شناسهٔ خبر: 24704066 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مروری بر رویدادهای موسیقی در پاییز ۹۶

برگزاری ۲ جشنواره و ۲ جشن/ نمایشگاهی که باز نشده تعطیل شد

انتخاب معاون هنری جدید وزیر ارشاد، تعطیلی یک نمایشگاه موسیقایی، برگزاری جشنواره موسیقی«نوای خرم»، برگزاری جشن سالانه«موسیقی ما» و جشن خانه موسیقی مهم ترین اتفاقات پاییز سال ۹۶ بود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر – گروه هنر – علیرضا سعیدی : حاشیه های مربوط به محکومیت سه خواننده موسیقی کشورمان در پی شکایت اردلان سرافراز، برگزاری چهارمین جشنواره  و جایزه موسیقی «نوای خرم»،  نحوه انتخاب مهدی وجدانی به عنوان رهبر مهمان ارکستر ملی، برکزاری آیین سال نوای موسیقی ایران در فرهنگسرای نیاوران تهران، لغو برگزاری نمایشگاه تخصصی هنر – صنعت موسیقی،  حضور اولافور آرنالدس آهنگساز و نوازنده جهانی پیانو در ایران، برگزاری چهارمین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار در تالار رودکی، انتخاب سید محمد مجتبی حسینی به عنوان معاون هنری جدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و انتصاب علی مرادخانی به عنوان مشاور هنری شهردار تهران و مشاور عالی خانه هنرمندان ایران، حضور گروه «شیلر» در ایران برای برگزاری کنسرت، برگزاری جشن سالانه موسیقی ما بعد از چند سال تعطیلی، برگزاری جشن سالانه خانه موسیقی ایران از مهم ترین رویدادهای موسیقی در پاییز سال ۹۶ بود.

آنچه می خوانید مروری بر رویدادهای موسیقی ایران در پاییز سال ۹۶ است.

*مهر

۴ مهر: اولین نمایشگاه تخصصی هنر-صنعت موسیقی ایران با هدف همگام سازی استانداردهای بین المللی نمایشگاه های صنعت موسیقی دنیا با همکاری چند نهاد دولتی و خصوصی قرار بود روزهای هفتم تا دهم آذر ماه امسال در مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار شود.

در توضیح نحوه برگزاری این نمایشگاه آمده بود: «نخستین نمایشگاه صنعت موسیقی کشور با حضور شرکت ها داخلی و خارجی طی چهار روز در سایت نمایشگاهی برج میلاد برگزار می شود. تیم اجرایی این رویداد با شناخت کامل اتفاقات و جریان های اصناف مرتبط بر فضای موسیقی کشور و دغدغه های فعالان این بازار وسیع و پرمخاطب تشکیل شده است. به همین منظور این تیم با کارشناسی دقیق تمام ابعاد فضای ذکر شده و همچنین دریافت نظرات و خواسته های واردکنندگان تجهیزات و ادوات موسیقی و شرکت های ناشر، در نظر دارند در اولین دوره برگزاری این نمایشگاه در حالتی منطبق با نمونه های مشابه بین المللی بستری مناسب را برای شرکت کنندگان فراهم آورده تا علاوه بر معرفی آخرین دستاوردها و محصولات موسیقایی، زمینه ای برای ادامه برگزاری این نمایشگاه را به صورت سالانه مهیا سازند.»

اما در روزهای منتهی به برگزاری این نمایشگاه و برگزاری نشست خبری پرحاشیه آن بود که یکی از مدیران برگزاری نمایشگاه در گفتگویی با اشاره به آنچه از آن عدم همکاری برخی از دستگاه های دولتی و غیر دولتی یاد شد، از منتفی شدن برگزاری این رویداد خبر داد.

۱۸ مهر : دامون شش بلوکی نوازنده، آهنگساز و پژوهشگر موسیقی نواحی برای حضور در اولین کنگره و فستیوال بین المللی فرهنگ مردم قفقازستان به دبیری پرفسور رفیق ایمرانی در کنسرواتوار بین المللی کارس و دانشگاه «کافکاس کارس»  به شهر کارس ترکیه سفر کرد.

شش بلوکی در این سمینار به عنوان پژوهشگر برگزیده جشنواره جهانی عاشیق های ترکان جهان جهت ارایه مقاله در کنفرانسی با موضوع «رُل های مختلف عاشیق و موسیقی عاشیقی» و همچنین همکاری در کتابی که با این موضوع منتشر خواهد شد، حضور پیدا کرده است. در این فستیوال پروفسور همت یاووز کافکاسیالی اتنوموزیکولوگ و معاون کنسرواتوار «کارس» به عنوان عضو هیات علمی حضور دارد.

۱۹ مهر: تهیه‌کننده و مدیر برنامه سینا سرلک خواننده موسیقی ایرانی به خبر منتشرشده درباره محکومیت این خواننده واکنش نشان داد.

مسعود دهقان با اشاره به اقامت موقت این خواننده موسیقی ایرانی در خارج از کشور گفت: ما از این طرح شکایت و از برگزاری دادگاه بی‌اطلاع بودیم و امروز از طریق رسانه‌ها در جریان حکم صادرشده قرار گرفتیم. این حکم دادگاه غیابی بوده و قابل تجدیدنظرخواهی است و در اسرع وقت از طریق وکیل سینا سرلک به آن اعتراض خواهیم کرد. البته پس از مشورت با وکیل این خواننده، از رسانه‌ای که برخلاف قانون، برای نخستین بار تصویر حکم غیرقطعی و خبر را به انتشار رسانده، شکایت خواهیم کرد.

۱۹ مهر:  عضو هیات مدیره بنیاد رودکی با توضیح درباره فعالیت‌ شورای فنی یا هنری ارکسترهای دولتی نسبت به انتخاب مهدی وجدانی به عنوان رهبر مهمان ارکستر ملی واکنش نشان داد.

پس از معرفی مهدی وجدانی آهنگساز و سرپرست فعلی روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رهبر مهمان ارکستر ملی که واکنش های متفاوت و بیشتر منتقدانه ایی را در فضای رسانه ای کشور در بر داشت، یکی از نکاتی که به نظر می رسید باید شفاف سازی شود معیارهای انتخاب رهبران مهمان و نحوه نظارت شورای فنی یا هنری ارکستر ملی در این زمینه بود.

حمید شاهنگیان آهنگساز مطرح موسیقی که مخاطبان وی را با سرودهای ماندگار دوران پیروزی انقلاب اسلامی می شناسند طی سال های اخیر از جمله هنرمندانی بوده که فارغ از مناصب مدیریتی این سال های خود در حوزه های دیگر، جزو هسته اصلی هدایت، مدیریت و سیاستگذاری های ارکسترهای دولتی وابسته به بنیاد فرهنگی هنری رودکی بوده او که سابقه زیادی در مدیریت حوزه های مختلف موسیقی دارد در گفتگویی مشروح با خبرنگار مهر ضمن ارایه توضیحاتی درباره فعالیت های شورای فنی یا هنری ارکسترهای دولتی نسبت به انتخاب رهبر مهمان ارکستر ملی نیز واکنش نشان داد.

۲۲ مهر : فرزاد طالبی  مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی امیر مرادنه را به سمت مدیر اجرایی دومین فستیوال موسیقی کلاسیک ایرانی منصوب کرد.

دومین فستیوال موسیقی کلاسیک ایرانی با حمایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی خانه موسیقی ایران، انجمن موسیقی ایران، موسسه فرهنگی «ساز آواز» و بنیاد فرهنگی هنری رودکی اواخر آذرماه سال جاری برگزار شد.

۲۴ مهر: مدیر برنامه‌های رضا صادقی با اشاره به حضور این خواننده در تازه ترین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده شکایت اردلان سرفراز، توضیحات جدیدی را ارائه داد.

علی جعفری مدیر برنامه های رضا صادقی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جزییات تازه ترین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده شکایت اردلان سرفراز ترانه‌سرای مقیم خارج از کشور از سه خواننده موسیقی کشورمان توضیح داد: امروز دوشنبه ۲۴ مهر ماه به همراه رضا صادقی برای اولین بار در جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده شکایت آقای اردلان سرفراز شرکت کردیم و با ارایه مدارک، توضیحات لازم را به رییس دادگاه ارائه دادیم.

اردلان سرفراز ترانه‌سرای مقیم اروپا چندی پیش علیه سینا سرلک، رضا صادقی و علی لهراسبی به دلیل استفاده بدون اجازه از دو ترانه‌اش شکایت کردکه دادگاه بدوا رای به ۲ سال حبس تعزیری این خوانندگان داده بود.

انتشار آلبوم موسیقی «سربلندان» از تولیدات مرکز موسیقی حوزه هنری به مناسبت ماه محرم با آهنگسازی محسن جلیلی، حضور عسل ملک زاده بانوی نوازنده سازهای کوبه ای در چند فستیوال اروپایی، حضور چهار گروه فعال موسیقی کُرال کشورمان در بخش های مختلف مسابقات بین‌المللی کُر «آسیا پاسیفیک»، برگزاری اولین نشست نقد و بررسی «آهنگسازی معاصر ایران» با بررسی آثار حسین دهلوی اخبار مهم موسیقی در مهرماه سال ۹۶ بودند.

*آبان

۲آبان: جمعی از هنرمندان فعال و پیشکسوت موسیقی نواحی استان سیستان و بلوچستان در سفر  سید حسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و افسانه حق‌شعار مشاور این مجموعه ضمن بیان برخی از مشکلات معیشتی و کاری خود، تحت پوشش بسته های حمایتی و بیمه ای از جمله بیمه تکمیلی و کمک هزینه ها قرار گرفتند.

ارایه خدمات مربوط به بیمه های تامین اجتماعی، بیمه تکمیلی و حداقل کمک های مستمری با تایید ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ها برای خوانندگان، سازندگان ساز، شاعران، نمایشنامه نویسان بومی استان سیستان بلوچستان نیز اقداماتی بود که به تناسب وضعیت معیشتی هر یک هنرمندان به آنها اختصاص یافت.

۹ آبان: مراسم اهدای آثار موسیقایی لوریس چکناوریان موزیسین پیشکسوت موسیقی کشورمان سه شنبه نهم آبان با حضور تعدادی از هنرمندان مطرح موسیقی کشورمان در موزه موسیقی ایران برگزار شد.

لوریس چکناواریان موزیسین پیشکسوت موسیقی کشورمان سه شنبه نهم آبان ماه چند روز بعد از جشن هشتاد سالگی اش با حضور تعدادی از هنرمندان مطرح موسیقی کشورمان تمامی آثار موسیقایی خود را به موزه موسیقی ایران اهدا کرد.

۱۶ آبان:مجمع عمومی کانون آهنگسازان سینمای ایران در تالار زنده یاد سیف الله داد خانه سینما با حضور حداکثری این تشکل برگزار شد. در این جلسه پس از قرائت گزارش شورای مرکزی و بازرس پیشین و بحث و بررسی دستور جلسه، معرفی نامزدها صورت گرفت و رای‌گیری انجام و پس از شمارش ۶۵ رای ماخوذه اعضای جدید شورای مرکزی و بازرس به ترتیب آرا معرفی شدند.

کامبیز روشن روان، مهدی بزرگمهر، کارن همایونفر، محمد سریر، فریدون شهبازیان اعضای اصلی، آریا عظیمی نژاد اعضای اصلی و امیر امیر معینی اعضای علی البدل  شورای مرکزی، بیتا بهشتیان بازرس اصلی و بهنام صبوحی بازرس علی البدل مجموعه جدید مجمع عمومی کانون آهنگسازان سینمای ایران را در دوره جدید تشکیل می دهند.

۲۶ آبان: ارسلان کامکار نوازنده پیشکسوت موسیقی کشورمان که اردیبهشت ماه سال ۹۴ از مجموعه ارکستر سمفونیک تهران به مدیریت هنری علی رهبری استعفا داده بود، با حضور در تمرین های تازه ترین کنسرت این ارکستر به رهبری شهرداد روحانی در فهرست نوازندگان اصلی این مجموعه قرار گرفت.

ارسلان کامکار از جمله نوازندگان مطرح ویولن است که طی سال های گذشته حضور فعال و مستمری در ارکسترهای مطرح کشورمان به عنوان «کنسرت مایستر» داشته است. این نوازنده و آهنگساز اردیبهشت ماه سال ۹۴ در حاشیه برگزاری کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به دلیل آنچه از آن به عنوان خستگی یاد کرد، از این مجموعه کناره گیری کرد.

۲۷ آبان:سالن شماره یک پردیس سینمایی «مگامال» به مدیریت منوچهر محمدی تهیه کننده سینما با پایان ایام سوگواری ماه های محرم و صفر رسما به جمع تالارهای میزبان برگزاری کنسرت های موسیقی پیوست.

این پردیس سینمایی که از چندی پیش فعالیت خود را در شهرک اکباتان تهران آغاز کرده بعد از ایام سوگواری میزبان مخاطبان موسیقی با اجرای چند کنسرت بود. بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته گروه موسیقی «روناک» به سرپرستی کیوان علی محمدی، گروه بندری «آوای موج» به سرپرستی محسن آقایی، هژیر مهرافروز خواننده موسیقی ایرانی از جمله گروه ها و هنرمندانی بودند که در پردیس سینمایی مگامال کنسرت‌هایی را برگزار کردند.

۳۰ آبان : تعدادی از هنرمندان موسیقی سه‌شنبه ۳۰ آبان ماه به همت خانه موسیقی با هدف کمک به زلزله زدگان استان های غربی کشور در بنیاد آفرینش های هنری نیاوران گرد هم آمدند.

اجرای بداهه چند نوازنده محلی استان های خراسان شمالی، بلوچستان و مازندران به سرپرستی پیمان بزرگ نیا، اجرای چند قطعه موسیقایی به هنرمندی مزدا انصاری، تنبورنوازی خشایار کاکاوند نوازنده کرد و اجرای آواز حمیدرضا نوربخش به همراه نوای سه تار بهداد بابایی پایان بخش نشست ماهانه خانه موسیقی بود.

این برنامه با مشارکت بنیاد آفرینش های هنری نیاوران به منظور کمک به زلزله زدگان استان های غربی کشور در تالار خلیج فارس بنیاد آفرینش های هنری نیاوران برگزار شد.

اجرای علیرضا قربانی در فستیوال جهانی «ومکس»، انتشار آلبوم موسیقی محلی «هم توار» با صدای کوروش اسدپور، انتشار آلبوم سه نوازی «بدرقه‌ ماه» بر اساس طرحی از سیامک جهانگیری، اجرای کیهان کلهر و علی اکبر مرادی در دانشگاه استنفورد، اجرای گروه موسیقی «کلون زمان» به سرپرستی حمید قنبری در فستیوال هنر دهلی، انتشار کتاب «ارکستراسیون به زبان ساده» نوشته علی اکبر قربانی، برپایی کارگاه‌های پیشرفته مردم‌شناسی موسیقی را با حضور محمدرضا آزاده‌فر در فرهنگستان هنر، تورکنسرت های «نواهای باقی مانده» در شهرهای مختلف کشور آمریکا، برگزاری کنسرت چهل سالگی گروه مولانا به سرپرستی جلیل عندلیبی در تالار وحدت، برگزاری پانزدهمین نشست «آیین آواز» در فرهنگسرای ارسباران، انتشار آلبوم «عاشق کیست» به آهنگسازی امیر پورخلجی و خوانندگی شهرام ناظری، انتشار کتاب دوم «باغ‌های ایران» علیرضا مشایخی توسط نشر «ماهور»، اجرای گروه موسیقی «دولسیمر» به رهبری آلش اسموتنی از کشور چک با هدف حمایت از مردم زلزله زده غرب کشور، انتشار آلبوم «درهم» رضا یزدانی، برگزاری کنسرت شهرام ناظری و گروه کامکارها با هدف حمایت زلزله زدگان استان کرمانشاه خبرهای برجسته آبان ماه سال ۹۶ بودند.

*آذر

۴ آذر: سومین دوره آیین نکوداشت «سال نوا» به مدیریت علی جعفری پویان با مشارکت ۲۰۰ نفر از اهالی موسیقی ایران و بنیاد آفرینش های هنری‌نیاوران در دو بخش اصلی و جنبی  در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. بر این اساس در بخش اصلی پنج هنرمند برجسته موسیقی کشورمان همچون مینا افتاده نوازنده و مدرس سنتور، محسن افتاده نوازنده و مدرس فاگوت، محسن الهامیان مدرس مترجم و آهنگساز، همایون رحیمیان  نوازنده مدرس و آهنگساز، بهروز همتی نوازنده و مدرس تار قدردانی شدند.

ستاد برگزاری سومین آیین «سال نوای موسیقی»  همزمان با سالروز درگذشت بابک بیات آهنگساز فقید سینما و تلویزیون، مراسم یادبود بابک بیات، آندره آرزومانیان، ناصر فرهودی و علیرضا خورشیدفر را نیز در قالب این پروژه برگزار کرد.

۷ آذر: محکومیت دو سال حبس تعزیری سه خواننده‌ متهم به سرقت ادبی، به یک سال حبس تعزیری تقلیل یافت.

عباس پوریانی رییس کل محاکم تهران در حاشیه بازدید و ملاقات‌های مردمی از مجتمع قضایی کارکنان دولت  در خصوص آخرین وضعیت پرونده سه خواننده‌ متهم به سرقت ادبی که در شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کیفری ۲ تهران مطرح است، گفت: با توجه به واخواهی‌ای که از سوی متهمین و وکلای آنها صورت گرفته، حکم غیابی دو سال حبس تعزیری این افراد به موجب رای صادره به یک سال حبس تعزیری تقلیل یافته است.رای صادره از تاریخ ابلاغ قابل تجدید نظرخواهی در محاکم تجدید نظر استان تهران است.

اردلان سرفراز ترانه‌سرای مقیم اروپا چندی پیش علیه سینا سرلک، رضا صادقی و علی لهراسبی به دلیل استفاده بدون اجازه از دو ترانه‌اش شکایت کرده که دادگاه بدوا رای به ۲ سال حبس تعزیری این خوانندگان داده بود.

۷ آذر:  ستاد برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی هنر-صنعت موسیقی ایران انصراف رسمی خود را از برگزاری این دوره از نمایشگاه در مرکز همایش های برج میلاد تهران در آذرماه اعلام کرد.

کامبیز منصوری مجری طرح اولین نمایشگاه تخصصی هنر، صنعت موسیقی ایران در گفتگو باخبرنگار مهر با تایید این خبر گفت: به دلیل نامساعد بودن شرایط برگزاری نمایشگاه و با وجود تمامی تلاش هایی که در این زمینه انجام گرفته بود از برپایی این رویداد موسیقایی منصرف شدیم. به هر صورت برخی از متولیان و نهادها از قبل به ما قول های خوبی برای حمایت از نمایشگاه داده بودند، اما همین ارگان ها در روزهای منتهی به برگزاری نمایشگاه از اصول حمایتی خود عقب نشینی کردند و در چنین شرایطی حس خوبی به ما منتقل نشد.

۱۶ آذر :  چهارمین جایزه و جشنواره همایون خرّم با هدف حفظ و گسترش فرهنگ اصیل و فاخر ایرانی، ارتقای نگرش هنری نسل جوان از طریق شناخت آثار اساتید گذشته و تاثیر گرفتن از نمونه‌ها و الگوهای موجود در موسیقی ایرانی با مدیریت بردیا صدرنوری، به همت مؤسسه فرهنگی هنری «رادنواندیش»، خانواده استاد همایون خرّم، حمایت موسسه بیمه «سرمد» و همکاری دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روزهای ۱۶، ۱۷، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ آذر در فرهنگسرای نیاوران، فرهنگسرای ارسباران و تالار وحدت برگزار شد.

 در این دوره  از جشنواه نوازندگان تمامی سازها، خوانندگان و همچنین گروه‌های موسیقی کودک و نوجوان داوطلب (کمتر از ۱۸ سال) با اجرای یکی از تصانیف و یا قطعات بی‌کلام استادان روح‌الله خالقی، مهدی خالدی، علی تجویدی، همایون خرّم، حبیب‌الله بدیعی و پرویزیاحقی که به شکل رسمی عرضه شده، به صورت تک خوانی، تک‌نوازی، هم‌خوانی، هم‌نوازی و گروه‌نوازی به رقابت با یکدیگر پرداختند.

۱۷ آذر : اولافور آرنالدس آهنگساز و نوازنده جهانی پیانو، درام و گیتار روز جمعه ۱۷ آذر ماه با همکاری بخش فرهنگی سفارت آلمان و حمایت مجموعه «عمارت رو برو» اولین برنامه از پروژه «رِزُنانس» را همزمان با جشن سالگرد مجموعه «عمارت رو برو» را در تالار اندیشه حوزه برگزار کرد.

این هنرمند  روز شنبه ۲۵ آذر ماه هم  جلسه پرسش و پاسخ و کارگاه بداهه پردازی را در  تالار «پلتفرم» مجموعه‌ فرهنگی و هنری عمارت روبرو برگزار کرد.

۱۷ آذر :  دومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی با حمایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی خانۀ موسیقی ایران، انجمن موسیقی ایران، مؤسسه فرهنگی هنری سازآواز و بنیاد رودکی از ۱۷ تا ۲۴ آذر به دبیر امیر مردانه  در تالار رودکی برگزار شد.

در این دوره از جشنواره تعدادی از گروه ها و هنرمندان مطرح و مستعد موسیقی ایرانی همچون دوره گذشته به اجرای آثاری در حوزه موسیقی کلاسیک معاصر ایرانی پرداختند. این در حالی است که در کنار اجراهای زنده بخش پژوهشی هم در برنامه ریزی گنجانده شده بود که طی آن تعدادی از استادان و پژوهشگران صاحب نام موسیقی به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.

۱۹ آذر: با حکم عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی محمدمجتبی حسینی به جای علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

حسینی دانش آموخته زبان و ادبیات فارسی و هنر است و از جمله سوابق وی می توان به مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده تام الاختیار وزیر و دبیر شورای ارزیابی هنرمندان، شاعران و نویسندگان کشور، نماینده تام الاختیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کمیسیون فنی و حقوقی شورای عالی میراث فرهنگی کشور، عضو هیات امنای مجمع کتابخانه های بزرگ کشور (مکتب)، عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدیرعامل و عضو هیات مدیره کتابخانه و موزه ملی ملک و... و. اشاره کرد. مدرس تاریخ هنرهای کتاب آرایی ایران، مشاور طرح پژوهش و نشر نفایس هنری آستان قدس رضوی، مشاور گروه هنر و معماری بنیاد دایره المعارف جهان اسلام، عضو شورای سیاستگذاری همایش بین المللی انجمن علمی هنرهای اسلامی دانشگاه تهران و... از جمله سوابق علمی و هنری حسینی به شمار می آید.

۱۹ آذر:  شهردار تهران ضمن اعلام رضایت از مدیریت مجید رجبی‌معمار در خانه هنرمندان اعلام کرد که علی مرادخانی نماینده وی در شورایعالی خانه خواهد بود.

محمدعلی نجفی شهردار تهران ۱۹ آذرماه با حضور در خانه هنرمندان ضمن بازدید از این مجموعه با هنرمندان حوزه های مختلف دیدار و گفتگو کرد. این در حالی است علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان و حسین پارسایی دبیر شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر شهردار تهران را در بازدید از تماشاخانه ایرانشهر همراهی کردند.

۲۰ آذر: کریستوفر ون دیلن سرپرست گروه موسیقی «شیلر» روزهای ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ آذرماه سال جاری در تالار وزارت کشور به صحنه رفتند.

گروه «شیلر» از جمله گروه های مطرح و صاحب نام موسیقی الکترونیک دنیا هستند که شهرت آنها باعث شده طی سال های اخیر در کشورهای مختلفی کنسرت برگزار کنند. حضور این گروه بین المللی از جمله اتفاقات مهم موسیقی بود که باعث شد بلیت های کنسرت این مجموعه در سریع ترین زمان ممکن به فروش برسد. این گروه اواخر اسفند ماه نیز بار دیگر به تهران سفر کرده و کنسرت هایی را در تالار وزارت کشور برگزار کرد.

۲۱ آذر : هجدهمین جشن خانه موسیقی ایران سه شنبه شب ۲۱ آذر با اجرای چندین برنامه موسیقایی، اهدای جوایز برگزیدگان بخش بهترین آلبوم و قدردانی از چند هنرمند پیشکسوت برگزار شد.

قدردانی ازبیاض امیر عطایی سازنده سازهای موسیقی ایرانی، محمود امینی صدابردار پیشکسوت موسیقی ایرانی، همت علی رضایی سرنا نواز اهل الشتر،   شکر علی رضایی نوازنده دهل و خواننده موسیقی نواحی ایران، رضا شفیعیان نوازنده پیشکسوت سنتور، شاکه ماکاریان نوازنده پیشکسوت پیانو، جاوید مجلسی رهبر ارکستر سازهای بادی تهران، نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر، محمد مقدسی نوازنده پیشکسوت ویولن،  سید علیرضا میرعلی نقی پژوهشگر موسیقی و نکوداشت هنرمندان فقید موسیقی ایران از مهر سال ۹۵ تا دی ماه سال ۹۶ بخش های مختلف این مراسم را تشکیل می داد.

در بخش مسابقه دوسالانه آلبوم برتر، آلبوم «در عشق زنده باید» به آهنگسازی مجید مولانیا و خوانندگی وحید تاج در بخش موسیقی سنتی و آلبوم «رگ خواب» به آهنگسازی سهراب پورناظری و خوانندگی همایون شجریان در بخش آلبوم برگرفته از موسیقی ردیف دستگاهی به عنوان آلبوم برتر معرفی شد. در بخش موسیقی کلاسیک نیز آلبوم «آکاپلا» با هنرمندی گروه آوازی «دامور» به سرپرستی فراز خسروی دانش به عنوان مجموعه برگزیده انتخاب شد.

۲۳ آذر: محمد علی نجفی شهردار تهران طی حکمی علی مرادخانی را به عنوان مشاور هنری خود منصوب کرد.

 علی مرادخانی چندی پیش  نیز با حکم محمد ابراهیم انصاری لاری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان مشاور امور هنری این سازمان منصوب شده است.

۲۵ آذر: چهارمین جشن سالانه موسیقی ما با معرفی برگزیدگان موسیقی کشور در سال ۹۵ در بخش های  مردمی و کارشناسی شامگاه شنبه ۲۵ آذر با حضور تعدادی از هنرمندان مطرح موسیقی در تالار وحدت تهران برگزار شد.

در بخش آلبوم برگزیده مدرن، کلاسیک ایرانی و ملل  شاخه کارشناسی احمد پژمان با آلبوم «دیور تیمنتو»، در بخش آلبوم برگزیده با کلام موسیقی سنتی و اصیل ایرانی به انتخاب کارشناسان آلبوم «طریق عشق» به آهنگسازی پرویز مشکاتیان و خوانندگی محمدرضا شجریان، در بخش بهترین آلبوم با کلام موسیقی سنتی و اصیل ایرانی شاخه انتخاب مردمی آلبوم «از تنهایی گریه مکن» به آهنگسازی ابوالفضل صادقی نژاد و خوانندگی سالار عقیلی، در بخش جایزه بهترین ناشر موسسه فرهنگی هنری ماهور به مدیریت محمد موسوی، در بخش بهترین آلبوم تلفیقی و تجربی به انتخاب کارشناسان آلبوم «داماهی» با هنرمندی گروه داماهی، در بخش بهترین قطعه تلفیقی و تجربی شاخه انتخاب مردمی قطعه «لالایی» به آهنگسازی علیرضا افکاری و علی زندوکیلی، در بخش بهترین آلبوم موسیقی نواحی آلبوم «صدای طهرون قدیم ۲» به خوانندگی زنده یاد مرتضی احمدی، در بخش ترانه سرای برگزیده به انتخاب کارشناسان و اهالی موسیقی زنده یاد افشین یداللهی، د ر بخش بهترین آهنگساز موسیقی پاپ به انتخاب کارشناسان و اهالی موسیقی علیرضا افکاری برای آلبوم های «سی سالگی» و «رویای بی تکرار»، در بخش بهترین آلبوم برگزیده موسیقی تلفیقی و تجربی به انتخاب کارشناسان آلبوم «تمام ناتمام» گروه پالت، در بخش انتخاب مردمی آلبوم تلفیقی و تجربی آلبوم «رگ خواب» با هنرمندی سهراب پورناظری و همایون شجریان، در بخش بهترین آلبوم موسیقی پاپ به انتخاب کارشناسان آلبوم «امیر بی گزند» با هنرمندی بهروز صفاریان و محسن چاوشی، در بخش آلبوم موسیقی پاپ به انتخاب مردم آلبوم «سی سالگی» به خوانندگی احسان خواجه امیری، در بخش بهترین آلبوم موسیقی بی کلام موسیقی سنتی، اصیل و معاصر ایرانی، آلبوم «در سکوت باغ» به هنرمندی زنده یادان جلیل شهناز و حسن کسایی، در بخش بهترین آلبوم موسیقی فیلم تندیس طلایی بخش انتخاب کارشناسان به آلبوم «رگ خواب» به هنرمندی سهراب پورناظری و همایون شجریان، در بخش شعر برگزیده موسیقی پاپ، راک و تلفیقی در شاخه کارشناسی، اثر «لالایی» سروده افشین مقدم، در بخش بهترین تنظیم کننده موسیقی پاپ هومن نامداری، در بخش جایزه ویژه صدابرداری قاسم عابدین، در بخش بهترین قطعه موسیقی سنتی و معاصر ایرانی شاخه مردمی، قطعه «ابر می بارد» به آهنگسازی سهراب پورناظری، تنطیم بردیا کیارس و خوانندگی همایون شجریان، در بخش بهترین قطعه موسیقی پاپ شاخه مردمی قطعه «عاشقانه» به خوانندگی فرزاد فرزین، در بخش بهترین قطعه موسیقی پاپ (داخل آلبوم)   قطعه «عشقم این روزا» به خوانندگی محمد علیزاده، در بخش بهترین آلبوم برگزیده پاپ – راک به انتخاب کارشناسان، آلبوم «منشور» به خوانندگی کاوه یغمایی، در بخش انتخاب مردمی بهترین آلبوم پاپ – راک آلبوم «دوئل در آینه» به خوانندگی رضا یزدانی، در بخش بهترین کنسرت گذار انتخاب تهیه کنندگان و ناشران به موسسه «هرمس» به مدیریت رامین صدیقی و در بخش بهترین آهنگساز موسیقی سنتی و معاصر ایرانی به انتخاب کارشناسان سهراب پورناظری آهنگساز آلبوم «رگ خواب» تندیس های طلایی و جوایز خود را دریافت کردند.

نکوداشت کیهان کلهر و لوریس چکناواریان و درگذشتگان موسیقی نیز بخش های دیگر این مراسم بود که به همت سایت خبری «موسیقی ما» برای مخاطبان تدارک دیده شده بود.

۲۶ آذر :دور چهارم پروژه موسیقایی «چند شب» روزهای ۲۶، ۲۷ و ۲۸ آذر ماه با حضور تعدادی از نوازندگان مطرح عود در تالار رودکی تهران برگزار شد.

در پروژه «چند شب عود» تعدادی از نوازندگان شناخته شده ساز عود بدون همراهی ساز دیگر آثار خود را به مخاطبان ارایه دادند.

مجموعه کنسرت های «چندشب» که به همت موسسه فرهنگی هنری «نغمه حصار» به مدیریت افشین معصومی برگزار می شود با هدف یادآوری ریشه های اصلی موسیقی در ۱۲ دوره طراحی شده که در هر دوره به یک ساز از حوزه موسیقی ایرانی، کلاسیک و نواحی پرداخته می شود.

۲۷ آذر : در اولین نشست شورای عالی خانه هنرمندان ایران پس از برگزاری مجمع عمومی هفته گذشته که یکشنبه ۲۶ آذر برگزار شد، با تشکر از زحمات و خدمات محمد سریر و اعضای پیشین شورای عالی، برای ترکیب جدید هیات رییسه، بحث و بررسی و رای‌گیری به عمل آمد.

به اتفاق آرا ابراهیم حقیقی به عنوان رییس شورای عالی، فرزاد هاشمی به عنوان نایب رییس، حمیدرضا نوربخش به عنوان خزانه‌دار و کامران ملکی به عنوان دبیر شورای عالی انتخاب شدند. همچنین مجید رجبی‌معمار به اتفاق آرا برای مدت ۲ سال در سمت مدیرعامل خانه هنرمندان ایران ابقا شد.

۲۸ آذر: چهارمین فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» با تمرکز بر موسیقی اقوام شمال غرب ایران طی روزهای ۲۸ آذر تا ۱ دی سال جاری به دبیری هنری علی مغازه ای و ریاست احسان رسول اف در تالار رودکی تهران برگزار شد.

در چهارمین فستیوال موسیقی «آینه دار» هنرمندان مطرح از مناطق شمال غربی ایران برای اجرای موسیقی قومی خود به تالار رودکی و تالار وحدت آمدند. تمرکز «آینه دار» در چهارمین سال برگزاری روی نواها و آواهای موسیقایی اقوام ساکن در استان های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان بود که توسط هنرمندان و موسیقی دانان این نواحی در تالار رودکی اجرا شد.

این فستیوال که با هدف حمایت از هنرمندان پیشکسوت و معرفی هنرمندان و روایت گران گمنام موسیقی اقوام ایرانی اجرا شد،  در چهارمین سال برگزاری به موسیقی مردمان اقوام تورک،  آسوری و ارمنی ساکن نواحی شمال‌غرب کشور پرداخت.

برگزاری کنسرت گروه «رستاک» در استانبول، برگزاری آیین نکوداشت استاد محمد اسماعیلی در تالار وحدت توسط موسسه فرهنگی هنری «راد نو اندیش»، اجرای مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر جوانان ایتالیا در تهران و رم، انتشار دفتر اولِ «ردیف آوازی به روایت استاد محمود کریمی» مشتمل بر دستگاه شور و متعلقات با آوانویسی و اجرای نیِ سیامک جهانگیری، اجرای کنسرت رامیز قلی به همراه ارکستر فرهنگ و هنر در تالار وحدت، برگزاری هشتاد و یکمین سالروز تولد نادر گلچین خواننده فقید موسیقی ایرانی، برپایی آیین نکوداشت زنده یاد ناصر فرهودی صدابردار پیشکسوت موسیقی، برگزاری آیین نکوداشت کیوان ساکت در مشهد، اجرای مجموعه کنسرت های «ایران من» به هنرمندی تهمورس پورناظری، همایون شجریان و سهراب پور ناظری در تالاز وزارت کشور، برگزاری نشست آموزشی پژوهشی موسیقی دستگاهی (آوای دوست) با تمرکز بر موضوع آواز ایرانی، تور کنسرت های حسین علیزاده به همراه رامبراند تریو، بازنشر آلبوم موسیقی «شب سکوت کویر» به آهنگسازی کیهان کلهر و خوانندگی محمدرضا شجریان، برگزاری کنسرت فرمان فتحعلیان در برج میلاد، انتشار آلبوم «جز عشق نمی خواهم» علیرضا عصار، نکوداشت استاد ابوالحسن صبا در شهرستان بابل، انتشار آلبوم «دوگانه سوز» گروه خورشید سیاه، کنسرت دوئت جیان لوئیجی ترووه‌زی و جیانی کوشیا از ایتالیا در فرهنگسرای نیاوران، برگزاری کنسرت حسام الدین سراج در تالار وزارت کشور اخبار مهم آذر ماه سال ۹۶ بودند.

ادامه دارد ...

نظر شما