شناسهٔ خبر: 24710024 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

گردشگران نوروزی کوکب زاگرس را فراموش نکنند

خبرگزاری شبستان: بقعه امامزاده بی بی حکیمه (سلام الله علیها) به دلیل همجواری با بنادر جنوب کشور و داشتن آب و هوای مطلوب در بخش زیادی از سال جزو یکی از اماکن زیارتی و سیاحتی گردشگرپذیر جنوب کشور محسوب می شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان/یاسوج:

در حالی که حرم مطهر امامزاده بی بی حکیمه (سلام الله علیها) خواهر گرامی امام رضا (علیه السلام) می تواند در صورت سرمایه گذاری به عنوان یکی از اماکن مهم سیاحتی زیارتی کهگیلویه و بویراحمد و قطب گردشگری مذهبی جنوب کشور تبدیل شود، ولی این بقعه متبرکه به لحاظ توسعه خدمات رفاهی تا حدودی در شرایط مطلوبی قرار ندارد.

با این وجود، موقعیت خاص جغرافیایی در مرز استان های کهگیلویه و بویراحمد ،خوزستان، بوشهر و فارس بر اهمیت گردشگری مذهبی این حرم مطهر که زائرانی را سالانه از کشورهای عربی نیز دارد، افزوده است.

ورود سالانه یک و نیم میلیون مسافر از اقصی نقاط کشور به ویژه در ایام نوروز هرسال به صورت انبوه، بیانگر پتانسیل معنوی فرهنگی و سیاحتی آستانه مقدسه بی بی حیکمه (سلام الله علیها) است که در صورت جذب سرمایه گذاری، توسعه خدمات رفاهی همواره بر رونق گردشگری مذهبی آن افزوده خواهد شد.

بقعه امامزاده بی بی حکیمه (سلام الله علیها) به دلیل همجواری با بنادر جنوب کشور و داشتن آب و هوای مطلوب در بخش زیادی از سال جزو یکی از اماکن زیارتی و سیاحتی گردشگرپذیر جنوب کشور محسوب می شود.

غفلت نسبی از توسعه زیارتگاه مقدس و معنوی در حالی است که گردشگری مذهبی یکی از مولفه های مهم فرهنگی و اقتصادی روز دنیا محسوب می شود؛ به طوری که سالانه میلیون ها سفر مذهبی در کشورهای مختلف صورت می گیرد و در فرایند توسعه و رونق صنعت گردشگری، گردشگری مذهبی جایگاه ویژه ای را به خود داده است.

برخی اماکن مذهبی سالانه میلیونها مسافر جذب می کنند که علاوه به فرصت های اقتصادی و اشتغالزا، فرصت مناسبی را برای تبلیغ و ترویج فرهنگ دینی و اسلامی ایجاد می کند که از این حیث مقوله ترویج صنعت گردشگری مذهبی ظرفیت خوبی برای معرفی دین اسلام، انقلاب اسلامی و سیمای دینی جامعه شیعی و ایرانی محسوب می شود.

ایران اسلامی از حیث گردشگری مذهبی به دلیل حرم مطهر امام رضا (علیه السلام)، حضرت معصومه (سلام الله علیها) دیگر اماکن مذهبی و کلیساهای دیگر مذاهب از جایگاه ویژه ای برخوردار است، اما با این وجود متناسب با این زیرساخت ها جذب گردشگر خارجی صورت نگرفته است.

واقع شدن حرم مطهر امامزاده بی حی حکیمه (سلام الله علیها) خواهر بلافصل امام رضا (علیه السلام) در گچساران جنوب کهگیلویه و بویراحمد و نزدیکی بنادر جنوبی کشور و پذیرش تعداد زیادی گردشگر خارجی از کشورهای حاشیه خلیج فارس بیانگر اهمیت گردشگری مذهبی این بقعه متبرکه است.

موقعیت جغرافیایی حرم مطهر امامزاده بی بی حکیمه (سلام الله علیها) خواهر گرامی امام رضا (علیه السلام) دارای چشم اندازی بدیع است که وجود یک غار تاریخی بزرگ در جوار آن بر زیبایی طبیعی براهمیت جنبه گردشگری این مکان زیارتی افزوده است.

زائران «کوکب زاگرس» وقتی وارد این حرم مطهر می شوند از طریق درب کوچکی که در انتهای محدوده منتهی به کوه این بقعه تعبیه شده وارد یک غار بزرگ می شوند که در پشت این درب یک متر مربعی پنهان مانده است.

تماشای چشم انداز خاک سیاه این غار تاریک تداعی مظلومیت خاک سیاه بقیع و غربت اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) است، زیرا اینجا ایام کوتاهی کریمه ای از اهل بیت عصمت طهارت (علیهما السلام) برای دوری از چشم کوردلان نانجیب به غربت تنهایی این مکان پناه آورده بود.

برای زائران محب این حرم که بر سجاده سبز دعا غبار از دیده و زنگار از جان می زدایند، دیدن این غار منظر ه ای حزن آلود است، زیرا این مکان تداعی غربت و مظلومیت ستارگان مشعشع مدفون در خاک سیاه بقیع است.

اگر چه بازدیدکنندگان برای ورود به دهانه غار کم ارتفاع باید با احتیاط و زحمت از این مسیر بگذرند، اما ورود به این غار با چشم انداز بدیع و وسعت طولانی برای هر تازه واردی خیره کننده است.

ارتفاع برخی قسمت های غار بیش از 10 متر و برخی نقاط آن با پستی و بلندی های ناموزون به کمتر از یک و نیم متر می رسد.

کف غار خاکی است و چین خوردگی های دیوار منظره ای زیبا و دیدنی ایجاد کرده است که تماشای آن برای محدود بازدیدکنندگان این مکان متبرک خاطره ای ماندگار می شود.
 
 معرفی غار و افزایش رونق سیاحتی بقعه متبرکه بهسازی و بازگشایی این غار و فراهم نمودن زمینه بازدید همگانی برای زائران از این چین خوردگی بدیع زمین با چند هزار سال قدمت می تواند بر جمعیت پرشمار زائران این حرم مطهر بیافزاید.

در انتهای غار پیشتر چشمه آبی می جوشید که وجود این چشمه سنگی در این غار که روزگاری پناهگاه دختر بلافصل امام موسی ابن جعفر (علیه السلام) بود بر قداست و برکت این مکان افزوده است.

دهانه ناودیس محل جوشیدن چشمه آب این غار نمایی از یک حوضچه دست ساخته است که بر زیبایی و جذابیت آن افزوده است.

ساماندهی و ایمن سازی این غار به ویژه دهانه ورودی آن و اطلاع رسانی از آن می تواند رونق بیش از پیش جنبه گردشگری این زیارتگاه فرهنگی معنوی را به دنبال داشته باشد.

اردوگاه فصلی حرم مطهر بی بی حکیمه (سلام الله علیها) یکی از این کمپینگ های گردشگری است که در نوروز هرسال روزانه هزاران مسافر از گوشه و کنار کشور حتی شیخ نشین های خلیج فارس را میزبانی می کند.

بسیاری از مسافران و زائران این حرم به ویژه برای ایام نوروز، فصل بهار و پاییز با توجه به گرمای تابان این منطقه گرمسیری وجود فضای سبز سایه ساری برای اسکان موقت گردشگران را در این مکان ضروری می دانند.

در کمپینک حرم مطهر بی بی حکیمه (سلام الله علیها) براساس آمار تنها 40 آلاچیق فراهم شده که این میزان جوابگوی نیاز گردشگران این مکان سیاحتی زیارتی با حجم پرشمار مسافر نیست .
 
شایان ذکر است، مرقد و زیارتگاه امامزاده بی ‌بی حکیمه خاتون (سلام الله علیها) دختر بلافصل امام هفتم موسی ‌بن ‌کاظم (علیه السلام) در 81 کیلومتری و جنوب گچساران در ضلع شرقی روستای بی ‌بی حکیمه (سلام الله علیها) از توابع و روستاهای این شهرستان، حد فاصل بندر گناوه به مرکز گچساران (دوگنبدان) در میان تنگه ‌ای بزرگ و طولانی قرار گرفته است.

مرقد مطهر بی ‌بی حکیمه (سلام الله علیها) یکی از پرآوازه ‌ترین امامزاده‌ های جنوب کشور بوده که همه ساله پذیرای زائران بسیار زیادی از جنوب کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس و شیعه ‌نشین از جمله کویت، بحرین، امارات، قطر و دیگر کشورهای عربی از جمله لبنان، عراق، عربستان و سوریه است.

نظر شما