شناسهٔ خبر: 24703434 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

الجبيرخواستار اصلاح برجام و تشديد تحريمها عليه ايران شد

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل  خبرگزاري صدا و سيما، وزیر خارجه عربستان سعودی ضمن بر شمردن فهرستی از خوش خدمتی‌های رژیم سعودی به آمریکا طی هشتاد سال گذشته و نقش این رژیم در خدمت به غرب خواستار اصلاح برجام و نظارت‌های سخت گیرانه بر مراکز نظامی و برقراری تحریم‌های شدید و اقدام علیه برنامه موشکی ایران شد.
به گزارش پایگاه اینترنتی مؤسسه مطالعاتی بروکینگز آمریکا، عادل جبیر وزیر در اظهاراتی در این مؤسسه گفت: امروز ما با افراط گرایی و تروریسم مواجهیم. ما با بحران سوریه روبرو هستیم. ما با یکدیگر برای حمایت از عراق و حفظ وحدت آن و کمک به بازسازی عراق پس از سال‌ها ویرانی همکاری می‌کنیم. ما با یکدیگر برای مهار ایران همکاری می‌کنیم. بنابراین ما دستور کار کامل و گسترده‌ای برای همکاری با یکدیگر داریم. ما همچنین وضعیتی را در سوریه داریم که لازم است برای خروج از آن روی فرایند سیاسی کاری کنیم این یک چالش جدی است زیرا ما در سوریه افراط گرایی و تروریسم را داریم. در سوریه بازیگران مختلفی حضور دارند. ما نفوذ ایران را در سوریه داریم. شبه نظامیان شیعه در سوریه حضور دارند.
وي مدعي شد عربستان سعودی یکی از بنیانگذاران ائتلاف بین المللی برای شکست دادن داعش در سوریه و عراق بوده است. ما توانستیم در عراق داعش را شکست دهیم، اما تلاش‌ها علیه داعش در سوریه هنوز پایان نیافته است. درباره عراق، ما توانسته ایم در روابط خود با عراق تحول ایجاد کنیم. در یک سال گذشته ما کنسولگری‌ها و سفارت خود را در عراق افتتاح کرده ایم.ما شورای هماهنگی میان دو کشور ایجاد کرده ایم تا روابط میان دو کشور را نهادینه کند. ما عراق را شریک خود تلقی می‌کنیم.
درباره یمن، جنگ در این کشور همچنان جریان دارد. این جنگی نبود که ما بخواهیم، ما نمی‌خواستیم چنین جنگی رخ دهد، این جنگی بود که به ما تحمیل شد. ما همیشه از همان ابتدا گفته ایم که مشکل یمن تنها از طریق سیاسی و طبق قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل متحد و طرح شورای همکاری خلیج (فارس) و نتایج گفتگوی ملی یمنی‌ها قابل حل است و موضع ما همچنان همین است. ایران موشک‌های بالستیک به داخل یمن قاچاق می‌کند و حوثی‌ها (انصار الله) این موشک‌ها را به شهر‌های یمن و عربستان سعودی شلیک می‌کند. این مسئله‌ای است که هیچ کشوری نمی‌تواند تحمل کند.
جبیر در ادامه گزافه گويي هايش مدعي شد بزرگترین مشکل که ما در منطقه با آن روبرو هستیم ایران است. ایران منبع افراط گرایی و بنیادگرایی در منطقه است. ایران حامی دولتی تروریسم است. ایران در امور داخلی کشور‌های منطقه به شکلی بسیار منفی مداخله می‌کند. ایران قوانین و قطعنامه‌های بین المللی را در رابطه با موشک‌های بالستیک و تروریسم یا احترام به حقوق همسایگان و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشور‌ها نقض می‌کند. ما از زمان انقلاب ايران این مشکل را داریم زیرا ایران از آن زمان خود را به عنوان قهرمان همه شیعیان در جهان معرفی کرده است که اصلا قابل قبول نیست مثل اینکه واتیکان بگوید مسئول همه مسیحیان کاتولیک است بدون اینکه به ملیت آن‌ها توجه داشته باشد. ایران در قانون اساسی خود اصل صدور انقلاب را قرار داده است که این هم چیزی است که هیچ کشوری نمی‌تواند آن را بپذیرد. رویکرد ما مقابله با نفوذ ایران در جهان عرب و جهان اسلام بوده است.
اکنون به مسئله برجام می‌رسیم که همه درباره آن صحبت می‌کنند. ما بر این باوریم که این توافقنامه اشکال دارد و ناقص است. ما معتقدیم که این توافقنامه باید در رابطه با شرط تاریخ انقضا سختگیرانه‌تر شود که تقریبا هشت سال دیگر اعتبار آن پایان می‌یابد و محدودیت‌ها را درباره تعداد سانتریفوژ‌هایی که ایران می‌تواند داشته باشد، بر می‌دارد و به این ترتیب ایران اجازه پیدا می‌کند ظرفیت سانتریفوژ خود را بالا ببرد و اورانیوم غنی شده کافی برای ساخت بمب اتمی را در عرض چند هفته تولید کند و این قابل قبول نیست. دومین بخش از این توافقنامه که باید بهبود پیدا کند سازوکار‌های بازرسی است. این بازرسی‌ها باید شامل سایت‌های اعلام نشده و سایت‌های نظامی هم بشود. همچنین باید اطمینان حاصل شود که بازرسی‌ها بتواند هر زمان و هر جایی و بدون هیچ محدودیتی انجام شود. اما این توافقنامه به تنهایی مشکل ایران را حل نمی‌کند. ایران باید برای نقض قطعنامه‌های سازمان ملل متحد در رابطه با موشک‌های بالستیک مواخذه شود. سومین چیزی که ایران باید برای آن پاسخگو باشد و مواخذه شود، حمایت از تروریسم و مداخله در امور دیگر کشورهاست. اگر این سه موضوع اصلی مورد توجه باشد، ما می‌توانیم رژیم تحریم‌های مؤثری علیه ایران داشته باشیم.

نظر شما