شناسهٔ خبر: 24702913 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با ثبت فعالیتهای مغز؛

اسکنر قابل حمل امواج مغز جایگزین ام آر آی می شود

محققان موفق به طراحی محصولی شده اند که اگر چه مثل یک کلاهخود تقریبا بخش اعظم صورت فرد را می پوشاند، اما در عمل یک اسکنر قابل حمل امواج مغزی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیجیتال ترندز، این دستگاه قادر به ثبت و نگهداری تمامی فعالیت های شبکه عصبی مغز در حین فعالیت های روزمره انسان است.

در واقع این اسکنر قابل حمل و کوچک می تواند کارکردهای دستگاه غول پیکر ام آر آی را بر عهده بگیرد که امروزه در بسیاری از مراکز پزشکی و درمانی برای اسکن کردن امواج مغز و تصویربرداری از آن مورد استفاده قرار می گیرد.

اختراع این دستگاه کوچک می تواند روند مطالعه فعالیت های مغز را متحول کند، زیرا استفاده از آن بدون نیاز به درازکشیدن و ثابت ماندن فرد ممکن است. این در حالی است که در زمان استفاده از دستگاه ام آر آی فرد باید برای مدت زمان قابل توجهی بدون حرکت در سر جای خود باقی بماند.

کلاهخود یادشده که MEG نام دارد، قادر به بررسی میدان مغناطیسی ضعیفی است که در بیرون از جمجمه هر فرد به دنبال فعالیت های الکتریکی مغز انسان شکل می گیرد. ریچارد بوتل یکی از محققان این طرح از دانشگاه ناتینگهام انگلیس می گوید با استفاده از دستگاه یادشده می توان نقشه ای دقیق از میادین مغناطیسی سطح سر انسان ترسیم کرد و از آن برای شناخت دقیق تر مغز در آینده و حتی تهیه نقشه هایی سه بعدی و کاربردی استفاده کرد.

نظر شما