شناسهٔ خبر: 24703132 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

از لابه‌لای محرمانه‌ها/۶۰

درخواست آمریکا از امارات و عربستان برای حفظ قیمت نفت

ولیعهد امارات ضمن قدردانی از برنامه رئیس جمهور (آمریکا)، به ذکر مطالبی درباره نقش امارات متحده عربی در به اعتدال کشانیدن قیمت نفت پرداخت.

صاحب‌خبر -

سرویس تاریخ مشرق- مایکل بلومنتال وزیر خزانه­‌داری وقت آمریکا در ملاقات با مقامات امارات از آنها می­خواهد تا در چارچوب سیاست­های اقتصادی ایالات متحده آمریکا حرکت کنند. وی در این خصوص بر نقش موثر امارات متحده عربی و عربستان سعودی در تعدیل قیمت نفت جهت حفظ ارزش دلار تاکید می‌کند.  

 درگزارش ۹ آذر ۱۳۵۷ در اسناد لانه جاسوسی این مساله چنین آمده است:

«طی ملاقات مورخ ۱۹ نوامبر با ولیعهد ابوظبی شیخ خلیفه، وزیر بلومنتال از وی خواست تا در رابطه با قیمت نفت اعتدال را حفظ کرده و نیز تلاش­های شدید کارتر رئیس جمهور را در جهت کاهش تورم و بالا بردن ارزش دلار برای وی یادآور شد و تأکید کرد که هرگونه افزایش چشمگیری که در قیمت های نفتی پدید آید وضع جدید دلار را به خطر خواهد انداخت و منافع درازمدت امارات متحده عربی بر باد می رود.

رئیس هیأت همراه وزیر از حمایت دو حزب آمریکا از برنامه ضد تورم رئیس جمهور یاد کرد و خاطرنشان ساخت که میانه‌­روی سعودی و امارات متحده عربی در کنگره به خصوص مسائل خاورمیانه‌­ای آن تأثیر بسیار مساعدی داشته است. ولیعهد ضمن قدردانی از برنامه رئیس جمهور (آمریکا)، به ذکر مطالبی درباره نقش امارات متحده عربی در به اعتدال کشانیدن قیمت نفت پرداخت.» [۱]

۱- اسناد لانه ی جاسوسی، کتاب یازدهم، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، صفحه ۱۳۵.

نظر شما