شناسهٔ خبر: 24706620 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

پیام تسلیت مقام ها و شخصیت ها به مناسبت درگذشت شایگان

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در پیام هایی جداگانه، درگذشت داریوش شایگان نویسنده، مترجم و فیلسوف معاصر را تسلیت گفتند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / اشرف بروجردی در پیامی، درگذشت داریوش شایگان، اندیشمند و متفکر معاصر عرصه فرهنگ ایران را به خانواده وی، اصحاب علم، فضیلت و جامعه دانشگاهی و فرهنگی کشورمان تسلیت گفت.

مشاور رییس جمهوری از مرحوم شایگان به عنوان شخصیت کم نظیری یاد کرده که از چهره‌های ماندگار، نام آور و برجسته علمی، پژوهشی و فرهنگی کشور بود و در طول حیات با برکت خود با تالیف و ترجمه کتاب‌های مختلف و نگارش مقالات متعدد و ترجمه آثارش به زبان های فرانسه، انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی، عربی، ترکی و اسپانیولی میراثی ماندگار در ارتقای جایگاه علم و سپهر روشنفکری ایران و جهان برجای گذاشت.
در پیام بروجردی همچنین آمده است: ایشان متصف به احیای میراث با عظمت تمدن ایران اسلامی بود و آثار فراوان و ماندگاری در عالم تفکر و تحقیق در ادیان خلق کرد. استاد فقید، داریوش شایگان از جمله بزرگترین روشنفکران معنوی بود که از زمان ظهور پدیده روشنفکری در ساحت فرهنگ ایرانی پا به عرصه وجود نهاد.

** پیام تسلیت معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با صدور پیامی درگذشت دکتر داریوش شایگان را تسلیت گفت.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در متن پیام تسلیت محسن جوادی آمده است: خبر درگذشت استاد داریوش شایگان در روزهای آغاز سال جدید موجب تلخکامی و تاسف فعالان عرصه فرهنگ شد. ایشان در زُمره اندیشمندان معاصر بودند که ضمن مطالعه و پژوهش در حوزه شرق شناسی بر فهم بنیادهای مدرنیته تاکید داشتند تا در مواجهه با تمدن غربی گرفتار توهم و خودباختگی نشویم.
ضایعه درگذشت دکتر داریوش شایگان را به همه اهالی فرهنگ و اندیشه و نیز خانواده محترم ایشان تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم مغفرت و برای بازماندگان صبر مسئلت می کنم.

** پیام تسلیت مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز در پیامی درگذشت داریوش شایگان را تسلیت گفت و اظهار کرد: سینمای ایران و فیلمسازان اندیشمند غم از دست دادن شایگان را لمس می‌کنند.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، علیرضا تابش در صفحه اینستاگرام خود نوشت:
سینمای ایران و فیلمسازان اندیشمند آن، بیش از پیش غم از دست دادن متفکری ارجمند که سال‌ها، تلاش مجدانه‌ای را برای اعتلای تعقل در تمامی آثار مکتوب خود به یادگار گذاشته؛ درک و لمس‌ می‌کنند. روح جستجوگرش، قرین رحمت واسعه الهی باشد.

** پیام بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان
بنیاد شعر و ادبیات داستانی نیز در پیام تسلیت خود اعلام کرد: داریوش شایگان از شرق و غربِ عالم سخن گفت و درباره‌شان اندیشید و در سال‌های آخر به «پنج اقلیم حضور» رسید و در ماه‌های آخر حیات، نوشته‌اش از رمانِ عظیم پروست نشر یافت.
در این پیام آمده است: «پروست»خوانی و بررسی شعر شاعران ایرانی در زندگی ایرانیان آن‌چنان هستند که بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان به اندازه چند خط نام و یاد شایگان را ارج بگذارد.

به گزارش ایرنا، دکتر داریوش شایگان پنجم بهمن ماه سال گذشته در سن 82 سالگی دچار سکته مغزی شد و در دوم فروردین ماه دار فانی را وداع گفت.
قرار است پیکر این فیلسوف و اندیشمند ساعت 9 دوشنبه ششم فروردین از مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی تشییع و پس از اقامه نماز میت توسط حجت الاسلام سید مصطفی محقق داماد برای خاکسپاری در قطعه هنرمندان به بهشت زهرا(س) منتقل شود.
شایگان متولد سال 1314 در تهران از پدری ایرانی و مادری گرجی بود و در مدرسه فرانسوی سن لویی تهران درس خواند و برای ادامه تحصیل به خارج رفت و دکترای خود را در رشته هندشناسی گرفت.
از آثار شایگان می توان به کتاب های آسیا در برابر غرب، ادیان و مکتب‌های فلسفی هند در دوجلد، تصوف و هندوئیسم، افسون زدگی جدید هویت چهل تکه و تفکر سیار، زیر آسمان های جهان، بت‌های ذهنی و خاطره ازلی، سرزمین‌ سراب‌ها، آمیزش افق‌ها، بینش اساطیری، پنج اقلیم حضور (فردوسی، خیام، مولوی، سعدی، حافظ)، جنون هوشیاری و همچنین فانوس جادویی زمان نام برد./ ایرنا

نظر شما