبانی اداره دوران دفاع مقدس چون محیط نظامی بوده نمی تواند در عرصه فرهنگی یا اقتصادی یا اجتماعی یا علم و فناوری الگو باشد.
وی افزود: در بعد معنوی و اخلاقی وقتی به دوران دفاع مقدس نگاه می کنیم، می بینیم یکی از ویژگی های دوران دفاع مقدس توجه به خدا بود. در این محیط نمی شد با کسی روبه رو شویم که به یاد خدا نباشد. البته این درست است چون در دوران دفاع مقدس، احتمال شهادت زیاد بود و برای همین انسان ها بیشتر به یاد خدا بودند؛ این حرف درستی است اما سوال این است چرا هر کجا هستیم به یاد مرگ و قیامت و معاد نباشیم؟ آیا وقتی جنگ و جبهه نیست همه ماندگار هستند و یا آیا همه آن ها که به جبهه آمده بودند به شهادت رسیدند؟ پس باید این درس را از دوران دفاع مقدس بگیریم که هر کجا هستیم به یاد خدا باشیم. یکی از راههایی که به یاد خدا باشیم یاد مرگ است. یکی دیگر از ویژگی های دوران دفاع مقدس توکل به خدا بود.
قالیباف گفت: همین نقطه ای که اکنون ما در آن نشسته ایم، زیر آتش دشمن بود. هیچ سر و سامانی در ماه های اول جنگ نبود. اگر به لحاظ مادی می سنجیدیم، واقعا هیچ نقطه امید بخشی نبود. آنچه باعث امید به رزمندگان می شد، توکل به خدا بود.
آیا امروز در زندگی مادی و معنوی مان توکل مان به خدا هست؟ رزمندگان توکل بر خدا را باور داشتند. هرچه برای شان پیش می آمد ولو سختی و عدم موفقیت اما باور داشتند خیرشان در آن است. در دوران دفاع مقدس رزمندگان به سنت های الهی که لا یتغیر هستند ایمان داشتند.

قالیباف با تاکید بر اینکه امکانات کم مادی در دوران جنگ به دلیل توکل بر خدا و باور سنت های الهی از سوی رزمندگان اسلام، خللی در اراده و روحیه رزمندگان ایجاد نمی کرد، تصریح کرد: باور جنگیدن در جبهه حق، باعث پیروزی ما شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بعد از اتمام جنگ در هفته دفاع مقدس در دهه ۷۰ در مناظرات و صحبت ها خیلی از تحلیلگران سوال شان این بود که چرا بعد از عملیات دفاع مقدس جنگ را ادامه دادید؟ اگر ادامه نمی دادید، این همه شهید نداشتیم و در دوران دفاع مقدس به پیروزی کامل نرسیدید. بنا بود حزب بعث را از بین ببرید و راه کربلا را باز کنید و ملت ایران و عراق کنار هم باشند اما به کدام یک از این موفقیت ها دست یافتید؟ اما آیا امروز هم می توانند همان حرف های ۲۰سال پیش را بزنند؟
قالیباف با بیان اینکه روز قبول قطعنامه ۵۹۸ روز سختی برای همه ما بود و امام (ره) فرمودند: «من جام زهر را سرکشیدم» تاکید کرد: تا آن روز وظیفه ما جنگ بود و آن روز پذیرش قطعنامه. چون به وظیفه عمل کردیم و توکل داشتیم و معتقد بر سنت های الهی حرکت کردیم همه موفقیت ها را نصیب مان کرد و امروز می بینیم به همه اهداف دوران دفاع مقدس رسیدیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به هدف آمریکا و اسراییل برای ایجاد ناامنی برای کشورم ان با حضور در مرزها از طریق کردستان و غرب کشور گفت: حتی داعش تا مرزهای جلولا در ۲۵ کیلومتری مرز ما هم حضور یافتند اما امروز رزمندگان ما در ارتفاعات جولا هستند و این همان تفسیر امام راحل است که فرمودند راه قدس از کربلا گذشته و دغدغه دشمنان ما پیشرفت انقلاب اسلامی است و همه این ها الگوگیری از دوران دفاع مقدس است و سنت های الهی پابرجاست.
قالیباف گفت: اگر ما در راه خدا مقاومت کنیم ولو اینکه جمعیت اندکی باشیم، پیروزی نهایی از آن ماست. آنچه لازم است، صبر است. خداوند تا بندگانش را امتحان نکند و تا صف ایمان آورندگان از منافقان جدا نشود، پیروزی را نصیب نمی کند. انسان ها امتحان پس می دهند.
وی با بیان اینکه در بعد اخلاقی در دوران دفاع مقدس گذشت و محبت از ویژگی های رزمندگان بود، گفت: آیا امروز در  زندگی مان اهل گذشت هستیم؟ آیا وقتی حق با شماست، با بزرگواری از حق خودت می گذری؟ در مشکلات و ناملایمات اهل محبت هستیم؟ در دوران دفاع مقدس دروغ، غیبت و تهمت جایی در زندگی رزمندگان نداشت.
قالیباف دوران دفاع مقدس را به عنوان الگوی جامعه در بحث علم و فناوری خواند و گفت: امروز وقتی حرف از توان موشکی زده می شود و پرتاب ماهواره، نانو و پیشرفت های علمی و وقتی در تجهیزات نظامی بدون شک جزو ۱۰کشور اول دنیا محسوب می شویم، همه اینها وام دار دوران دفاع مقدس است و در ان زمان پایه گذاری شده است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه پیچیده ترین موضوعات علمی در عرصه مسائل نظامی است، تاکید کرد: پیشرفت قابل توجه ما در عرصه نظامی بی شک به دلیل دوران دفاع مقدس است. در حوزه مدیریتی مسیر کارسازی، دوران دفاع مقدس است. شهدای عزیز ما همگی در همین مسیر شایسته سالاری شایسته گزینی و شایسته پروری که ارکان اداره یک مجموعه است، قرار داشتند و این ها در دوران دفاع مقدس به بهترین شکل ممکن اتفاق می افتاد.
وی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس عدالت برقرار بود. فرهنگ سازی نیز همین طور. امروز اگر فرهنگ بسیج و جهادی و روحیه خدمت را داریم همه به برکت دفاع مقدس بود. دفاع مقدس بزرگ ترین پدیده ای بود که برای خود تولید فرهنگ می کرد و این فرهنگ برای همیشه ماندگار است. چون منطبق بر فرهنگ قرانی و اهل بیت است.
قالیباف با تاکید بر اینکه پدیده دفاع مقدس به تنهایی برای الگو گرفتن در حل مشکلات اقتصادی کفایت می کند، اظهار کرد: اداره دفاع مقدس اداره مردمی بود. تا زمانی که بنی صدر در مسند بود و فرمانده کل قوا بود و با سیستم سنتی سازمانی و کلاسیک می خواست جنگ را اداره کند هیچ موفقیتی در جنگ نداشتیم چون مردم در اداره جنگ نقشی نداشتند. در همان ماه های اول جنگ اجازه ورود ما به جبهه را نمی دادند چون می گفتند شما جنگ را نمی شناسید و ما ناگزیر بودیم از راه های مختلف دژبانی های مستقر را دور بزنیم تا بتوانیم وارد جبهه شویم اما وقتی بنی صدر عزل شد و امام راحل دستور دادند مردم وارد دفاع مقدس شدند، پیروزی های عظیمی اتفاق افتاد.
وی ادامه داد: نمونه آن را در زلزله کرمانشاه هم می توان دید. البته وقتی مردم پای کار بیایند قدرت سازماندهی و مدیریت باید باشد. باید از همان دوران دفاع مقدس یاد بگیریم که آنموقع هم حضور مردم سازماندهی شده بود. امروز هم اگر مردم امدند باید ساختار سازی و سازماندهی شده باشد. امروز مردم باید اقتصاد را اداره کنند نه یک عده خاص.
قالیباف افزود: قبل از دوران دفاع مقدس شهدایی که باعث افتخار هستند کجا بودند و چه می کردند. آیا امروز هم در حوزه های مختلف مردم ما نقشی دارند؟ هرچه هست دولتی و رسمی است. کار دولتی بدون حضور مردم کاری از پیش نمی برد همه اش ناکارامدی است و فساد از همین جا شروع می شود.
قالیباف با بیان اینکه انقلاب ما دو رکن و دوبال دارد؛ اسلام و مردم تصریح کرد: هریک از این دو بال حذف شود انقلاب توان حرکت ندارد. ما در بعضی موارد اسلام را حذف می کنیم و در برخی مردم را. البته عده ای هم هستند که نه به اسلام و نه به مردم اعتقاد ندارند و یک مسیر دیگری را می روند.
شهردار سابق تهران با بیان اینکه هرجا هستیم خود را مدیون شهدا و اما م شهدا دانسته و در سایه مقام معظم رهبری راه آن ها را ادامه دهیم، گفت: همه بچه هایی که به جنگ می امدند الزاما همه حزب الهی یک دست و نماز شب خوان نبودند. اما وقتی وارد جبهه می شدند تا فرماندهی هم پیش می رفتند و این می شود شایسته سالاری، تقویت انسان، مدیریت، اخلاق و... که امروز در زندگی مان نیازمند این فرهنگ هستیم.

نظر شما