شناسهٔ خبر: 24703374 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گره های ضد تحریمی ارز آور

سالانه بیش از 2000 مترمربع انواع فرش ، قالی و گلیم مدرن دستبافت در ورامین تولید و به کشورهای اروپایی و آمریکایی صادر می شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، سابقه تولید فرش در دشت ورامین به بیش از 200 سال می رسد و دهها سال است که مردم آمریکا ، آلمان ، فرانسه ، ایتالیا ، کانادا، انگلیس و برخی کشورهای همسایه از مشتریان دائمی هنر فرشبافان ورامینی هستند.
صدای گره زدن تار و پود فرش و نواختن شانه آهنین بر هر ردیف آنها از بیش از سه هزار خانه در ورامین به گوش می رسد.برخی از بافندگان درگوشه ای از اتاق خانه شان فرش می بافند وبعضی به صورت دسته جمعی کنار هم .
حسین عرب حلوایی یکی از صادر کنندگان با سابقه فرش ورامین گفت: از ابتدای امسال به دلیل تقاضای بازارهای جهانی ، محصولات دستبافت هنرمندان ورامین مستقیم به خارج صادر می شود.
وی افزود: تار و پود فرش ورامین از پشم طبیعی گوسفندان است و رنگ های به کار رفته در آن از طبیعت مثل پوست گردو ، پوست پیاز، کاه ،زاج ، روناس ، پوست انارو... به دست می آید.
این صادر کننده فرش گفت: عمده مشتریان فرش های ورامین ، اروپایی ها و آمریکای ها هستند. رنگها و تارو پود طبیعی به کار رفته در فرش ورامین به همراه طرح های متنوع آن ، خارجی ها را خریداران این محصول کرده است.
به گفته رییس اداره صنعت ،معدن وتجارت ورامین سالانه بیش از 2000 مترمربع انواع فرش و دیگر محصولات دستبافت تولید می شود که حدود 90 درصد آن به خارج صادر می شود و مصرف داخلی کم است.
حسن میرزایی به ثبت جهانی فرش ورامین در روزهای اخیر اشاره کرد و افزود: با این اقدام ، علاوه براینکه مالکیت معنوی مدل میناخوانی فرش ورامین به نام این شهرستان ثبت شده است خرید دستبافت های این دیار در بازارهای جهانی بیش از گذشته شده است.
وی با اشاره به وچود 3000 بافنده فرش دستبافت در ورامین گفت: بیش از 1700 نفر از این افراد بیمه شده اند و از مزایای آن بهره مند هستند.
فرماندار ورامین نیز گفت : این شهرستان از گذشته تاکنون یکی از قطب‌های تولید فرش دستباف در ایران است و همچنان نیز این هنر اصیل ایرانی جایگاه ویژه‌ای در میان هنرمندان این خطه دارد.
محمد رضا یوسفی افزود: مسئولان این شهرستان اعم از فرماندار و متولیان امر در اداره صنعت، معدن و تجارت و شرکت تعاونی فرش در تلاش هستند تا زمینه را برای فعالیت هر چه مطلوب‌تر هنرمندان و فرش‌بافان ورامینی فراهم کنند.
وی گفت : برگزاری نمایشگاه‌های عرضه محصولات هنری قالی‌بافان و فرش‌بافان ورامینی به همراه برگزاری همایش‌های مختلف در این حوزه در دستور کار قرار دارد.
بهنام میرزایی کارشناس و فعال در حوزه فرش گفت : علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران اروپایی وآمریکایی با توجه به کیفیت و تنوع موجود در فرش ورامین، ثبت سفارش کرده اند و هنرمندان ورامینی نیز فرش موردنظر را می بافند و به این کشورها صادر می‌کنند.
وی با تأکید بر این نکته که توانمندیهای خوبی در حوزه فرش دستبافت شهرستان ورامین وجود دارد، گفت: می‌توان از این هنر برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی و نشان دادن توانمندی‌های شهرستان ورامین استفاده کرد.


فرماندار ورامین با اشاره به ثبت طرح میناخانی فرش ورامین یادآور شد: سازمان مالکیت جهانی، طرح میناخانی فرش ورامین را به ثبت جهانی رسانده است که این یک موفقیت بزرگ برای شهرستان محسوب می‌شود.
مجتبی بوربور معاون فرماندار ورامین نیز در این زمینه با اشاره به جایگاه فرش ورامین در ایران اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های به‌عمل‌آمده، طرح‌های فرش متعددی در ورامین وجود دارد که این امر نشان‌دهنده ظرفیت‌های موجود در این منطقه است.
وی افزود: ثبت جهانی طرح مینا خانی فرش ورامین نشان‌دهنده هنر فرش‌بافان و قالی‌بافان این منطقه است و بیانگر جایگاه ویژه‌ ایران در هنر فرش جهان دارد.
بوربور ادامه داد: بدون تردید فرش‌بافی ازجمله هنرهایی است که می‌توان فرهنگ، آداب‌ورسوم رایج در منطقه را در آن پیاده و به‌عنوان یک نماد فرهنگی و هنری تلقی کرد.
معاون فرماندار ورامین اضافه کرد: امروز باید ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در صنعت فرش ورامین برای جذب سرمایه‌گذاران، هنرمندان و علاقه‌مندان به این عرصه با جدیت از سوی نهادها و ارگان‌های مربوطه پیگیری شود و بدون تردید نباید از تبلیغات در این حوزه غفلت کرد
درصورت حمایت بیشتر دولت از تولیدو با توجه به توانمندی های موجود در هنر فرش دستبافت ورامین، می‌توان آینده روشنی برای این هنر اصیل ایرانی متصور بود.

نظر شما