شناسهٔ خبر: 24711955 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنگام | لینک خبر

آیین‌های نوروزی در اولین پایتخت اشکانیان + تصاویر

قوچان که در استان خراسان رضوی واقع شده است، اولین پایتخت اشکانیان به حساب می‌آید.

صاحب‌خبر -
سایت خبری تحلیلی هنگام    Hengamnews.com:

استان خراسان رضوی یکی از استان‌های خطه خراسان است. این استان از ۲۸ شهرستان، ۷۰ بخش و ۱۶۴ دهستان تشکیل شده است. یکی از شهرستان‌های این استان با نام قوچان شناخته می‌شود. این شهرستان در برگیرنده دو بخش با نام‌های باجگیران و بخش مرکزی شهرستان قوچان، ۵ دهستان با نام‌های دولت‌خانه، دوغائی، سودلانه، شیرین‌دره و قوچان عتیق و دو شهر با نام‌های باجگیران و قوچان است.

قوچان

بنا بر این گزارش، شهر قوچان در بخش مرکزی شهرستان قوچان و در ۱۲۰ کیلومتری شمال غرب مشهد واقع شده است. این شهر بر اساس آنچه در اسناد تاریخی آمده، اولین پایتخت اشکانیان است و هم‌اکنون استراتژیک‌ترین شهر استان خراسان رضوی به حساب می‌آید.

قوچان

شهر قوچان با قدمتی که به ۲۵۰ سال پیش از میلاد می‌رسد، قدیمی‌ترین شهر خراسان بزرگ است. این شهر در گذشته با نام‌های آساآک، آشاک، آرسکا، استوا، خوجان و خبوشان شناخته می‌شد.

سفر به شهر کهنه قوچان/ آیین‌های نوروزی در اولین پایتخت اشکانیان + تصاویر

شایان ذکر است؛ مردم شهر قوچان یک روز قبل از فرارسیدن نوروز، لباس نو و وسایل پذیرایی می‌خرند و دو هفته قبل از تحویل سال سبزنا (سبزه) می‌گذارند. آن‌ها مراسم کشتی‌گیری را در روز سیزده به در برگزار می‌کنند. این مراسم در گود‌های طبیعی قوچان برگزار می‌شود.

قوچان

گفتنی است؛ پوستین‌دوزی، نمدمالی، سفالگری، گلیم‌بافی، چاروق‌دوزی، ساغری، گیوه، کمخت، جاجیم‌بافی، عرقچین‌دوزی و چوخه‌دوزی از صنایع دستی قوچان به حساب می‌آید. ساغری نام نوعی چرم است که کشور ما آن را در سال ۱۶۶۵ میلادی به هندوستان و خاور نزدیک صادر می‌کرد.

قوچان

یادآور می‌شود؛ محوطه ارگ روستای مزرج، شهر عتیق قوچان، کاروانسرای سهل‌آباد، تپه قلعه زاوه و کهنه قلعه، غار کلر، چنار تپه، رباط شورچه، تپه حکم‌آباد، تپه کربلای جبار، داغیان تپه کوچک و داغیان تپه بزرگ از جاذبه‌های گردشگری شهر قوچان به حساب می‌آیند.

از جاذبه‌های گردشگری دیگر این شهر می‌توان به موزه مردم‌شناسی قوچان، آرامگاه بابا حسن در روستای خسرویه، مدرسه عوضیه یا مسجد جامع، روستای گوگان (زادگاه جعفرقلی زنگلی، ملک‌الشعرای کرمانج)، آبگرم شهر کهنه، تپه چیلغانی، تپه زوباران، تپه فتح‌آباد، تپه نادری (مروارید تپه)، تپه یام، قلعه تپه و آستان امامزاده سلطان ابراهیم اشاره کرد.

شهر عتیق قوچان متعلق به سده پنجم و ششم هجری قمری است. این شهر تاریخی در ۸ کیلومتری غرب شهرستان قوچان قرار گرفته است. نام شهر عتیق قوچان در تاریخ ۲۳ فروردین ماه سال ۱۳۴۶ در فهرست آثار ملی کشورمان ثبت شده است.

قوچان

امامزاده سلطان ابراهیم نیز تنها بنای باقی مانده از قوچان قدیم است که در شهر کهنه واقع شده است. برخی از کارشناسان معتقد هستند این بنا در دوران سلطان محمد خوارزمشاه ساخته شده است. امامزاده سلطان ابراهیم آرامگاه فرزند امام موسی کاظم (ع) است.

در اینجا باید گفت؛ شهر کهنه در ۵ کیلومتری شمال غربی قوچان فعلی قرار گرفته است. این منطقه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قوچان است و مردم آن با زبان‌های فارسی، کرمانجی و ترکی صحبت می‌کنند.

شهر کهنه بخشی از قسمتی از شهر قوچان بوده که پس از زلزله سال‎‎‌های ۱۲۶۷ و ۱۲۸۸ هجری قمری و زلزله دیگری که پس از سال ۱۳۰۰ قمری رخ داد، به منطقه متروکه‌ای تبدیل شد.

از ییلاقات معروف شهر قوچان می‌توان به منطقه حفاظت شده در بادام، روستای شمخال، منطقه حفاظت شده قرچغه، آبگرم شهر کهنه، آبشار و دره سراب، سد تبارک، روستای برسلان و روستای شارک اشاره کرد.

خاطرنشان می‌شود گردشگرانی که در تعطیلات نوروز قصد سفر به قوچان را دارند می‌توانند در مجتمع گردشگری ثمین قوچان اقامت کنند. این مجتمع در جاده سد تبارک واقع شده است.

نظر شما