شناسهٔ خبر: 24709465 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

تکمیل پازل لغو برجام با انتصاب جان بولتن در کاخ سفید

ترامپ که در انتخابات ریاست جمهوری 2016 برجام نقطه ضعف دولت اوباما عنوان کرده بود و این توافق را در تضاد با منافع ایالات متحده توصیف می‌کند؛ حال با روی کار آوردن بولتن قصد دارد پازل لغو برجام را هر چه زودتر تکمیل کند.

صاحب‌خبر -

تکمیل پازل لغو برجام با انتصاب جان بولتن در کاخ سفیدبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، جان رابرت بولتون، وکیل و دیپلمات آمریکایی است که در دولت‌های مختلف جمهوری‌خواه فعالیت کرده است. وی از اوت ۲۰۰۵ تا دسامبر ۲۰۰۶ از سوی رئیس‌جمهور اسبق آمریکا «جرج دابلیو بوش» به عنوان سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد مشغول به کار بود.

جورج بوش او را در بازه تعطیلات کنگره بدون رای اعتماد منصوب کرده بود. وی در دسامبر ۲۰۰۶ استعفا داد، گرچه انتصاب او که در زمان تعطیلات کنگره صورت گرفته بود نیز به هر روی پایان یافته بود؛ چرا که محتمل نبود او بتواند از سنا که از ژانویه ۲۰۰۷ در کنترل دموکرات‌ها بود رای اعتماد بگیرد.

حال دونالد ترامپ جمهوری‌خواه پس از برکناری تیلرسون وزیر خارجه در صفحه مجازی خود، بار دیگر با همین شیوه «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی کاخ سفید خود را برکنار و «جان بولتون» را به این سمت منصوب کرد. این تصمیم از ۹ آوریل (۲۰ فروردین) اجرا خواهد شد.

به گفته بعضی از مقامات آمریکایی هدف ترامپ از این تغییر تقویت تیم امنیت ملی قبل از دیدار با رهبر کره شمالی است. در سویی دیگر جان بولتن برای تصاحب این پست به ترامپ قول داده است که «جنگی به راه نخواهد انداخت.»

این انتصاب باعث بروز اختلافاتی در میان سیاستمداران آمریکایی شده است. «اِد مارکی» عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در صفحه مجازی خود نوشت: انتصاب او خطری بزرگ برای مردم آمریکا است. «کریس مورفی» دیگر عضو این کمیته از انتصاب بولتون به مقام مشاور امنیت ملی کاخ سفید ابراز شگفتی کرد. «برنی سندرز» نامزد حزب دموکرات که برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا به نفع هیلاری کلینتون از رقابت‌ها کنار کشید، گفت: در سال ۲۰۰۵ او افراطی‌تر از آن بود که به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل منصوب شود و اکنون نیز بی تردید فرد نامناسبی برای سمت مشاور امنیت ملی است.

«بولتون» که تاکنون از هیچ اقدامی علیه ایران دریغ نکرده است. چند سال پیش در یک برنامه تلویزیونی از مسئولین کشورش خواسته بود در صورتی که ظرف چند ماه تأسیسات هسته‌ای ایران را بمباران نکند، تهران اولین بمب هسته‌ای را خواهد ساخت. در اقدامی دیگر در حمایت از سازمان مجاهدین خلق سخنرانی کرده است. وی بر این عقیده است که، این سازمان از فلسفه‌ای پیروی می‌کند که مارکسیسم را با اسلام ترکیب می‌کند. در سال ۲۰۱۱ هم نیز طی سخنرانی در کنفرانس سازمان مجاهدین خلق در بروکسل از مشروعیت این سازمان و بیرون آوردن نام آن از فهرست گروهک‌های تروریستی حمایت کرد.

مشاور جدید امنیت ملی آمریکا چندی قبل هم به حمایت از اغتشاشگران در ایران پرداخت و خواستار حمایت‌های مالی و معنوی مقامات آمریکایی از اغتشاشگران شد. بولتون در مصاحبه تلویریونی خود خاطرنشان کرد: «باید از سازمان‌های جاسوسی اسرائیل و عربستان کمک بگیریم تا فشار و نا آرامی‌ها را افزایش دهیم تا به هدفمان یعنی تغییر رژیم در ایران دست یابیم. رئیس جمهور باید از توافق هسته‌ای به بهانه این اعتراضات خارج شود. او می‌تواند به این بهانه تمام تحریم‌های پیشین را علیه ایران بازگرداند. باید فشار اقتصادی را بر ایران افزایش دهیم و مایحتاج مخالفان را از جمله نیاز‌های مالی‌شان را تامین کنیم.»

«جان بولتون» از صریح‌ترین مخالفان برجام است. این دیپلمات آمریکایی در ماه آگوست سال گذشته طرح پیشنهادی خود را «لغو توافق ایران؛ راهی به جلو» نام نهاده و مدعی شده است واشنگتن باید از این توافق خارج شود؛ زیرا ایران در حال نقض برجام، امتناع از بازرسی‌های بین‌المللی از پایگاه‌های نظامی و حمایت از تروریسم است.

این دیپلمات آمریکایی در ادامه این طرح پیشنهادی گفته است که باید اقدامات علیه دولت ایران تشدید شود، این کار با حمایت از مخالفان دولت ایران، ممنوعیت فرود هواپیما و یا پهلو گرفتن کشتی‌های ایرانی در فرودگاه و بندرگاه کشور‌های متحد آمریکا، لغو صدور روادید برای تمامی ایرانی‌ها اعم از دانشجویان و یا ورزشکاران، محقق خواهد شد.

جان بولتون پس از این انتصاب در اولین حضور تلویزیونی خود به همراه مایک پامپئو، وزیر جدید امور خارجه آمریکا در برنامه «آوتنامبرد اورتایم» شبکه خبری فاکس نیوز شرکت خواهد کرد. این گفت‌وگو درباره احتمال خروج آمریکا از توافق ایران (برجام) خواهد بود. ترامپ که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ برجام نقطه ضعف دولت اوباما عنوان کرده بود و این توافق را در تضاد با منافع ایالات متحده توصیف می‌کند. حال با روی کار آوردن بولتن قصد دارد پازل لغو برجام را هر چه زودتر تکمیل کند.

انتهای پیام/ 441

نظر شما