شناسهٔ خبر: 24710061 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون آخوندی اعلام کرد؛

نظارت ویژه بر تردد ناوگان عمومی جاده‌ای در سفرهای نوروزی۹۷

معاون وزیر راه و شهرسازی از نظارت مستمر بر فروش بلیت در پایانه‌های سراسر کشور، نظارت ویژه و مکانیزه بر تردد ناوگان عمومی جاده‌ای در سفرهای نوروزی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی،   ‌عبدالهاشم حسن نیا در ابتدا با اشاره به شیوه های نظارت بر فروش بلیت و چگونگی برخورد با متخلفان اظهار داشت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جهت نظارت بر ارایه خدمات مطلوب‌تر به مسافران بخش حمل و نقل عمومی جاده‌ای همه ساله طرح نوروزی را در دستور کار قرار می دهد. این طرح با هدف اشاعه فرهنگ سفر با برنامه و نظارت بیشتر در ایام نوروز به انجام می‌رسد که طی آن در کنار تلاش مجموعه بخش غیردولتی و تشکل‌های صنفی به عنوان سرمایه‌گذاران و مجریان حمل ونقل عمومی جاده‌ای دفاتر نمایندگی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ضمن افزایش حضور فیزیکی در پایانه‌های مسافری علاوه بر کنترل و نظارت بر فعالیتهای شرکتهای حمل و نقل، آمادگی دریافت نقطه نظرات و پاسخگویی به مشکلات احتمالی مطروحه از سوی مسافران  را دارند.

وی افزود: در همین راستا طرح نوروزی ۹۷ در بخش حمل و نقل عمومی جادهای از مورخ ۹۶/۱۲/۲۳ لغایت ۹۷/۱/۱۷ به مورد اجرا گذارده می‌شود و  به منظور ترویج سفرهای برنامه‌ریزی شده پیش فروش بلیت‌های نوروزی از مورخ ۹۶/۱۱/۱۷ به‌صورت حضوری و غیر حضوری عملیاتی و اجرایی شده است.

 معاون وزیر راه و شهرسازی خارطرنشان کرد: بر اساس اعلام رسمی کانون انجمن‌های صنفی شرکت های حمل ونقل مسافر کشور و نیز اتحادیه شرکت های تعاونی مسافربری کشور نرخ خدمات حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای در طرح نوروزی ۹۷ با نرخ های جاری و بدون هرگونه افزایش قیمتی اجرایی می‌گردد.

نظارت مستمر بر نحوه بلیت فروشی در پایانه‌های سراسر کشور

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصریح کرد: در طرح پیش فروش بلیت نظارت کافی و مستمر توسط ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌های سراسر کشور و دفاتر نمایندگی این ادارات کل در پایانه‌های مسافری عمومی بر نحوه عملکرد شرکت‌های مسافری در عرضه حداکثری ظرفیت به متقاضیان در اقصی نقاط کشور صورت می‌پذیرد.                                                                                                                        

حسن‌نیا با اشاره به اجرای طرح شبکه سیر همنام و تاثیر آن در سفرهای نوروزی ۹۷ بیان داشت: یکی از اهداف «طرح شبکه سیر» بحث ارتقا سطح خدمات و دیگری افزایش ایمنی سفرها میباشد. با توجه به اینکه فعالیت شبکه ای شرکت‌های مسافری در جهت ایجاد مجموعه‌های مسافربری معتبر و در راستای برند سازی در این بخش بوده است به نظر می رسند نتیجه طبیعی آن ایجاد برندهای معتبر در نزد مردم و رقابت این برندها با یکدیگر باشد که حاصل آن نیز عرضه خدمات مطلوب تر به مسافران خواهد بود.

وی افزود: به عبارت بهتر شرکتهایی که در قالب یک شبکه مسافربری گرد هم آمده اند به منظور جلب مشتریان بیشتر و به منظور فراهم شدن امکان حضور مستمر در بازار تلاش خواهند کرد که در جریان رقابت با سایر شبکه‌های مسافربری رضایت مشتریان را به نحو بهتری جلب کنند و نام و برند خود را در ذهن مشتریان پایدار نمایند. بدین ترتیب سطح خدمات ارائه شده به مشتریان ارتقا می‌یابد.

رقابت شبکه‌های مسافربری موجب افزایش ایمنی می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «یکی از مهمترین مسائلی که در این زمینه مورد توجه مسافرین است موضوع ایمنی سفرهاست» گفت: بدیهی است که شبکه های مسافربری در این مورد با یکدیگر رقابت نموده و سطح ایمنی سفرها افزایش خواهد یافت تا بتوانند رضایت بیشتر مشتریان را فراهم کنند و مشتریان بیشتری جلب نمایند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه اجرای موفق «طرح شبکه سیر» توانسته است قریب به ۳۵ شبکه مستقل مسافربری را در سطح کشور شکل دهد که قریب به ۱۶۰۰ شرکت مسافربری را تحت پوشش خود گرفته اند. لذا انتظار میرود که این رقابت بزرگ در حال  آغاز بوده و در ایام نوروز نیز با توجه به افزایش حجم تقاضای مسافرت در برخی روزها فرصت مناسبی برای این شبکه ها خواهد بود تا بتوانند خودشان را به مسافرین و مردم معرفی نمایند.

وی یادآور شد: پیش بینی ما این است که اجرای طرح شبکه سیر مستقیما در افزایش سطح خدمات قابل ارائه به مردم و همچنین در افزایش سطح ایمنی سفرها موثر خواهد بود.         

تشریح مراحل نظارت بر ناوگان عمومی حمل‌ونقل جاده‌ای؛ پیش از ترک پایانه تا هنگام تردد در جاده

حسن نیا همچنین با اشاره به نظارت بر ارکان تشکیل دهنده سفرهای برون شهری ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای اظهار داشت: سفرهای عمومی جادهای همواره یک فرآیند نظارت مرحله‌ای را دنبال می نماییم. این فرآیند ابتدا از آنجایی شروع میشود که یک راننده می‌خواهد به عنوان یک راننده حرفه‌ای در بخش، فعالیت خود را آغاز کند که در اینصورت باید کارت هوشمند از سازمان دریافت نماید که این کارت به عنوان مجوز فعالیت راننده تلقی شده و در جریان صدور آن سازمان متبوع کنترل‌ها و استانداردهای خاصی را اعمال و احراز می‌کند.  

وی همین کنترل‌ها را بخشی از فرایند نظارت بر سفرهای جاده‌ای عنوان کرد و گفت: مثلا در مورد راننده، کنترل صحت و سلامت روحی و جسمی وی و الزام به اخذ کارت سلامت تنها یکی از این کنترلها است که مستقیما بر ایمنی سفرها تاثیر گذار است و یا در مورد ناوگان هم همینطور لازم است وسیله نقلیه با تامین استانداردهای لازم ابتدا مجوز فعالیت از سازمان را کسب کند که از جمله این استانداردها می توان به محدودیت های عمر وسیله نقلیه و امکانات رفاهی آن اشاره کرد.                                                                  

رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای افزود: فرآیند نظارت در لایه بعدی به صدور اسناد حمل باز می گردد که در این مرحله صدور صورت وضعیت ها از یک پروتکل مشخص و روال واحد تبعیت می نماید و بخش مهمی از نظارتها در این مرحله اعمال می گردد. به این ترتیب که در همه موارد باید الزامات تعیین شده توسط شرکت حمل ونقل رعایت شود و سازمان نیز در این خصوص نظارت دارد. در حال حاضر صدور اسناد حمل به صورت مکانیزه انجام می گیرد. به شکلی که کلیه اطلاعات صورت وضعیت قبل از صدور باید توسط شرکت حمل ونقل به سرور مرکزی سازمان در ستاد ارسال و صحت تمامی اقلام اطلاعاتی آن با بانک های اطلاعاتی موجود در سازمان بطور مکانیزه و در کسری از ثانیه بررسی شود که از آن‌جمله می توان به انطباق مشخصات راننده و ناوگان اختصاص داده شده اشاره نمود و پس از بررسی تنها به صورت وضعیتی کد رهگیری و اجازه صدور داده می شود که از هر نظر فاقد اشکال باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «در این فرایند اجرای سایر مقررات توسط شرکت حمل ونقل نیز کنترل می گردد» ابراز داشت: از جمله احراز تحت پوشش بودن راننده و وسیله نقلیه و دارا بودن قراردادهای همکاری فی مابین راننده و شرکت یا دارا بودن قرارداد مابین مالک وسیله نقلیه و شرکت و حتی مجاز بودن سرویس دهی شرکت در یک مسیر خاص و بسیاری از موارد دیگر در جریان صدور مکانیزه اسناد حمل مورد بررسی و و کنترل قرار می گیرند.

تایید صحت تمام اطلاعات راننده و خودرو پیش از خروج از پایانه

وی در ادامه بیان داشت: علاوه بر موارد یاد شده و در مرحله بعدی کنترلهای فنی و ایمنی لازم توسط مدیر فنی شرکت پیش از آغاز سفر انجام می‌گیرد و نهایتا قابلیت فنی و ایمنی وسیله نقلیه توسط مدیر فنی شرکت تایید و تنها در صورت تامین الزامات ایمنی و فنی لازم اجازه حرکت داده می شود که در لایه بعدی صحت تمامی این موارد در هنگام خروج از پایانه و در محل درب خروجی توسط همکاران سازمان بررسی و بخش مهمی از کنترل ها پیش از آغاز سفر اعمال می گردد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مرحله بعدی مبنی بر نظارت های حین سفر گفت: از جمله موارد مهم آن کنترل سرعت و کنترل زمان استراحت و فعالیت راننده است که این کنترلها نیز هم اکنون بطور مکانیزه و از طریق سامانه های کامپیوتری مانند سامانه سپهتن اعمال می گردد. این سامانه از طریق ارتباط رادیویی با پاسگاه‌های پلیس راه و همچنین ارتباط با سامانه‌های درون خودرویی مانند سیستم های ثبت سرعت وسیله نقلیه دائما نسبت به ارزیابی و آنالیز اطلاعات سفر از جمله سرعت و زمان استراحت راننده اقدام می کند و در هنگام عبور از مقابل پاسگاه‌های پلیس راه این اطلاعات بطور اتوماتیک به پاسگاه منتقل شده و در آنجا نیز همکاران پلیس راه اطلاعات سفر را مشاهده و بر نحوه عملکرد راننده نظارت می‌کنند که این بخش از نظارت‌ها نیز نقش مهمی در تامین ایمنی سفرها دارد.

حسن نیا یادآور شد: همانطور که ملاحظه می‌شود موضوع نظارت بر سفرها یک فرآیند چند مرحله‌ای و پیچیده است که اعمال مدیریت بر این چرخه فقط شامل سختگیری بر صدور صورت وضعیت‌ها نیست بلکه مراحل متعددی دارد و سازمان همواره سعی دارد بر تمامی این مراحل نظارت قوی‌تر و موثرتری را اعمال نماید.  

معرفی روش‌های قابل دسترس مسافران برای اعلام پیشنهادات،  انتقادات و دریافت اطلاعات 

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همچنین دفاتر نمایندگی سازمان مستقر در پایانه‌های مسافری، سامانه پیامکی ۲۰۰۰۱۴۱،  ارائه نظرات مسافرین نوروزی در خصوص خدمات ارائه شده  از طریق اجرای طرح نظرسنجی پیامکی را به عنوان راه دسترسی و ارتباط مستقیم مسافرین در صورت داشتن شکایات، انتقاد و یا پیشنهادات معرفی کرد.

به گفته وی راه‌های ارتباطی مسافرین با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای دریافت اطلاعات گوناگون به شرح ذیل است:

- اطلاع رسانی از طریق مرکز تماس ۱۴۱ به صورت مستقیم ­

- اطلاع رسانی آخرین وضعیت جوی ترافیکی به مردم از طریق سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۴۱

- اطلاع رسانی مسیر و مسافت به مردم از طریق سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۴۱

- ارائه خدمات اطلاع رسانی بر روی سایت www.۱۴۱.ir برای مشاهده کاربران

- ارائه خدمات اطلاع رسانی بر روی اپلیکیشن ۱۴۱ جهت مشاهده کاربران

- دریافت شکایات مسافرین از طریق اپلیکیشن ۱۴۱

- ارائه خدمات اطلاع رسانی از طریق کانال تلگرامی و ربات تلگرامی ۱۴۱ به کاربران

- اطلاع رسانی وضعیت ترافیکی پیش رو از طریق تابلو راهنمای ترافیک

 -اطلاع رسانی وضعیت جوی و ترافیکی از طریق تابلو­های پیام ­متغیر در مقاطع مختلف مسیر

 -استفاده از ظرفیت بیلبوردهای تبلیغاتی و تابلوهای منصوبه بر پیشانی پل های عابر پیاده جهت اطلاع رسانی در خصوص طرح نوروزی ۹۷

گفتنی است، در طرح سفرهای نوروزی ۹۷، فقط در بخش ناوگان حمل‌ونقل عمومی بین شهری بالغ بر ۱۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس، ۲۰ هزار دستگاه مینی‌بوس و ۲۸ هزار دستگاه سواری کرایه به همراه بیش از ۱۱۷ هزار راننده و کمک‌راننده در این ایام فعالیت می کنند.

نظر شما