شناسهٔ خبر: 24711110 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

خوزستان| سفر به شوش شهر شهیدان گمنام + تصاویر

R41468/P1357/S6,57,1381/CT7 / R41468/P1357/S6,57,1381/CT8

شهرستان شوش در دوران هشت سال دفاع مقدس به شهر شهیدان گمنام بر سر زبان‌ها افتاد و در این مدت سرداران و بیش از ۶۰۰ شهید را تقدیم به انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شوش، در دوران هشت سال دفاع مقدس شهرستان شوش به شهر شهیدان گمنام بر سر زبان‌ها افتاد و در این مدت  سرداران و بیش از 600 شهید را تقدیم به انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده است. 

           یادمان شهدای فتح المبین در هشت کیلومتری شمال غربی شوش و در غرب کرخه، یادمانی از شهدای دوران دفاع مقدس وجود دارد که یادآور نبرد حماسی رزمندگان در این منطقه است. در 19 دی ماه 1381، مردم شهیدپرور شهرستان شوش، هشت شهید گمنام را تشییع و در یادمان شهدای فتح المبین به خاک سپردند.

پیکر پاک و مطهر 2 شهید گمنام دیگر در یادمان شهدای عملیات سیدالشهدا(ع) در منطقه‌ شمال فکه شهرستان شوش تشییع و به خاک سپرده شده است.

شوش شهر شهیدان گمنام همزمان با آخرین پنج‌شنبه سال 1396 میزبان چهار شهید گمنام بود. پیکر پاک و مطهر 2 شهید گمنام در پارک نخل شهر الوان تشییع و به خاک سپرده شدند. همچنین پیکر مطهر 2 شهید گمنام دیگر با حضور مردم، خانواده معظم شهدا و مسئولان در پارک غدیر شهر شاوور شهرستان شوش تشییع و به خاک سپرده شدند. مردم شهرستان شوش دراستان خوزستان بیش از 615شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده اند. 

یادمان شهدای فتح المبین

در شمال غربی شوش و در غرب رودخانه کرخه، دشت فتح المبین قرار دارد که یادآور حماسه و عملیات پیروزمندانه فتح المبین و شهدای والامقام این منطقه است. این عملیات در تاریخ دوم فروردین ماه سال 1361با رمز یا زهرا (س) و فرماندهی مشترک ارتش و سپاه در این منطقه انجام شد. در این یادمان که در 8 کیلومتری شهر شوش واقع شده ، 8 شهید گمنام آرمیده‌اند.

در 19 دی ماه 1381، مردم شهیدپرور شهرستان شوش، هشت شهید گمنام را تشییع و در یادمان شهدای فتح المبین به خاک سپردند.

یادمان فتح المبین یادگار ارزشمند عملیات غرور آفرین فتح المبین در سال 1361 به شماره 17 در فهرست میراث دفاع مقدس ثبت گردیده است. شهرستان شوش در شمال استان خوزستان از نمیه دوم اسفند ماه تا اواخر فروردین ماه میزبان گردشگران از شهرهای مختلف کشور‌ است.

یادمان شهدای فکه

منطقه فکه رملی و سرزمین شن‌های روان معروف است. این منطقه در شمال غرب خوزستان قرار گرفته است. فکه از شمال به دهستان چنانه از توابع شهرستان شوش و از غرب به خط مرزی و از جنوب به تنگه چزابه و بستان محدود می‌شود.

فکه از محورهای اصلی تجاوز و حمله ارتش عراق به شمال خوزستان بود. عراقی‌ها پس از تسخیر فکه میادین مین و موانع فراوانی در این منطقه ایجاد کردند و در عملیات والفجر مقدماتی تعداد زیادی از نیروهای خودی پس از نبردی شجاعانه به علت لو رفتن و تجهیزات فراوان دشمن و میادین مین بسیار در منطقه  شهید، اسیر و مجروح شدند.

این زمین شاهد شهادت فرماندهی چون سردار حسن باقری و سردار سرلشکر مجید بقایی قبل از عملیات والفجر مقدماتی بوده است. محل فعلی زیارتگاه فکه، محل نگه داشتن شهدا و مجروحین لشکر 27 محمد رسوال الله(ص) بوده که در سال 1371 پیکر مطهر 120 تن از آنها کشف شد.

سال 1372 هنگامی که شهید سید مرتضی آوینی ( سید شهیدان اهل قلم )  به قصد روایت مظلومیت شهدای قتلگاه فکه عازم این محل بود براثر برخورد با مین به شهادت رسید‌.

سردار شهید علی محمودوند فرمانده گروه تفحص لشکر 27 رسوال الله(ص) نیز در روز عید قربان سال 1379 در این منطقه هنگام جستجوی پیکرهای شهیدان به شهادت رسید.

حضور مقام معظم رهبری در یادمان شهدای فتح‌المبین

نوروز سال 89 مقام معظم رهبری در یادمان شهدای فتح‌المبین حاضر شدند و روی پل کرخه نور یادی از خاطرات 29 سال قبل کردند. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع کاروان‌های راهیان نور که برای بازدید از این منطقه عملیاتی دوران دفاع مقدس، به محل یادمان عملیات فتح المبین آمده بودند، در سخنانی با تجلیل از فداکاری، ایستادگی، هوشمندی و عزم راسخ نسل جوان دوران دفاع مقدس تأکید کردند: تنها راه سعادت دنیا و آخرت ملت ایران، ادامه همان راه با حفظ شجاعت،بصیرت، تدبیر، عزم راسخ و اراده مستحکم مبتنی بر باور و ایمان اسلامی است.

مقام معظم رهبری اهداف خود از حضور در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس را گرامیداشت فداکاری و ایستادگی رزمندگان اسلام و شهدای والامقام و قدردانی از ایثار و جانفشانی مردم عزیز خوزستان در یکی از حساس ترین و سخت ترین شرایط کشور دانستند و افزودند: مردم خوزستان در دوران دفاع مقدس در صف اول رزمندگان بودند و پیوستگی آنان با ایران اسلامی آنچنان بود که وسوسه های قومی و زبانی دشمن بعثی هم نتوانست این پیوند مستحکم را سست کند.

یادمان شهدای عملیات سیدالشهدا(ع)

 یادمام شهدای عملیات سیدالشهدا(ع) در منطقه‌ شمال فکه و در مجاورت یادمان شهید آوینی در 60 کیلومتری شهر شوش واقع شده و همه ساله میزبان جمع کثیری از رزمندگان عملیات سیدالشهدا(ع) است که در سالگرد این عملیات در این منطقه حضور می‌یابند و یاد و خاطره شهدای گرانقدر هشت سال دفاع مقدس را گرامی می‌دارند. این عملیات در تاریخ 12 اردیبهشت سال 65 و با هدف جلوگیری از پیشروی دشمن در منطقه شمال فکه و با حضور رزمندگان تیپ سیدالشهدا(ع) انجام شد.

                   

پس از عملیات والفجر 8 و تصرف فاو ،ارتش رژیم بعث عراق با اتخاذ استرات‍ژی دفاع متحرک و با هدف تصرف منطقه عملیاتی فتح المبین در صدد جبران شکست خود در عملیات فاو برآمد و در تاریخ 10 اردیبهشت ماه 1365 اقدام به تک سنگینی به استعداد 2 لشگر زرهی در منطقه عمومی فکه نمود.

تیپ حضرت سید الشهدا(ع) به استعداد 9 گردان به منظور مقابله با تک دشمن در تاریخ 12 اردیبهشت ماه سال 1365 طی عملیاتی به نام سیدالشهدا(ع) در منطقه فکه به مقابله با دشمن پرداخت. این عملیات تعداد زیادی تانک و نفربر دشمن منهدم و جلوی پیشروی دشمن گرفته شد. شهید حاج حسین اسکندرلو فرمانده گردان حضرت علی اصغر(ع) و شهید محمدحسین حسنیان فرمانده گردان المهدی(عج) به همراه 120 همرزم خود در این عملیات به شهادت رسیدند. پیکر پاک و مطهر 2 شهید گمنام در یادمان شهدای عملیات سیدالشهدا(ع) در منطقه‌ شمال فکه شهرستان شوش تشییع و به خاک سپرده شده است.

گزارش از سجاد عبیدی‌پور

انتهای‌پیام/ح

نظر شما