شناسهٔ خبر: 24708373 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

ساخت دستگاهی که می‌تواند جایگزین اسکنر مغزی شود

خبرگزاری ایسنا

پژوهشگران انگلیسی موفق شدند دستگاهی طراحی کنند که کار اسکنر امواج مغزی را انجام می‌دهد.

صاحب‌خبر -
پژوهشگران "دانشگاه ناتینگهام" (University of Nottingham) در انگلستان، دستگاهی ابداع کرده‌اند که می‌تواند تمام فعالیت‌های شبکه عصبی مغز را در حین فعالیت‌های روزمره ثبت کند. این دستگاه که به یک کلاه‌خود شباهت دارد، بیشتر صورت فرد را می‌پوشاند، اما در واقع، یک اسکنر قابل حمل امواج مغزی است.

این اسکنر قابل حمل و کوچک می‌تواند کار دستگاه‌های غول پیکر ام‌.آر.آی را که امروزه در بسیاری از مراکز پزشکی و درمانی برای اسکن امواج مغز و تصویربرداری از آن مورد استفاده قرار می‌گیرند، انجام دهد.

اختراع این دستگاه کوچک می‌تواند روند مطالعه فعالیت‌های مغز را متحول کند، زیرا می‌توان بدون نیاز به درازکشیدن و ثابت ماندن از آن استفاده کرد؛ در حالی که در زمان استفاده از دستگاه ام‌.آر.آی، فرد باید برای مدت زمان زیادی بدون حرکت در جای خود بماند.

این دستگاه که "ام‌ای‌جی" (  MEG ) نام دارد، قادر به بررسی میدان مغناطیسی ضعیفی است که در بیرون از جمجمه هر فرد و در پی فعالیت‌های الکتریکی مغز شکل می‌گیرد.

"ریچارد بوتل" (Richard Bowtell)، یکی از پژوهشگران این طرح می‌گوید: با استفاده از این دستگاه می‌توان نقشه‌ای دقیق از میدان مغناطیسی سطح سر انسان، ترسیم و از آن برای شناخت دقیق‌تر مغز در آینده و حتی تهیه نقشه‌هایی سه‌بعدی و کاربردی استفاده کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما