شناسهٔ خبر: 24703299 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

پنج کتابی که به عقیده میچیو کاکو به درک آینده کمک می‌کند

میچیو کاکو، فیزیکدان مشهور ژاپنی‌تبار ساکن آمریکا و استاد دانشگاه نیویورک اعتقاد دارد بعد از گذشته سه انقلاب علمی در حال ورود به انقلاب چهارم هستیم که بشر در ابتدای آن قرار دارد. وی پنج کتاب را معرفی کرده که به عقیده او به درک آینده کمک می‌کند.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین - میچیو کاکو، فیزیکدان مشهور آمریکایی ژاپنی‌تبار و از نظریه‌پردازان بزرگ علم فیزیک معاصر است. دکتر کاکو از بنیان‌گذاران نظریه ریسمان و کوانتومی بوده و هم اکنون صاحب کرسی فیزیک دانشگاه سیتی کالج نیویورک است. او از طرفداران محیط زیست و از مخالفان به‌کارگیری انرژی هسته‌ای شکافت است. همچنین یکی از حامیان پروژه جستجوی هوش فرازمینی است. وی اعتقاد دارد کتاب‌های علمی-تخیلی و داستانی به پیشرفت علم در این زمینه کمک می‌کند.

کاکو در یادداشتی برای روزنامه گاردین پنج کتاب معرفی کرده است که به اعتقاد او می‌تواند موجب پیشرفت علم و درک آینده علم کمک کند. او در مقدمه این یادداشت می‌نویسد: «علم از قرون پیش با سه انقلاب صنعتی، الکتریکی وکامپیوتر به اینجا رسیده است و انقلاب چهارم همان حوزه بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی است.» کتاب‌های پیشنهادی فیزیک‌دان مشهور ژاپنی‌تبار می‌تواند به درک آینده این انقلاب کمک کند:

 «فراتر از مرزها: علم اتصال مغز به ماشین‌ها» نوشته میگوئل نیکولیلیس
 
 

از سال‌ها پیش انسان در جستجوی ساخت هوش مصنوعی و ارتباط سلول‌های زیستی به ماشین و ابزارهای مصنوعی بوده است که امروزه تا حدودی محقق شده است ولی هنوز بشر در این علم مثل کودکی می‌ماند که هنوز راه رفتن نمی‌داند. نویسنده در این کتاب مستند به بررسی‌های علمی و تحقیقاتی دانشمندان در این حوزه پرداخته است. در این کتاب نوشته شده که چطور می‌توان در آینده علم زمینه‌ای برای بیان احساسات و خاطرات در اینترنت و فضای مجازی فراهم آورد.

«تکینگی نزدیک است»  نوشته ری کورزویل 
 
 

کورزویل در همکاری با موتور جستجوی گوگل در حال حاضر روی پروژه‌ای فعالیت می‌کند که در پیش بینی افکار و سلایق کاربران اینترنت کار می‌کند. وی در این کتاب که در سال 2015 منتشر شد درباره هوش مصنوعی نوشته است و داده‌های موجود علم بشر را در این حوزه جمع‌آوری کرده است. او پیش بینی می‌کند که روزی فرا می‌رسد که کامپیوترها و هوش مصنوعی رقیب اصلی انسان می‌شوند. او در این کتاب می‌‌نویسد روزی فرا می‌رسد که ابعاد کامپیوترها آنقدر کوچک می‌شود که می‌توان آنها را در داخل رگ‌های انسان جاسازی کرد. وی پیش بینی می‌کند در آینده انسان می‌تواند با استفاده از این کامپیوترها به علم ترمیم سلول‌های تخریب شده بدن و شاید نوعی نامیرایی  برسد.

«حالا بیمار شما را می‌بیند» نوشته اریک توپول 
 

 در بسیاری از صفحات این کتاب، نمودارهایی مشاهده می‌کنید که نشان می‌دهند چگونه تکنولوژی و دنیای دیجیتال در حال تسلط بر پزشکی و درمان انسان‌هاست. بسیاری از صنایع دیجیتالی می‌شوند ولی مهمترین صنعتی که در حال دیجیتالی شدن است حوزه پزشکی و سلامت است. در حال حاضر داشتن اپلیکیشن‌های تست خون و ضربان قلب امری عادی شده است و به طور حتم در آینده پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این زمینه می‌بینیم. به نوشته این کتاب همانطور که در فیلم «استارترک» (Star Trek) دیده می‌شود، در آینده این امیدواری وجود دارد که بتوان با استفاده از ژن انسان و اصلاح آن بیماری‌های بسیاری درمان شود.
 
«فراتر از زمین» نوشته چارلز والفورت و آماندا هندریکس 
 
 

در این کتاب همه چیزهایی که در فیلم‌های علمی-تخیلی دیده‌اید یا در کتاب‌های این حوزه خوانده‌اید به صورت علمی و واقعی‌تر پیش‌بینی شده است. به عقیده نویسندگان کتاب ممکن است در آینده امکاناتی برای اسکان انسان در کرات دیگر کهکشان فراهم آید. به نوشته این کتاب در حال حاضر ناسا سازمان فضایی آمریکا پیش بینی کرده است که در 50 سال آینده انسان می‌تواند در کره ماه زندگی کند و به مریخ سفر کند.

«مجموعه بنیاد» نوشته آیزاک آسیموف 
 

هنوز هم کتاب‌های علمی-تخیلی آسیموف الهام بخش فضانوردان و محققان علوم فضایی هستند که آخرین نمونه آن ایلان ماسک فضانورد آمریکایی است که چند هفته پیش همراه سفینه فالکون به کره ماه رفت. ماسک به خبرنگاران گفت که از کودکی کتاب‌های آسیموف را می‌خوانده است. مجموعه داستان بنیاد نام مجموعه‌ای هفت جلدی از آیزاک آسیموف است که مشهورترین مجموعه علمی-تخیلی خوانده شده ‌است. داستان این مجموعه به ترتیب زمان انتشار پیش نمی‌رود، بلکه آسیموف ابتدا جلدهای سوم (بنیاد)، چهارم(بنیاد و امپراطوری) و پنجم (بنیاد دوم) را نوشت و سپس با وقفه‌ای طولانی مدت و بر اثر اصرار خوانندگان جلدهای ششم (لبه بنیاد) و هفتم (بنیاد و زمین) را به آن افزود. پس از آن با وقفه‌ای نسبتاً طولانی جلد اول مجموعه (سرآغاز بنیاد) و در نهایت نیز اندکی پیش از مرگش جلد دوم (پیشبرد بنیاد) را نوشته ‌است .

نظر شما