شناسهٔ خبر: 24711800 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

واکنش دیپلمات اسبق آمریکا به پیام نوروزی ترامپ برای ایرانیان:

چه کسی باور می‌کند ترامپ برای فرهنگ غنی ایرانی اهمیتی قائل باشد؟

پیام نوروزی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای مردم ایران چیزی جز یک پیام فریبنده نبود

صاحب‌خبر -

ایران آنلایندیپلمات اسبق آمریکایی: پیام نورزی دونالد ترامپ اصالت ندارد، آیا کسی باورش می‌شود ترامپ اهمیتی برای فرهنگ غنی ایرانی قائل باشد؟

به گزارش صداوسیما، پیام نوروزی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای مردم ایران چیزی جز یک پیام فریبنده نبود.
پایگاه اینترنتی لوبلاگ در مقاله‌ای به قلم جان لیمبرت نوشت، دیپلمات اسبق آمریکایی و کارشناس امور ایران نوشت: بیانیه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره نوروز (سال جدید ایرانی ها) پیامی عجیب بود و در ذهن خواننده اش این سوال را ایجاد می‌کرد که هدف از این پیام چیست؟ معمولا سلف‌های ترامپ در پیام‌های نوروزی خود خطاب به مردم ایران می‌گفتند «ما شما را دوست داریم ولی از دولتتان متنفریم.» ولی در این پیام چنین مطلبی گفته نشده است. در عوض در این پیام تلاش شده است از عبارت‌های فریبنده‌ای درباره «ملتی بزرگ که با تکیه بر فرهنگ و انعطاف پذیری مردمش بر چالش‌های بزرگ غلبه کرده است»، استفاده شود.
این پیام اصالت نداشت. دونالد ترامپ حتی به خود زحمت نداد این پیام را در رادیو یا تلویزیون بخواند. پیام نوروز به نویسنده مشهورش (ترامپ) هیچ ارتباطی نداشت. آیا کسی باور می‌کند که ترامپ داریوش کبیر را بشناسد؟ آیا کسی باورش می‌شود ترامپ اهمیتی برای فرهنگ غنی ایرانی قائل باشد؟
لحن این پیام فریبنده و ستیزه جویانه است. دراین پیام از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای تروریسم، فقر، بیکاری جوانان، سانسور، فساد، سرکوب و حتی خشکسالی و طوفان‌های شن در ایران انتقاد شده است. تنها هدف این پیام این بوده است که به نویسنده آن (هرکسی که هست) اجازه داده شود همه گلایه‌های خود را از ایران بیرون بریزد.
با وجود این سپاه پاسداران نقش بسیار زیادی در دفاع از ایران علیه عراقی‌ها داشته است و بسیاری از خانواده‌های ایرانی بستگانی دارند که به عنوان پاسدار جنگیده و کشته شده اند. اگر هدف ترامپ از این پیام نشان دادن حمایتش از مردم ایران بود، پس هدفش از فهرست کردن این همه اتهام و انتقاد‌های شدید چه بود؟
اگر پیام ترامپ برای حمایت از مردم ایران و تلاش برای بازپس گرفتن حق آن‌ها واقعی و درست باشد، پس چرا دولت وی بار‌ها تلاش کرده است قانون ممنوعیت سفر به آمریکا را علیه همه ایرانی‌ها اجرا کند؟ این تلاش‌ها نشان دهنده احترام و همدردی وی با دانشجویان و خانواده‌های ایرانی تبعید شده نیست.
در این پیام می‌خوانیم «آمریکا در کنار آرمان‌های مردم ایران برای پیوستن به جهان بزرگتر و داشتن دولتی مسئولیت پذیرتر است که واقعا به دنبال تامین منافع مردم ایران باشد.»، اما ایرانی‌ها نادان نیستند. آن‌ها این عدم صداقت ترامپ را می‌فهمند. با توجه به اقدامات و بیانیه‌های ترامپ و نیز انتصاب‌های اخیرش یعنی مایک پامپئو و جان بولتون، بعید به نظر می‌رسد ایرانی‌ها این پیام ترامپ را جدی بگیرند.
این پیام سوال دیگری را نیز در اذهان برمی انگیزد. اگر ایرانی‌ها به خیابان‌ها بریزند و خواستار تغییر شوند، دولت ترامپ برای حمایت از آن‌ها چه اقدامی انجام خواهد داد؟ آیا پس از تغییر رژیم در ایران، اوضاع این کشور بهتر خواهد شد؟ یا ما با حمام خون طرفداران مجاهدین خلق (منافقین) مواجه خواهیم شد که به نظر می‌رسد حمایت زیادی را در آمریکا - از جمله نزد مشاور امنیت ملی جدید ترامپ- جلب کرده اند؟
حتی روی کار آمدن دولتی دموکراتیک و پاسخگو در ایران، ممکن است رئیس جمهور ما را راضی نکند. دولتی در ایران که منافع ملی خود را دنبال می‌کند و به دنبال روابط سازنده با بقیه دنیاست، ممکن است همیشه آماده نباشد پیشنهاد آمریکا را اجرا کند. از گفته‌ها چنین برآورد می‌شود که این دولت، یک ایران سرسپرده را ترجیح می‌دهد، تا ایرانی مستقل را.
در نیمه نخست قرن بیستم، دولت‌های آمریکایی، اغلب طرفدار ایرانی‌هایی بودند که خواهان عزت و استقلال بودند. این رویکرد پس از سال ۱۹۵۳ زمانی که آمریکا به براندازی دولت ملی گرای ایران کمک کرد و از دوست به آلت دست تغییر هویت داد، عوض شد.
ایران اکنون فهرست بلندی از گلایه‌ها را از آمریکا در دست دارد این میراث تلخ به سختی از خاطره‌ها پاک می‌شود. پیام نوروزی فریبکارانه امسال - نویسنده آن هر کس که بود - کاری در تغییر دادن این میراث نخواهد کرد./ 

نظر شما