شناسهٔ خبر: 24711517 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

انقراض گسترده گونه‌های مختلف در زمین

زمین با انقراض گسترده گونه‌های مختلف برای نخستین بار از زمان انقراض دایناسور‌ها در حدود ۶۵ میلیون سال پیش و ششمین انقراض بزرگ مواجه است.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل  خبرگزاري صدا و سيما، کارشناسان جهان در پلت فرم بین دولتی تنوع زیستی و خدمات اکوسیستم‌ها (IPBES) روز جمعه در گزارشی در مورد وضع نگران کننده گونه‌های گیاهی و جانوری زمین هشدار دادند.
 
 به گزارش خبرگزاری فرانسه از مدلین،  این گزارش به صورت آمار و ارقام دقیق به شرح زیر است: انقراض گسترده گونه‌های مختلف در زمین

اروپا و آسیای مرکزی:
- ۲۵ درصد زمین‌های کشاورزی کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و ۲۳ درصد زمین‌های کشاورزی آسیای مرکزی تحت تاثیر فرسایش قرار گرفته است.
- از سال ۱۹۹۰ ذخایر آب در دسترس ۱۵ درصد کاهش یافته است.
- جمعیت گونه‌های ماهی‌های دریایی به علت شیوه‌های صید ناپایدار، بدتر شدن شرایط زیستگاهها، تغییرات اقلیمی یا گونه‌های مهاجم ۲۶/۶ درصد کاهش یافته است.

آمریکا:
- این منطقه ۱۳ درصد جمعیت زمین را در خود جای داده، اما حدود ۲۵ درصد تاثیر جهانی بر تنوع زیستی را موجب شده است.
- بیش از ۵۰ درصد آمریکایی‌ها مشکل آب دارند.
- در حال حاضر ۳۱ درصد تنوع زیستی این قاره از دست رفته و اگر هیچ کاری برای معکوس کردن این روند، صورت نگیرد، ممکن است تا سال ۲۰۵۰ این رقم به ۴۰ درصد برسد.

آفریقا:
- اگر هیچ کاری برای محافظت از گونه‌های پستانداران و پرندگان آفریقا صورت نگیرد، تا سال ۲۱۰۰ بیش از ۵۰ درصد این گونه‌ها از بین خواهد رفت.
- حدود ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع از این منطقه بر اثر جنگل زدایی، کشاورزی ناپایدار، فرسایش، فعالیت‌های معدنی غیرقانونی، تغییرات اقلیمی یا گونه‌های تهاجمی ­ویران شده است.
- آفریقا منطقه‌ای است که بیشتر از سایر مناطق در جهان تحت تاثیر کمبود مواد غذایی است: ۲۵ درصد از ۹۳۰ میلیون نفر از ساکنان منطقه زیر صحرای آفریقا از سوء تغذیه و گرسنگی رنج می‌برند.

آسیا-اقیانوس آرام:
- اگر تغییری در شیوه‌های صیادی صورت نگیرد، تا سال ۲۰۴۸ منابع ماهی این منطقه کاملا از بین می‌رود.
- تا سال ۲۰۵۰ تا ۹۰ درصد مرجان‌ها به علت گرمایش زمین به شدت از بین خواهد رفت.
- اگر با همین وضع ادامه یابد، تا سال ۲۰۵۰ حدود ۴۵ درصد جمعیت گونه‌ها و زیستگاه‌ها از بین خواهد رفت.

داده‌های جهانی:
زمین با «انقراض گسترده» گونه‌های مختلف برای نخستین بار از زمان انقراض دایناسور‌ها در حدود ۶۵ میلیون سال پیش و ششمین انقراض بزرگ در ۵۰۰ میلیون سال گذشته مواجه است.
- طی یک قرن گذشته به طور متوسط هر سال دو گونه مهره دار ناپدید می‌شود.
- براساس برآوردها، زمین حدود ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار گونه گیاهی و جانوری دارد که ۸۶ درصد گونه‌های خشکی و ۹۱ درصد گونه‌های دریایی هنوز کشف نشده است.
- ۲۵ هزار و ۸۲۱ گونه از مجموع ۹۱ هزار و ۵۲۳ گونه مختلف در «فهرست قرمز گونه‌های در معرض تهدید» اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) که در سال ۲۰۱۷ به روز شده، قرار گرفته است.
- کنفرانس کنوانسیون تنوع زیستی که حاصل از نشست سران زمین در ریو در سال ۱۹۹۲ بود، در سال ۲۰۱۰ در ناگویای ژاپن برنامه‌ای ۲۰ بندی برای توقف از بین رفتن تنوع زیستی تا سال ۲۰۲۰ طرح ریزی کرد.
- به نصف رساندن میزان از دست رفتن زیستگاهها، گسترش مناطق محافظت شده زمین و دریایی، پیشگیری از انقراض گونه‌های در معرض تهدید و احیای دست کم ۱۵ درصد از اکوسیستم‌های از بین رفته از مهمترین اهداف این برنامه با عنوان «اهداف تنوع زیستی آیچی» است.

نظر شما