شناسهٔ خبر: 24708198 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تشکيل نشست کميته پيگيري کاهش توليد نفت اوپک 18 آوريل در جده

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از رويترز؛ کميته مسئول پيگيري اجراي توافق بر سر کاهش توليد نفت که از وزراي نفت کشورهاي عضو و غير عضو اوپک تشکيل شده است، بيستم آوريل در شهر جده عربستان سعودي تشکيل جلسه خواهد داد. سازمان کشورهاي صادر کننده نفت و کشورهاي غيرعضو اين سازمان به رهبري روسيه، اجراي توافق کاهش روزانه يک ميليون و هشتصد بشکه اي توليد نفت خود را تا پايان سال دو هزار و هجده تمديد کرده اند.
يک کميسيون مشترک از اعضاي اوپک روز چهارشنبه با انتشار بيانيه اي در وين اعلام کرد اعضاي اوپک و کشورهاي توليدکننده نفت غيرعضو اوپک در ماه فوريه سياست هماهنگ خود را براي کاهش توليد دنبال کردند و بخش قابل توجهي از کاهش ميزان توليد خود را که وعده داده بودند، محقق کردند.
اوپک و متحدانش به منظور بازگرداندن توازن به بازار جهاني نفت، ميزان توليد روزانه نفت خام خود را يک ميليون و هشتصد هزار بشکه کاهش داده اند. طبق گزارش ماهانه اي که هفته گذشته در وين منتشر شد ماه فوريه اوپک سي و دو ميليون و يکصد و نود هزار بشکه نفت در روز توليد کرد که هفتاد و هفت هزار بشکه کمتر از ژانويه است. اوپک و متحدانش توافق نامه سقف بندي توليد را که با هدف کاستن از مازادتوليد و ايجاد توازن مجدد در بازار منعقد شده است، رعايت مي کنند. اين توافق نامه اواخر سال دو هزار و شانزده با هدف محدود کردن ميزان توليد نفت به منظور افزايش قيمتها در بازار جهاني منعقد شد .
با اين حال، وجود برخي نگرانيها درباره مازاد عرضه جهاني نفت مانع از آن مي شود که بهاي نفت خام در بازارهاي جهاني بيشتر از اين افزايش يابد. از يک طرف بازار نگران پيامدهاي توليد نفت شيست در آمريکا است و از طرف ديگر سرمايه گذاران بازار همچنان در خصوص تداوم رعايت سهميه هاي توليد که اوپک و کشورهاي نفتي غيرعضو اين سازمان براي تقويت قيمتها در بازار تعيين کرده اند، ترديد دارند. سرمايه گذاران بازار بيم آن دارند که افزايش ذخاير نفت خام آمريکا، آثار کاهش توليد نفت را که سازمان کشورهاي صادرکننده نفت و متحدان اين سازمان اتخاذ کرده‌اند، خنثي سازد. 

نظر شما