شناسهٔ خبر: 24702787 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

ما منتظریم؛

اگر ولایت نباشد نبوت هم ناقص می ماند

خبرگزاری شبستان: مسئله ولایت در دنباله بحث نبوت است یک چیز جدای از بحث نبوت نیست. مسئله ولایت در حقیقت تتمّه و ذیل و خاتمه بحث نبوت است. اگر ولایت نباشد نبوت هم ناقص می ماند.

صاحب‌خبر -

به گزارشخبرگزاری شبستان، در کتاب «ما منتظریم (خورشید مهدویت در منظومه فکری حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب)» که به کوشش حسن ملائی تدوین شده، آمده است:

 

امامت، تجلی حکومت خدا

دین یک مجموعه احکام است. اگر مسئله حکومت و ولایت را از دین بگیرند دین یقینا نخواهد توانست رسالت اساسی خود را به انجام برساند. اصولاً بدون امامت و ولایت جامعه مسلمین دارای نظام نیست. از نظر اسلام افراد نمی توانند بر یکدیگر حکومت کنند. در غیبت پیامبران، فقهای امت، دین شناسان و آگاهان به شکل انسان، حکومت خدا بر مردم را تجلی می دهند. با نگاه به تاریخ متوجه می شویم اگر ائمه علیهم السلام داعیه حکومت نداشتند، هیچگونه تعرضی نسبت به آنها انجام نمی گرفت.(1)

 

رسالت و امامت، دو منصب انبیا

 رسالت که منصب اولیه این رهبران است برای پیغمبران طرح های الهی را روشن می کند و امامت و ولایت که منصب دوم پیغمبران است، آنها را برای اداره جامعه مهیا می کند، یعنی منصب اداره جامعه منتهی به شکل امامت به شکل ولایت؛ یعنی پیوند عمیق و جوشیدگی میان مردم و میان رهبر ولایت و امامت برای پیغمبران است که امام صادق (ع) فرمودند «انَّ رسول الله کانَ الامام» پیغمبر (ص) امام بود، ابراهیم (ع) امام بود، اولیای معصومین علیهم السلام امام اند و جانشین آنها آن کسانی که با آن صفت ها و خصلت ها معین شده اند آنها امام اند.(2)

 

ولایت تتمّه و تداوم نبوت

مسئله ولایت در دنباله بحث نبوت است یک چیز جدای از بحث نبوت نیست. مسئله ولایت در حقیقت تتمّه و ذیل و خاتمه بحث نبوت است. اگر ولایت نباشد نبوت هم ناقص می ماند.(3)

 

پی نوشت ها:

1-چهار ساله دوم، ص 266؛

2- ولایت و حکومت، ص 61، پاورقی 1؛

3- طرح کلی اندیشه اسلامی، ص 516.

 

 

نظر شما