شناسهٔ خبر: 24707780 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اروپا به شرکت هاي طرف قرارداد با ايران خطوط اعتباري عرضه مي کند

روزنامه گاردين، نوشت در صورت خروج آمريکا از برجام، اتحاديه اروپا ممکن است به شرکت هايي که با ايران تجارت مي کنند خطوط اعتباري عرضه کند.

صاحب‌خبر -

اروپا به شرکت هاي طرف قرارداد با ايران خطوط اعتباري عرضه  مي کند به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما، روزنامه گاردين، چاپ انگليس نوشت اگر دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا از توافق هسته اي ايران خارج شود، اتحاديه اروپا ممکن است به شرکت هايي که با ايران تجارت مي کنند خطوط اعتباري عرضه کند.

اين روزنامه در پايگاه اينترنتي خود در مقاله اي به قلم پاتريک وينتور نوشت: اتحاديه اروپا در حال بررسي اين است که در صورت عملي شدن تهديد ترامپ به خروج از توافق هسته اي ايران، به شرکت هاي اروپايي طرف معامله با تهران امکان دسترسي به خطوط اعتباري فوق العاده و پشتيباني مالي عرضه کند.

خروج آمريکا از توافق هسته اي ايران، که به اعمال مجدد تحريم هاي سختگيرانه خواهد انجاميد، شرکت هاي چندمليتي طرف قرار داد با ايران را در معرض خطر فقدان پشتيباني مالي بانک هاي تجاري قرار مي دهد.

آمريکا قرار است 12 ماه مه تصميم خود را اعلام کند و اين احتمال وجود دارد که خروج واشنگتن از توافق هسته اي، اروپا و آمريکا را درگير مناقشه کند.

فدريکا موگريني،‌ مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، روز دوشنبه به طرح هاي اتحاديه اروپا براي محافظت از اروپا در برابر تحريم هاي آمريکا اشاره کرد و گفت اتحاديه اروپا «خود را آماده کرده است تا در صورت لزوم، و در صورتي که در جايي ديگر تصميماتي گرفته شود، از منافع اروپا محافظت کند.»

بوريس جانسون، وزير امور خارجه انگليس روز چهارشنبه در مجلس عوام گفت اتحاديه اروپا ممکن است بتواند در صورت خروج ترامپ از توافق هسته اي، همچنان آن را حفظ کند.

وي گفت :«اين توافق [در صورت خروج آمريکا] بسيار کم ارزش تر، و کار با آن بسيار دشوارتر خواهد شد، اما تصور برجام بدون حضور آمريکا نيز ممکن است، اما روشن است که دستيابي به اين بسيار دشوار خواهد بود.»

سر سايمون گاس، مدير سياسي سابق وزارت امور خارجه انگليس، که در مذاکرات سال 2015 درباره برجام نقش برجسته اي داشت، از گام هاي عملي براي حفظ بخش اروپايي اين توافق در صورت خروج ترامپ از آن حمايت کرده است. 

گاس در مقاله جديدي  که در نشريه  انديشکده «شبکه رهبري اروپايي» منتشر کرد چنين استدلال مي کند که کشورهاي عضو اتحاديه اروپا بايد آماده باشند به مجازات هايي گزنده اي که عليه شرکت هاي اتحاديه اروپا وضع مي شود واکنش محکم نشان دهد و آماده باشد که خطوط اعتباري غيردلاري و تضمين هاي اعتباري را براي حفظ حداکثر ممکن از برجام به خدمت بگيرد. 

وي نوشت :«اروپايي ها عملا متوجه خواهند بود که اگر آمريکا از توافق هسته اي خارج شود، با توجه به پايبندي کامل ايران به تعهدات خود ، آنها هستند که بايد نشان دهند چگونه مي توانند حداکثر ممکن از مزاياي اقتصادي اين توافق (براي ايران) را حفظ کنند.»

وي افزود :«اين موجب خواهد شد اروپايي ها به يک همراهي نه چندان خوشايند با روسيه، چين و ايران تن دهند. چنين شکافي ميان آمريکا و برخي از نزديکترين متحدانش همانقدر که موجب ناخرسندي بسيار در پايتخت هاي اروپايي خواهد شد، برخي ديگر را به شدت به وجد خواهد آورد.»

از جمله راه حل هاي ديگر، به تصويب رساندن قانوني براي مصون ساختن آن دسته از شرکت هاي اتحاديه اروپا در برابر تحريم هاي آمريکاست که با ايران روابط تجاري دارند. 

پاتريک پويانه Patrick Pouyanné مدير اجرايي ارشد شرکت توتال گفته است اگر تحريم ها از نو وضع شوند، شرکت وي چنين استدلال خواهد کرد که توتال نبايد مشمول اين تحريم ها واقع شود زيرا قرارداد اين شرکت براي توسعه فاز دو از ميدان گاز پارس جنوبي ايران پارسال و قبل از تغيير سياست آمريکا امضا شد. 

 وزير امور خارجه انگليس در پاسخ به اين سوال که آيا ترامپ به توافق هسته اي ايران پايان خواهد داد، گفت «صد در صد معلوم نيست رئيس جمهور آمريکا چه راهي در پيش خواهد گرفت.»

نظر شما