شناسهٔ خبر: 24708366 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

آیت الله جوادی ‌آملی:

محور اساسی سعادت یک ملت عقل و اندیشه است | تصدیق و تکذیب انسان باید محققانه باشد

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که محور اساسی سعادت یک ملت عقل و اندیشه است، تأکید کرد: جامعه ای به احسن الاحوال می رسد که قبول و نکول او محققانه باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در پیام نوروزی خود به مناسبت آغاز سال 1397 گفت: از ذات اقدس اله سعادت، صلاح و فلاح ملت و مملکت را مسألت می کنیم.

وی افزود: از خداوند سبحان که مقلب لیل و نهار و مقلب حال و احوال است مسألت می کنیم که حال جامعه را به زیباترین و برجسته ترین حال متحول کند، وقتی حال جامعه احسن می شود که هم حسن نظری و هم حسن عملی پیدا کند.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که در حکمت نظری حسن به اندیشه های دقیق و عمیق و پیشرفت های علمی فضای کشور است، اظهار داشت: حسن عمل به عدل و داد یک ملت است، اگر عقل اندیشور، مراکز علمی کشور را به خوبی اداره کرد احسن العقول است، اگر عقلی که مسؤول انگیزه است کشور را به عدل و داد اداره کرد احسن الاحوال است.

وی مجموع علم صائب و عمل صالح را احسن الاحوال یک مملکت دانست و ادامه داد: گردش زمین و خورشید مایه عید یک ملت نیست بلکه آن که از یک آغاز به انجامی حرکت می کند و همواره در حال طلوع است عید دارد.

حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: آفتاب هر لحظه در سیر و روشن کردن و زمین هر لحظه در سیر و روشن یابی است، انسان وقتی به احسن الاحوال می رسد که هر لحظه نور از مافوق بگیرد و به جامعه نور ببخشد چرا که جامعه نورانی احسن الاحوال دارد و نورانیت آن در بخش معرفت، عقل اندیشور و در بخش عمل، عقل عملی انگیزه دار عدل و داد است.

وی عنوان کرد: اگر ذات اقدس اله جامعه را به علم صائب و عمل صالح موفق کرد و تحول درونی جامعه را بر عهده گرفت جامعه به احسن حال می رسد، منظور از زیبایی در زمینه نظری و عملی است یعنی حکمت نظر او را زیبا می دارد چون کشور بر اساس دانش و اقتصاد دانش بنیان حرکت می کند و اعمال باید بر محور علم باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مرحوم کلینی در پایان مقدمه کافی می فرماید قطب زندگی و محور اساسی سعادت یک ملت عقل و اندیشه است، این محدث نام آور دین حدیث را از منظر عقل می بیند و عقل را قطب فرهنگی یک ملت می داند.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) اضافه کرد: حضرت می فرماید انسان در بعد سلب و ایجاب و تصدیق تکذیب باید محققانه عمل کند، قرآن می فرماید تا چیزی برای انسان محقق نشود نباید آن را بپذیرد یا تکذیب کند بلکه در نفی و اثبات و تکذیب و تصدیق باید محقق باشد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که جامعه ای به احسن الاحوال می رسد که قبول و نکول او محققانه باشد، گفت: چنین جامعه ای خیرخواه دیگران بوده و بد کسی را نمی خواهد و صلاح و فلاح را در استقلال و امنیت خود می داند از این رو نه در امور دیگران دخالت می کند و نه اجازه می دهد که دیگران در امور او دخالت کنند.

وی افزود: این جامعه استقلال، امنیت و امانت خود را حفظ می کند و دیگران را در سایه استقلال، امنیت و امانت خود نگه می دارد که تا کنون طبق رهبری امام راحل و خون های پاک شهدای مملکت،این کشور این چنین بوده و امیدواریم طبق رهبری مقام مظم رهبری تا پایان این چنین باشد و این نظام به دست صاحب اصلی آن حضرت ولیعصر(عج) برسد و ارواح شهدا از ما خشنود باشد./1323/

نظر شما