شناسهٔ خبر: 24706987 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری | لینک خبر

سالی برای به بار نشستن ثمرات سرمایه‌های فرهنگی

صاحب‌خبر -




*زهره توفیقی

بر چهره ی گل نسیم نوروز خوش است                                    بر طرف چمن روی دل افروز خوش است
از دی که گذشت هر چه بگویی خوش نیست                             خوش باش ومگو ز دی که امروزخوش است

خیام نیشابوری
 
اینک که در آستانه فصلی و سالی جدید قرار گرفته ایم، به گذشته نظری می اندازیم و در افق آینده طرح افکنی می کنیم.برای همه ایرانیان و حتی فراتراز آن بسیاری از فارسی زبانان بیرون از قلمرو جغرافیایی کشور نوروز حکایت نوشدن دائمی سنتی است که برای هزاره ها در تارو پود فرهنگ آنان رخنه کرده و به هویت ایشان تجسم بخشیده است.
هر کسی در حوزه مسئولیت و فعالیت خود این رخداد فرخنده را غنیمت شمرده و سعی می کند از آن برای رصد فعالیت های پیشین و بهبود عملکرد گذشته بهره وافی ببرد.معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر اساس احساس نیازی که برای ایجاد پیوند عمیق تر میان علم و فناوری و اقتصاد بازار شکل گرفت تاسیس شد.
یکی از ستاد های توسعه فناوری ذیل این نهاد ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز است. ستادی که اگرچه تابع چارچوب کلی فعالیت های معاونت علمی است. اما از یک ویژگی خاص برخوردار است و آن تلاش برای تحکیم و تقویت صنایع جدیدی است که با اسامی متفاوت نظیر صنایع خلاق، فناوری های نرم، فناوری های فرهنگی و غیره نامیده شده اند.
این ستاد از این جهت در موقعیت ویژه ای قرار میگیرد که از سوی مباحث فرهنگی و از سوی دیگر با اقتصاد و تجاری سازی نسبت برقرار می کند و در نتیجه نوروز به عنوان سنت فرهنگی بخشی از دارایی محسوب می شود که این ستاد در صدد است از آنان در جهت بالندگی و رشد و توسعه اقتصادی کشور استفاده کند.
در این راستا نوآوری اصلی مهم است. نوآوری در جهت فعال کردن ظرفیت های بالقوه ای که تاریخ و فرهنگ گذشته کشور ما برایمان به ارمغان آورده است. امیدواریم سال آتی سال به بارنشستن بیش از پیش ثمرات اقتصادی و تجاری سرمایه های فرهنگی کشور عزیزمان ایران باشد و با اهتمام همه مسئولین و نهادهای ذیربط صنایع فرهنگی در عصر جهانی شدن اقتصاد به یکی از مهمترین منابع تولید ثروت ملی و ایجاد اشتغال پایدار در ایران تبدیل شود.    

کارشناس‌ستاد‌توسعه‌فناوری های‌نرم‌و‌هویت‌ساز‌معاونت‌علمی

نظر شما