شناسهٔ خبر: 24708071 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

تحقق حیات معنوی با صله رحم

گروه اجتماعی - حجت‎الاسلام فیض آبادی با بیان اینکه تفریح و صله رحم زمینه‌ساز حیات معنوی در کنار حیات مادی است، گفت: طبیعت قانون‌های بسیاری را به انسان می‌آموزد که قانون پاکی، حرکت به سمت رشد، انفاق همانند انفاق خورشید به زمین از آن جمله است، که اگر در این امور تفکر کنیم، برکات اخلاقی بسیاری برای ما به همراه دارد.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی، مدرس حوزه ودانشگاه مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی بیان کرد: انسان موجودی اجتماعی است که نیاز به انس، محبت و توجه دیگران دارد و در این دنیای تکنولوژی که هر کس با تلفن همراه خود مشغول است، این خواسته در فضای مجازی اجابت نخواهد شد.
وی تصریح کرد: نیاز فطری بشر به محبت حقیقی، فقط در ارتباط با اقوام و خویشان یعنی همان صله رحم برآورده می‌شود که متأسفانه در جامعه امروز به دلیل دور شدن از سبک زندگی اسلامی از این مهم غافل هستیم.
صله رحم از مصادیق بارز احسان است
فیض آبادی افزود: صله رحم یکی از واجبات شرعی است و دلیل آن، آیات و روایات متعددی است که به وضوح بر این حکم دلالت دارد که در این خصوص می‌توان به آیه 83 سوره بقره « وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِنْكُمْ وَأَنْتُمْ مُعْرِضُونَ، و چون از فرزندان اسرائيل پيمان محكم گرفتيم كه جز خدا را نپرستيد و به پدر و مادر و خويشان و يتيمان و مستمندان احسان كنيد و با مردم [به زبان] خوش سخن بگوييد و نماز را به پا داريد و زكات را بدهيد آنگاه جز اندكى از شما [همگى] به حالت اعراض روى برتافتيد (۸۳)» بر حسن احسان به والدین، صله ارحام با همسایگان، ایتام، مساکین و...به عنوان یکی از دلایل وجوب صله رحم اشاره کرد.
این کارشناس مذهبی اظهار کرد: صله رحم در همه مراتب و سطوح آن در پرتو ایجاد روابط صمیمی و عاطفی میان خویشاوندان از مصادیق بارز احسان می‌باشد.
آثار روحی و اجتماعی صله رحم
وی گفت: از نمونه‌های عملی صله رحم اعطای کمک مالی بلاعوض برای رفع مشکلات مؤمنان، دادن قرض‌الحسنه، دادن مهلت در پرداخت قروض، قضای دیون، رفع حاجات دنیوی، اعطای هدایا در مناسبت‌های خاص، حفظ اموال او و حذر کردن از وارد ساختن زیان‌های مالی و پرداخت صدقات مالی به نیابت از آن‌ها است.

فیض‌آبادی ابراز کرد: صله رحم در شکل منطقی خود در اخلاق و تعامل زندگی ما بسیار تأثیرگذار است و باعث کاهش استرس، از بین رفتن کدورت‌ها و ...می شود، بنابراین صله رحم یکی از سنت‌های بسیار خوب درعید نوروز است.
وی با اشاره به اینکه تفریح و صله رحم زمینه‌ساز حیات معنوی در کنار حیات مادی است، افزود: طبیعت قانون‌های بسیاری را به انسان می‌آموزد که قانون پاکی، حرکت به سمت رشد، انفاق همانند انفاق خورشید به زمین از آن جمله است، که اگر در این امور تفکر کنیم، برکات اخلاقی بسیاری برای ما به همراه دارد.
کفر و فسق خویشان، سبب سقوط حق خویشاوندی نیست
این استاد حوزه ودانشگاه تصریح کرد: كفرو فسق سبب از بین رفتن حق خویشاوندى نمى‌شود، بلكه صله رحم در این گونه موارد نیز امرى پسندیده است و چه بسا موجب هدایت و نجات بستگان از گمراهى شود.
این کارشناس مذهبی ابراز کرد: اسلام تحكیم پیوندهاى خویشاوندى و استحكام روابط خانوادگى را به شدت مورد تأكید و توجّه قرار داده است.
اهمیت صله رحم در بیان آیات
وی با بیان اینکه صله رحم در ردیف پرستش خداوند متعال است، گفت: خداوند در آیه 36 سوره نساء می‌فرماید:« وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا، و خدا را بپرستيد و چيزى را با او شريك مگردانيد و به پدر و مادر احسان كنيد و در باره خويشاوندان و يتيمان و مستمندان و همسايه خويش و همسايه بيگانه و همنشين و در راه‏مانده و بردگان خود [نيكى كنيد] كه خدا كسى را كه متكبر و فخرفروش است دوست نمى دارد (۳۶) »یعنی خدا را بپرستید و هیچ چیز را شریك او قرار ندهید و به پدر و مادر خویشان نیكى كنید که صله رحم یکی از مصدایق نیکی به والدین است.
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: همچنین خداوند درآیه یک سوره مبارکه نساء مى‌فرماید:« يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا،  اى مردم از پروردگارتان كه شما را از نفس واحدى آفريد و جفتش را [نيز ] از او آفريد و از آن دو مردان و زنان بسيارى پراكنده كرد پروا داريد و از خدايى كه به [نام] او از همديگر درخواست مى ‏كنيد پروا نماييد و زنهار از خويشاوندان مبريد كه خدا همواره بر شما نگهبان است (۱)» در این آیه نیز به برقراری ارتباط با خویشاوندان تأکید شده است.
انتهای پیام

نظر شما