شناسهٔ خبر: 24702617 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اعلام برنامه هاي نمايشي روز ملي هنرهاي نمايشي

ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن‌های هنر‌های نمایشی تمامی استان‌های کشور برنامه‌های ویژه نوروز ۱۳۹۷ و ویژه برنامه‌های روز ملی هنر‌های نمایشی خود را اعلام کردند.

صاحب‌خبر -

برنامه هاي نمايشي روز ملي هنرهاي نمايشي در 34 منطقه استانيبه گزارش خبرگزاري صدا و سيما به نقل از روابط عمومي اداره کل هنرهاي نمايشي، اجراي برنامه هاي روز ملي هنرهاي نمايشي با تاکيد بر اجراي عمومي آثار نمايشي صحنه اي و خياباني در تمامي استان هاي کشور همزمان با آغاز سال جديد خورشيدي و همچنين روز ملي هنرهاي نمايشي در 7 فروردين از جمله برنامه هاي 34 منطقه استاني کشور اعلام شده است.
استان آذربايجان شرقي در چهارچوب برنامه هاي امسال ميلادي اجراي مراسم روز جهاني تئاتر را در روز 7 فروردين برگزار خواهد کرد.
استان آذربايجان غربي اجراي نمايش خياباني «اتيل ماتيل »نوشته و کارگرداني وحيد حصاري و اجراي «آئين تکم گرداني» در شهرهاي مياندوآب، نقده، خوي و سلماس را در برنامه دارد. هوشنگ بابايي در مياندوآب ، شهرام حصاري در نقده، جعفر وهاب پور در خوي و ناصر بيضايي در سلماس اجراي اين آيين را کارگرداني خواهند کرد.
استان اردبيل اجراي نمايش هاي خياباني، آييني و سنتي ويژه مسافران نوروزي و اجراي مراسم ويژه روز جهاني تئاتر از جمله برنامه هاي اين استان خواهد بود.
استان البرز با دو نمايش صحنه اي به استقبال تعطيلات نوروز مي رود و نمايش هاي «طلبکاران سمج» کاري از پژمان پهلواني و «شب بوي شرقي» اثري از ميرحامد عظيمي از روز ملي هنرهاي نمايشي ميزبان مخاطبان و ميهمانان نوروزي مي شوند.
منطقه آزاد ارس نيز که از 7 فروردين پنجمين دوره جشنواره تئاتر خياباني ارس را برگزار خواهد کرد ميزبان 50 نمايش خياباني از استان هاي مختلف کشور خواهد بود که در شهر جلفا به اجرا در مي آيند.
استان اصفهان نيز در تدارک اجراي نمايش هاي خياباني براي گرامي داشت اين روز جهاني است استان ايلام برگزاري همايش فتح آسمان را برگزار خواهد کرد و اين همايش در مناطق مرزي و با اجراي 80 نمايش در چهار نقطه استان برگزار مي شود.
استان بوشهر همچون سال هاي گذشته اجراي نمايش بر روي قايق در بندر گناوه و اجراي نمايش در هر يک از شهر هاي استان همزمان با روز ملي هنرهاي نمايشي را در دستور کار دارد.
تهران هم با افتتاح تماشاخانه اي جديد در شهريار، راه اندازي کارناوال نوروزي در فيروزکوه با موضوعات بومي و سنتي و اجراي مراسم ويژه روز جهاني تئاتر را برگزار مي کند.
استان چهار محال و بختياري با برنامه هاي مسابقه طراحي لباس و گريم عمو نوروز و حاجي فيروز و ننه سرما، برگزاري جشنواره پانتوميم عمو نوروز و کاروان استقبال از بهار و اجراي نمايش هاي خياباني در شهرکرد، اجراي نمايش «پشت کلانتري» به کارگرداني حسن مجيدي، کارناوال استقبال از بهار در بروجن و برگزاري روز جهاني تئاتر به صورت ويژه از جمله برنامه هاي اين استان است.
در حالي که خراسانهاي رضوي و شمالي اجراي نمايش هاي خياباني و خراسال جنوبي اجراي 10 نمايش صحنه اي و خياباني را همزمان با روز ملي هنرهاي نمايشي در شهرهاي استان آغاز خواهد کرد.
نمايش هاي خياباني «آفت » کاري از صادق عرب در شهرستان نهبندان، «تولد» به کارگرداني ابوالفضل نخعي در بيرجند، «عشق سوزان» اثري از آذر همايون در فردوس، «گنج پنهان» کاري از علي تصويري در فردوس، « مامدرن هستيم» به کارگرداني غلامرضا محمدي در زيرکوه ، «شهر پاکيزه» اثري از حميد سالمي در فردوس، « فسقلي هاي شاکي» کاري از صابر رنجبر در قاين، « حاجي فيروز در شهر عجايب» به کارگرداني صابر رنجبر در قاين و «آب مايع حيات است » کاري از صابر رنجبر در قاين به اجرا در مي آيند.
استان خوزستان علاوه بر اجراي نمايش و مراسم روز جهاني تئاتر افتتاح و تجهيز 5 پلاتو جديد را در اين استان برگزار خواهد کرد.
استان زنجان اجراي نمايش هاي خياباني و استان سمنان اجراي شاهنامه خواني و نقالي توسط هومن شهرستاني و استان سيستان و بلوچستان اجراي عمومي تئاتر در تمامي شهرستان هاي استان و برگزاري مراسم ويژه روز جهاني تئاتر را از جمله برنامه هاي نوروزي خود اعلام کرده اند.
استان فارس اجراي نمايش هاي شاد فضاي باز در همه شهرهاي استان را تا 13 فروردين، اجراي 10 نمايش خياباني در شهر شيراز، کارناوال نوروزي آيين هاي سنتي و اجراي دو نمايش شاد عروسکي را در شهر شيراز در برنامه دارد.

نظر شما