شناسهٔ خبر: 24711711 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اشتغال در رأس برنامه‌های امور اقتصاد کلان

R1012189/P1010114/S7,82/CT1

رییس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه درباره مهمترین برنامه‌های اجرا شده در حوزه اقتصاد کلان طی سال۹۶ گفت: عمده کارهای انجام شده در دفتر اقتصاد کلان از ابتدای سال‌۹۶، نخست مربوط به حوزه اقتصاد مقاومتی، تدارک،‌ تدوین و اجرای این طرح بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امیر باقری، رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه وبودجه کشور افزود: اجرای تبصره‌14 قانون بودجه در بحث هدفمند‌سازی یارانه‌ها اعم از موضوع پرداخت یارانه‌های نقدی و اصلاح قیمت انرژی و آیین‌نامه‌های مربوط را دنبال کردیم که از دیگر موارد پیگیری شده در سال 96 بود.

رییس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: ‌در حوزه اشتغال نیز بر اساس تبصره‌18 قانون بودجه سال 1396، تحت عنوان برنامه اشتغال فراگیر سعی شد با تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های لازم و همکاری با دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی فرآیند عملیاتی شدن برنامه اشتغال مذکور را اعم از تخصیص متابع و نظارت و...، پیگیری کردیم.

وی گفت: ‌همچنین اگر بخواهم از حوزه‌های دیگر نام ببرم باید به بحث‌های مربوط به برون‌گرایی یا صادرات اشاره کنم که با توجه به اینکه امور اقتصاد کلان دبیرکارگروه برون‌گرایی در حوزه اقتصاد مقاومتی است، کار رصد وضعیت صادرات و تدوین بسته حمایت از صادرات، اختصاص منابع لازم و نظارت دوره‌ای بر کار صادرات در سال96 را برعهده داشتیم و آن را انجام داده‌ایم.

باقری ادامه داد: بحث ارز و بازار مربوط به آن نیز طی گزارش‌های ادواری، تحلیل وضعیت بازار ارز و ارائه راهکارها برای ثبات‌بخشی به بازار ارز نیز از جمله مواردی بوده که ما در سال96 دنبال کردیم.

رییس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: بازار بدهی‌های ‌اوراق دولتی و پایداری آنها، تهیه گزارش‌های مربوط به ظرفیت بازار و میزان پتانسیل انتشار اوراق از مواردی است که ما دنبال کردیم. به طوری‌که میزان انتشار این اوراق در لایحه بودجه سال 1397 کل کشور، بر این اساس در نظر گرفته شد.

وی افزود: تهیه گزارش‌های ادواری در حوزه بودجه و در نهایت تدوین بخشنامه بودجه سال 97، تهیه گزارش کارشناسی مربوطه پیش‌بینی آثار کلان بودجه و ‌تهیه گزارش‌های پشتیبان لایحه بودجه 97 که از ابتدای سال 96 در حال انجام آن هستیم.

باقری گفت: در حوزه‌های دیگر نظیر جمعیت، اقدام به تهیه گزارش کارشناسی درخصوص ساختار جمعیت، بحث نرخ  باروری، جمعیت استانی، هرم سنی، ‌برآورد میزان رشد جمعیت در سال‌های پیش‌رو و مانند آن را در دستور کار خود داشته‌ایم، که انجام گرفته است.

رییس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه کشور بیان کرد: در حوزه اشتغال نیز تهیه گزارش وضعیت اشتغال در 5 سال اخیر و روند ایجاد شغل در بازار کار در سال‌های اخیر تهیه و بر اساس آن نقاط قوت و ضعف حوزه اشتغال مشخص شده و این گزارش‌ها در اختیار مسوولان مربوطه قرار گرفته است.

وی درباره بحث اشتغال به‌عنوان یکی از مطالبات اصلی جوانان و خانواده‌ها و رسیدن به نقطه مطلوب گفت: در رسیدن به نقطه مطلوب شاهد فاصله زیادی هستیم، اما، جهت‌گیری‌ها مناسب به نظر می‌رسند. بر اساس آمارهای فصلی که از طرح نیروی کار استخراج می‌شود،‌ می‌توان نتیجه گرفت که حرکت‌های انجام شده مناسب بوده و رو‌به بهبود است. به طوری که در پاییز96 در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل از آن حدود 900 هزار نفر ایجاد شغل داشته‌ایم که آمار درخور توجهی است.

باقری افزود: همت دولت‌های یازدهم و دوازدهم در جهت حل کردن مشکل ایجاد اشتغال بوده است. در این ارتباط هم یکی از مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بحث توسعه اشتغال فراگیر، ‌طرح کاج و سایر طرح‌های مهم و کلیدی برای مبارزه با بیکاری با نگاه ویژه بر اشتغال جوانان و به‌ویژه جوانان دارای تحصیلات دانشگاهی بوده است که امور اقتصاد کلان اهتمام ویژه‌ای در سال 1396 داشته که در سال بعد نیز به طور جدی دنبال خواهد شد. به‌گونه‌ای که دولت تدارک‌های لازم را برای این حوزه در نظر گرفته است و در لایحه بودجه 97 و نیز با توجه به اظهارات سخنگوی محترم دولت، طرح ایجاد بالغ بر یک میلیون شغل در سال97 را در دستور کار دارد که کارهای آن در سازمان برنامه و با هماهنگی دستگاه‌ها انجام شده است.

رییس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: ‌برنامه دولت برای ایجاد شغل طراحی و منابع لازم تدارک دیده شده است و به ویژه پس از تصویب قانون ایجاد و توسعه اشتغال در مناطق روستایی، 1.5 میلیارد دلار صندوق توسعه ملی در اختیار گذاشته و این کار با سرعت بیشتری در حال پیش رفتن است. در مجموع حرکت دولت به این سمت است و آمارها امید بخش هستند اما با نقطه مطلوب فاصله داریم و باید این حرکت را تسریع بخشیم که برنامه‌های در نظر گرفته شده برای سال 97 بنا دارد به این مسأله سرعت ببخشد.

وی درباره برنامه‌های سال 97 توضیح داد: بر اساس تبصره 18لایحه بودجه سال 97 مصوب مجلس شورای اسلامی، ‌رویکرد اشتغال گسترده را مطرح می‌کند که با استفاده از منابع تلفیقی از محل صندوق توسعه ملی،‌ منابع دولت، منابع بانک‌ها و منابع قانون توسعه اشتغال روستایی و عشایری که چیزی در حدود 65هزار میلیارد تومان منبع برای ایجاد شغل در نظر گرفته شده است.

رییس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه کشور خاطر نشان کرد: بحث اشتغال در سال 97 از نظر منابع مالی با مشکل مواجه نخواهد شد و براساس اعلام دکتر نوبخت، سازمان برنامه و بودجه در این مدت با همکاری دستگاه‌های مختلف برنامه‌ای برای ایجاد یک میلیون و 33 هزار فرصت شغلی مطرح کرده و ما اکنون در حال هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی مربوطه هستیم که تا شیوه اجرای کار استخراج شود تا از ابتدای سال 97 و این برنامه‌ها در بستر تبصره 18 قانون بودجه سال‌97 به اجرا درآید. امیدواریم در سال 97 اتفاقات خوبی به وقوع بپیوندد.

باقری ادامه داد: تداوم اشتغال فراگیر را در دستور کار داریم که در تمام استان‌ها، ‌کارگروه‌های اشتغال فعال و گسترده با همکاری استانداران، ‌ادارات کار استان‌ها و... تشکیل شده تا فرایند اجرایی تعریف شده را طی کنند که بر اساس آن متقاضیان ایجاد شغل یا همان کارفرمایان در سامانه کارا وارد شده و فرآیندی طی کرده و کمیته فنی توسعه اشتغال استان در حال اجراست و در سال 97 نیز ادامه خواهد داشت.

رییس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: برخی حوزه‌ها را هدف‌گذاری کرده‌ایم و آن را پیش می‌بریم تا بتوانیم یک میلیون و 33هزار شغل را در حوزه‌های تعیین شده ایجاد کنیم.

وی درباره این حوزه‌ها توضیح داد: بازسازی بافت فرسوده از جمله این حوزه‌ها است که رییس جمهور نیز در برنامه‌های خود به آن اشاره کرده که علاوه بر بهبود وضعیت اشتغال در صنعت ساخت و ساز، منجر به رفع مشکل مسکن مردم ساکن در بافت‌های فرسوده هم می‌شود. تامین مسکن روستایی،‌ تامین مسکن اجتماعی در نقاط شهری برای فقرا نیز جزو این حوزه بوده که می‌تواند به ایجاد اشتغال کمک کند.

باقری بیان کرد: دومین حوزه، حمل و نقل عمومی است به طوری که نوسازی و جایگزینی خودروهای فرسوده علاوه بر گسترش حمل و نقل عمومی، منجر به بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش آلایندگی نیز خواهد شد با این کار شاهد ایجاد اشتغال در حمل و نقل درون شهری و بین شهری نیز خواهیم بود.

رییس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: برای این کار لازم است ناوگان فرسوده حمل و نقل درون شهری مانند تاکسی، ‌مینی‌بوس، ‌ون و اتوبوس و همچنین ناوگان حمل و نقل برون شهری مانند کامیون، کامیونت و اتوبوس‌های بین شهری برنامه‌های مشخص در نظر گرفته شده که اگر اجرایی شود علاوه بر کاهش آلودگی هوا و کاهش میزان مصرف سوخت، شاهد ایجاد شغل نیز خواهیم بود.

این مسئول اظهار کرد: حوزه منتخب دیگر در بحث ایجاد اشتغال، صنایع پوشاک است که در حال تدوین برنامه‌های این بخش هستیم.

باقری گفت: حوزه کشاورزی نیز از دیگر بخش‌های مولد اشتغال بوده و می‌توان به تولید ماهی در قفس، توسعه تولید گلخانه‌ای با توجه به کمبود آب، صنایع تبدیلی حوزه کشاورزی و... اشاره کرد.

وی عنوان کرد: گردشگری و صنایع تبدیلی نیز یکی دیگر از حوزه‌هایی است که پتانسیل خوبی برای ایجاد اشتغال دارد که این کار با همکاری سازمان گردشگری و با ارائه برنامه‌های مشخص اجرایی خواهد شد.

رییس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: از دیگر برنامه‌ها، طرح کاج از سوی وزارت کار و طرح کارورزی،  اشتغال حمایتی و اشغال خرد است که می‌تواند به عنوان پتانسیل ایجاد اشتغال به آنها نگاه کرد.

باقری بیان کرد: حوزه‌های دیگری مانند IT , ITC ‌ مد نظر است که متولی این بخش وزارت ارتباطات است و همچنین حوزه‌‌هایی که وزارت بهداشت متولی آن است و نیز سایر حوزه‌هایی که پتانسیل خوبی برای ایجاد اشتغال در سال 97 دارند، ‌مدنظر قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه بازار پول و بانک، سیاست گزاری‌های مختلفی دنبال شده از جمله در سال 1396 رویکرد اولویت بخشی در تامین سرمایه در گردش واحدهای اقتصادی دنبال شد به طوری که در 11 ماهه سال 1396 حود 62 درصد از تسهیلات پرداختی به بخش‌های اقتصادی با هدف تامین سرمایه در گردش واحدهای اقتصادی اختصاص یافت. این در حالی است که تسهیلات پرداختی بانکها نیز در 11ماهه سال 1396 با افزایش 8.8 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به 5194 هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

باقری گفت: در زمینه سیاست پولی رویکرد دولت در انضباط سیاست پولی تداوم یافت به طوری که رشد نقدینگی 12 ماهه منتهی به دی ماه 1396نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش یافت و از 26 درصد به حدود 22درصد محدود شد. این در حالی است که سهم ضریب فزاینده در افزایش نقدینگی در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

در پایان یادآوری می‌نمایم که تعداد زیادی گزارش در حوزه‌های مختلف در سایت دفتر امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه وجود دارد که علاقه‌مندان می‌توانند از آنها استفاده کنند.

رییس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه کشور درباره مهمترین برنامه‌های اجرا شده در حوزه اقتصاد کلان طی سال96 به طور اجمالی چنین گفت: عمده کارهای انجام شده در دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه از ابتدای سال‌96، نخست مربوط به حوزه اقتصاد مقاومتی، تدارک،‌ تدوین و اجرای این طرح بوده است.

به طوری‌که امور اقتصاد کلان، شاخص‌های اقتصاد مقاومتی را تهیه کرده و برای تصویب به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی فرستاد. بررسی این شاخص‌ها در کمیته‌ای مشترک با وزارت امور اقتصاد و دارایی انجام گرفت و در نهایت به تصویب رسید و همچنین مقرر شد که وضعیت مقاومت اقتصادی با توجه به شاخص‌های مذکور در هر دوره‌ محاسبه شود.

انتهای پیام/
 

نظر شما