شناسهٔ خبر: 24708415 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ورزش ایران در سالی که گذشت

تفتیان، تیتر یک دوومیدانی ایران در سال ۹۶

فدراسیون دوومیدانی ایران در سالی که گذشت هرچند در کسب مدال‌های آسیایی موفق بود اما دست دوومیدانی کاران از کسب مدال‌های جهانی کوتاه ماند.

صاحب‌خبر -

به‌ گزارش ‌ایسنا، سال ۹۶ سال پر رویدادی برای دوومیدانی ایران بود. دوومیدانی کاران ایران در این سال در مسابقات قهرمانی آسیا هندوستان، رقابت‌های قهرمانی جهان لندن، قهرمانی داخل سالن آسیا تهران و رقابت‌های داخل سالن جهان بیرمنگام حاضر شدند. علاوه بر آن تیم‌ ‌ملی دوومیدانی ایران در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی باکو و بازی‌های داخل سالن آسیا ترکمنستان نیز حضورداشت. دوومیدانی کاران ایرانی در مجموع این مسابقات باکسب ۹ طلا، ۱۲ نقره و ۱۶ برنز در آسیا عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشتند، اما در مسابقات جهانی موفق به کسب مدال نشدند.

در این میان حسن تفتیان بیشترین موفقیت‌ها را برای دوومیدانی  ایران به ارمغان آورد، طلای قهرمانی آسیا، طلای بازی‌های داخل سالن آسیا، طلای قهرمانی داخل سالن آسیا را برای ایران تصاحب کرد و حتی توانست برای اولین بار در تاریخ دوهای سرعتی ایران عنوان پنجمی را در رقابت‌های داخل سالن جهان کسب کند.

در ادامه‌ بخشی از رویدادهای بین‌المللی و اتفاقات سال فدراسیون دوومیدانی ایران را در سال ۱۳۹۶ می‌خوانید.

* فروردین، برگزاری اولین دوره دوی بین‌المللی پارس

اولین دوره مسابقه دوومیدانی بین‌المللی تهران با حضور دوندگان زیادی از کشورهای مختلف در مسافت‌های مختلف برگزار شد. این مسابقات با حواشی زیادی همچون تغییر مسیر مسابقه، خروج زنان از مسیر و زمان اصلی مسابقه، تغییر موضع رییس فدراسیون دوومیدانی در ارسال دعوتنامه برای دوندگان، غیبت دونده‌های حرفه‌ای و آمریکایی همراه بود. محمد جعفر مرادی هم قهرمان دوی ۴۲ کیلومتر این ماراتن شد.

دوی بین‌المللی پارس

* اردیبهشت، جایزه بزرگ آسیا با هفت مدال/ اقدام عجیب در اعلام نتیجه طوسی

در این ماه تیم منتخب دوومیدانی ایران برای حضور در رقابت‌های جایزه بزرگ آسیا راهی چین شد. در این رقابت‌ها هفت دونده ایرانی حضور داشتند که در پایان سه مرحله به هفت مدال دست یافتند. علی ثمری در پرتاب وزنه یک مدال طلا، یک نقره و یک برنز، کیوان قنبرزاده در پرش ارتفاع یک نقره و دو برنز، مصطفی ابراهیمی در دوی ۱۵۰۰ متر عنوان سومی و پنجمی و فرزانه فصیحی در دوی ۱۰۰ متر عنوان ششمی را کسب کردند. رضا قاسمی به دلیل مصدومیت از دور رقابت‌ها کنار رفت. محمدرضا وظیفه دوست هم در پرش ارتفاع رکوردی ثبت نکرد. مریم طوسی در حالی که دوی ۱۰۰ متر را با عملکردی بد به پایان رسانده بود در اقدامی عجیب اعلام شد که از رقابت‌ها کناره‌گیری کرده است.

* اردیبهشت، نتایجه ضعیف در باکو/ ۱۰ ورزشکار و تنها دو نشان نقره و دو نشان برنز

در رقابت‌های دوومیدانی بازی‌های کشورهای اسلامی باکو، دوومیدانی ایران ۱۰ نماینده داشت اما  تنها چهار مدال سهم این رشته شد. احسان حدادی در پرتاب دیسک و کیوان قنبرزاده در پرش ارتفاع به مدال نقره رسیدند. علی خدیور در ۴۰۰ متر و سحر ضیایی در پرتاب وزنه صاحب مدال برنز شدند. سحر ضیایی در این بازی‌ها  توانست رکورد ملی این ماده را نیز بشکند. حسن تفتیان، رضا مقدم، علی ثمری، فرزانه فصیحی، سپیده توکلی و امینه کشیری نیز سایر نمایندگان ایران در این بودند که موفق به کسب مدال نشدند.

*خرداد، حضور بزرگترین کاروان تاریخ دوومیدانی در قهرمانی نوجوانان آسیا و کسب چهار برنز

در رقابت‌های قهرمانی نوجوانان آسیا که خردادماه ۹۶ برگزار شد، یکی از بزرگ‌ترین کاروان‌های تاریخ دوومیدانی  به بانکوک رفت. در این مسابقات ۲۱ نوجوان ایرانی حاضر بودند که در مجموع تنها چهار مدال برنز توسط سیدامیر زمان‌پور در دوی سه هزارمتر، ریحانه آرانی در پرتاب چکش، مریم محبی در دوی چهارصد متر و رضا کفایتی در رقابت‌های دهگانه کسب شد.

محبی و آرانی ضمن کسب مدال برنز در این مسابقات رکورد ملی را نیز شکستند. علی سلامتیان، علی سلیمانی، تکتم دستاربندان، بهاره جهان‌تیغ، محمدرضا دهقانی، محمد حاصلی، آرمین شاه‌ملکی، مریم خوش‌نیت، امیرحسین درویشی، ریحانه مبینی، امیرحسین رحمانی، نگین بیگمی، کیمیا پورخلخال، پردیس عبدالمحمدی، حمیدرضا کیا، علیرضا نوری و دانیال صفی دیگر ورزشکارانی بودند که موفق به کسب مدال نشدند.

* دو مدال بین المللی تفتیان

حسن تفتیان ملی‌پوش دوهای سرعتی ایران در خرداد ماه ۹۶ در دو رویداد بین‌المللی  فرانسه در ماده ۱۰۰ متر شرکت کرد و به دو مدال طلا و نقره رسید.

* تیر، سهمیه قهرمانی ماراتن جهان به ایران نرسید

محمد جعفر مرادی دونده ماراتن ایران در مسابقات بین‌المللی گلدلیبل استرالیا شرکت کرد و نتوانست رکورد و رتبه لازم برای کسب سهمیه حضور در مسابقات ماراتن قهرمانی جهان را کسب کند. او با رکورد ۲:۳۱:۵۸، مسافت ۴۲ کیلومتری را طی کرد و با عنوان صد و بیست و نهمی از خط پایان مسابقات گذشت.

*تیر، چهار طلا و یک برنز در قهرمانی آسیا

در اردیبهشت ماه سال گذشته ۱۴ ملی‌پوش دوومیدانی ایران عازم رقابت‌های قهرمانی آسیا هندوستان شدند که در نهایت احسان حدادی در پرتاب دیسک، حسن تفتیان در دوی ۱۰۰ متر، علی ثمری در پرتاب وزنه وحسین کیهانی در ۳۰۰۰ متر بامانع به مدال طلا رسیدند. مسلم نیادوست در۱۵۰۰ متر به مدال برنز رسید.

همچنین در این ماه ۹ نوجوان عازم رقابت‌های قهرمانی جهانی کنیا شدند، اما آن‌ها موفق به کسب مدال در این مسابقات نشدند.

* مرداد، قهرمانی جهان بدون مدال و با یک رکوردشکنی

احسان حدادی، حسن تفتیان و حسین کیهانی تنها نمایندگان ایرانی بودند که جواز حضور در رقابت‌هایی قهرمانی جهان را با کسب مدال طلای آسیا کسب کردند. حدادی با قرار گرفتن در رده پانزدهم به کار خود در این رقابت‌ها پایان داد. تفتیان نیز در مرحله مقدماتی در گروه خودش پنجم شد و به فینال نرسید. حدادی و تفتیان در مسابقات جهانی حتی نتوانستند رکوردهای آسیایی خود را تکرار کنند. حسین کیهانی در ۳ هزار متر مسابقات جهانی در رده ۲۴ قرار گرفت و توانست بعد از حدود ۲۶ سال رکورد ملی این ماده را بشکند. البته علی ثمری نیز مدال طلای قهرمانی آسیا را کسب کرد اما رکورد او در این رقابت‌ها ۱۹.۸۰ بود و نتوانست جواز حضور در مسابقات جهانی را کسب کند.

* شهریور، یک طلا، یک نقره و سه برنز در بازی‌های داخل سالن / کاکلی مسافر ترکمنستان نشد

دوومیدانی ایران در بازی‌های داخل سالن ترکمنستان ۹ نماینده داشت. حسن تفتیان در دوی ۱۰۰ متر مدال طلا و کیوان قنبر زاده در پرش ارتفاع به نشان نقره دست یافتند. رضا قاسمی در دوی ۱۰۰ متر، حسین کیهانی در دوی سه هزار متر، امیر مرادی در دوی ۸۰۰ متر به مدال برنز رسیدند. تفتیانف کیهانی و قنبرزاده توانستند ضمن کسب مدال در ماده های خود رکوردشکنی نیز داشته باشند. علی خدیور هم ضمن رکوردشکنی ملی در دوی ۴۰۰ متر در رده چهارم ایستاد. علی ثمری نیز در پرتاب وزنه نهم و مسلم نیادوست در دوی ۱۵۰۰ متر ششم شدند. سپیده توکلی تنها دختر دوومیدانی کار ایرانی در این مسابقات بود که در بین هفت نفر پنجم شد.

در حالی که از ابتدا الهام کاکلی در ترکیب تیم ملی قرار داشت، اما از ترکیب تیم کنار گذاشته شد و به جای او رضا قاسمی مسافر عشق آباد شد. در حذف نام کاکلی و اعزام قاسمی ابهاماتی وجود داشت ولی  در نهایت کاکلی مسافر ترکمنستان نشد.

*مهر، احضار سریع‌ترین مرد ایران به فدراسیون

حسن تفتیان سریع‌ترین مرد ایران، در بازی‌های داخل سالن آسیا ترکمنستان با ثبت زمان  ۶.۵۵ در دوی ۶۰ متر توانست در مهرماه سال گذشته در رنکینگ فدراسیون جهانی در رده نهم قرار گرفت. با این حال او در این ماه به فدراسیون احضار شد. علت احضار او به فدراسیون ادعاهای وی مبنی بر کم کاری و بی برنامگی‌ فدراسیون عنوان شده بود. تفتیان نیز به این احضار واکنش نشان داد و گفت‌ که بی برنامگی ها را اثبات خواهد کرد. سپس جلسه سازمان تیم‌های ملی برگزار شد، اما بعد از آن مسئولان فدراسیون اظهار نظرهای متفاوتی از نتیجه جلسه ارائه کردند. غیاثی مدیر سازمان تیم های ملی گفت که تفتیان مصاحبه های خود را که سبب زیر سوال بردن فدراسیون شده بود تکذیب کرده، اما رییس فدراسیون دوومیدانی مهم‌ترین  مسئله‌ی این جلسه را منفعت دوومیدانی دانست و گفت‌ که هیچ یک از اعضای فدراسیون دوومیدانی با هیچ ورزشکار، مدیر و یا مربی اختلاف ندارند!

* مهر، بهترین رکورد حدادی بعد از المپیک

احسان حدادی هم در مهر ماه توانست در مرحله سوم و پایانی رقابت‌های لیگ طلایی رکورد ۶۵.۲۸ متر را به ثبت برساند که این بهترین رکوردش بعد از المپیک ریو بود. او نیز در این ماه در رده بندی فدراسیون جهانی دوومیدانی در رده شانزدهم ایستاد و سه پله صعود داشت.


* آبان،  انتخاب سرمربیان خارجی برای ملی‌پوشان

در این ماه فدراسیون تصمیم گرفت که تفتیان با مربی فرانسوی خود  ادامه همکاری دهد. قنبرزاده نیز با مربی روسی و حدادی با مربی آمریکایی وارد مذاکره شدند.

*آذر، دوازدهمی مرادی در ماراتن آسیا

مرادی در آذرماه نیز در مسابقه دوی ماراتن قهرمانی آسیا با ثبت زمان ۲:۲۱.۳۱ ساعت به عنوان دوازدهمی رسید. او همچنین در مهرماه نیز در مسابقات ماراتن تفلیس شرکت کرد و با ثبت زمان ۱:۰۶.۵۶ ساعت به عنوان دومی رسید و رکورد ملی ایران را هم در این ماده شکست.

* دی: اردوی متمرکز برای ملی‌پوشان مرد در ارومیه/ سهم دختران برای اردوی غیرمتمرکز تنها ۲۸۰ هزارتومان

با برگزاری قهرمانی کشور و نظر سازمان تیم های ملی، دوومیدانی کاران برای مسابقات قهرمانی داخل سالن آسیا تهران مشخص شدند. در حالی که دوومیدانی کاران مرد در اردوهای متمرکز و در ارومیه زیر نظر فدراسیون اردو زدند اما دختران از داشتن اردوهای متمرکز محروم بودند. تنها کمک هزینه فدراسیون به دختران یک هفته و روزی تنها ۴۰ هزار تومان بود که البته رییس فدراسیون در این مورد اظهار کرد که ارزیابی شده و ۴۰ هزارتومان پول کمی نیست.

* بهمن: نایب قهرمانی داخل سالن آسیا در شرایط میزبانی

در سالی که گذشت ایران میزبان رقابت‌های قهرمانی داخل سالن آسیا شد. تیم ملی ایران با کسب چهار مدال طلا، ۹ نقره و ۱۰ برنز بعد از قزاقستان به عنوان نایب قهرمانی این مسابقات رسید.

تیم‌ ‌ملی دوومیدانی دختران ایران در رقابت‌های قهرمانی داخل سالن آسیا به یک مدال طلا، پنج مدال نقره و پنج مدال برنز دست یافت. سپیده توکلی ضمن شکستن رکورد ملی در ماده پنجگانه صاحب مدال طلا و در پرش ارتفاع (رکورد شکنی) صاحب نقره شد، الناز کمپانی در ۶۰ متر با مانع(رکورد شکنی)، مهسا میرزاطبیبی در پرش با نیزه، مریم نوروزی در پرتاب وزنه، تیم ۴ در ۴۰۰ متر دوی امدادی (رکورد شکنی) به مدال نقره رسیدند. فرزانه فصیحی در دوی ۶۰ متر، سارا ندافی در ۶۰ متر با مانع، سارا کریمی در پرش با نیزه، نیلوفر فشخورانی در پرش با نیزه، ثنا دادرس در پرتاب وزنه نیز برنزی شدند.

تیم‌ ‌ملی دوومیدانی مردان نیز در این رقابت‌ها چهار مدال طلا، چهار مدال نقره و پنج برنز به دست آورد. حسن تفتیان در ۶۰ متر، امیر مرادی در ۱۵۰۰ متر، حسین کیهانی در سه هزار متر، علی ثمری در پرتاب وزنه به مدال طلا، پژمان یارولی در دوی ۸۰۰ متر، محمد بنی آدم در پرش با نیزه، میلاد میری در هفتگانه، کیوان قنبرزاده در پرش ارتفاع به مدال نقره و علی محبی در هفتگانه، علی فهیمی در دوی ۱۵۰۰ متر، وحید صدیق در پرش سه گامف همایون همتی در سه هزار متر، تیم ۴ در ۴۰۰ متر امدادی مردان (رکورد شکنی) به مدال برنز رسیدند.

فدراسیون دوومیدانی برای برگزاری این رقابت‌ها از دو کشور بلژیک و چین وسایل خرید که البته برخی از تجهیزاتی که از چین خریداری شد به ایران نرسید و فدراسیون مجبور شد برخی از تشک ها و وسایل مورد نیاز برای این مسابقات را از استان‌های دیگر به ورزشگاه آفتاب انقلاب بیاورد.

* اسفند: تاریخ‌سازی تفتیان در قهرمانی داخل سالن جهان

حسن تفتیان به عنوان تنها نماینده ایران در رقابت‌های قهرمانی داخل سالن جهان بیرمنگام  حاضر شد و توانست تاریخ سازی کند. او برای اولین بار در تاریخ دوومیدانی ایران به فینال دوی ۶۰ متر راه یافت و در فینال در رده پنجم قرار گفت‌. البته او در فاصله سه روز مانده به این  رقابت‌ها با مشکل ویزا هم روبه رو شده بود.

* دوومیدانی در سال ۹۶ در یک نگاه:

مهم‌ترین  اتفاق سال: میزبانی مسابقات دوومیدانی داخل سالن آسیا

غیره منتظره ترین اتفاق سال: کسب مدال نقره حدادی در بازی‌های کشورهای اسلامی

رکوردشکنی‌ها: شکستن رکورد دوی سه هزار متر بعد از ۲۶ سال توسط حسین کیهانی

 تاریخ‌سازی‌: صعود تفتیان به فینال دوی ۶۰ متر داخل سالن جهان و عنوان پنجمی

بهترین ورزشکار: حسن تفتیان با کسب سه مدال طلای آسیایی و پنجمی قهرمانی داخل سالن جهان

مهم‌ترین رویداد پیش رو:  بازی‌های آسیایی جاکارتا

انتهای پیام

نظر شما