شناسهٔ خبر: 24706088 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صادرات ریلی از زاهدان به پاکستان 94 درصد رشد داشت

زاهدان - ایرنا - مدیر کل راه آهن جنوب شرق گفت: صادرات کالا از طریق خط ریلی زاهدان به کویته پاکستان در سال 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 94 درصد رشد داشته است.

صاحب‌خبر -

مجید ارجونی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پارسال 33 هزار و 436 تن کالا از طریق این خط ریلی به پاکستان صادر شد که نسبت به 17 هزار و 207 تن سال 95، رشد 94 درصدی را نشان می دهد.
وی افزود: همچنین میزان واردات کالا از پاکستان به ایران از طریق این خط ریلی از هفت هزار و 998 تن سال 95 با رشد 15 درصدی به 9 هزار و 175 تن در سال 96 رسید.
وی ادامه داد: همچنین میزان ترانزیت کالای خروجی از مرز میرجاوه از چهار هزار و 782 تن سال 95 با رشد 151 درصدی به 12 هزار و 26 تن در سال 96 رسید.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق بیان کرد: سیمان، قیر، گوگرد، گل سرخ و فوتس اویل عمده کالاهای صادراتی توسط این خط ریلی به پاکستان به شمار می رود.
وی ادامه داد: عمده کالاهای وارداتی در این مسیر کنجد و برنج خوراکی و عمده کالای ترانزیتی نیز گوگرد خام است.
به گزارش ایرنا راه آهن سیستان و بلوچستان را می توان ادامه راه آهن هندوستان محسوب کرد که در سالهای 1297 و 1298 (1918-1919 میلادی ) در قاره آسیا و شبه قاره هند به طول 600 کیلومتر از کویته به سمت زاهدان در مدت کمتر از 2 سال ساخته شد.
اکنون راه آهن جنوب شرق با داشتن 2 نوع خط عریض و استاندارد، اتصال ریلی به کشور پاکستان و قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شرق به غرب که سبب اتصال کشورهای پاکستان و شبه قاره هند به ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی شده از اهمیت بین المللی ویژه ای برخوردار است به گونه ای که مورد تایید سازمان اکو و اسکاپ نیز است.
موقعیت راهبردی ایران به عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب موجب شده که از سالیان دور کالاها از طریق جاده های معروفی مثل جاده ابریشم، جاده مروارید و جاده هندوستان از ایران عبور کنند و در همین راستا با ساخت خطوط ریلی مشهد - بافق - بندرعباس و زاهدان - بم - کرمان و در آینده نزدیک مشهد - زاهدان - چابهار زمینه ایجاد کریدورهای بین المللی ترانزیت از طریق راه آهن و اتصال کشورهای آسیای مرکزی، دریای سیاه، قفقاز و اتحادیه اروپا با شبه قاره هند، خاور دور و کشورهای جنوب شرقی آسیا فراهم شده است.
در این میان شهر زاهدان و راه آهن جنوب شرق کشور بدلیل قرار گرفتن در مسیر کریدورهای ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب از اهمیت بین المللی برخوردار است به همین دلیل دولت برای شکوفایی اقتصادی منطقه ساخت راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد به طول هزار و 330 کیلومتر را آغاز کرده است.
7316**3042

انتهای پیام /*

مجید ارجونی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پارسال 33 هزار و 436 تن کالا از طریق این خط ریلی به پاکستان صادر شد که نسبت به 17 هزار و 207 تن سال 95، رشد 94 درصدی را نشان می دهد.
وی افزود: همچنین میزان واردات کالا از پاکستان به ایران از طریق این خط ریلی از هفت هزار و 998 تن سال 95 با رشد 15 درصدی به 9 هزار و 175 تن در سال 96 رسید.
وی ادامه داد: همچنین میزان ترانزیت کالای خروجی از مرز میرجاوه از چهار هزار و 782 تن سال 95 با رشد 151 درصدی به 12 هزار و 26 تن در سال 96 رسید.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق بیان کرد: سیمان، قیر، گوگرد، گل سرخ و فوتس اویل عمده کالاهای صادراتی توسط این خط ریلی به پاکستان به شمار می رود.
وی ادامه داد: عمده کالاهای وارداتی در این مسیر کنجد و برنج خوراکی و عمده کالای ترانزیتی نیز گوگرد خام است.
به گزارش ایرنا راه آهن سیستان و بلوچستان را می توان ادامه راه آهن هندوستان محسوب کرد که در سالهای 1297 و 1298 (1918-1919 میلادی ) در قاره آسیا و شبه قاره هند به طول 600 کیلومتر از کویته به سمت زاهدان در مدت کمتر از 2 سال ساخته شد.
اکنون راه آهن جنوب شرق با داشتن 2 نوع خط عریض و استاندارد، اتصال ریلی به کشور پاکستان و قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شرق به غرب که سبب اتصال کشورهای پاکستان و شبه قاره هند به ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی شده از اهمیت بین المللی ویژه ای برخوردار است به گونه ای که مورد تایید سازمان اکو و اسکاپ نیز است.
موقعیت راهبردی ایران به عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب موجب شده که از سالیان دور کالاها از طریق جاده های معروفی مثل جاده ابریشم، جاده مروارید و جاده هندوستان از ایران عبور کنند و در همین راستا با ساخت خطوط ریلی مشهد - بافق - بندرعباس و زاهدان - بم - کرمان و در آینده نزدیک مشهد - زاهدان - چابهار زمینه ایجاد کریدورهای بین المللی ترانزیت از طریق راه آهن و اتصال کشورهای آسیای مرکزی، دریای سیاه، قفقاز و اتحادیه اروپا با شبه قاره هند، خاور دور و کشورهای جنوب شرقی آسیا فراهم شده است.
در این میان شهر زاهدان و راه آهن جنوب شرق کشور بدلیل قرار گرفتن در مسیر کریدورهای ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب از اهمیت بین المللی برخوردار است به همین دلیل دولت برای شکوفایی اقتصادی منطقه ساخت راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد به طول هزار و 330 کیلومتر را آغاز کرده است.
7316**3042

نظر شما