شناسهٔ خبر: 24702125 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

راهنمای زیارت در بارگاه امام هشتم(ع) در مشهد؛

زیارت بارگاه عشق و هنر+فیلم و عکس

حرم امام‌رضا(ع) نگین زیارتگاه‌های ایران است. جایی که شیعیان از سرتاسر جهان به دیدارش می‌آیند تا دلی سبک کنند. حرم امام هشتم(ع) در لحظه سال تحویل، یکی از شلوغ‌ترین مکان‌های ایران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، پیش از هر طلوع و غروب آفتاب، نوبت‌نوازان بر بالای برج نقاره‌خانه بر کرنا و نقاره می‌کوبند تا بنا به رسمی دیرین، صبح‌ها به خورشید سلام دهند و در غروب با او خداحافظی کنند. بارگاه امام‌رضا(ع) با صدای این نقاره‌زنان شور و حال دیگری می‌گیرد. بعضی‌ها کنار حرم در حال زیارت هستند و بعضی رو به پنجره فولاد نشسته‌اند. برخی چشم به حرم امام داده‌اند و برخی هم کنار سقاخانه اسماعیل طلایی، آبی به سر و صورت می‌زنند. حرم امام‌رضا(ع) آن‌قدر دیدنی دارد که پس از یک دل سیر زیارت، می‌توانید چرخی در حرم بزنید و دیگر اماکن متبرک آن را هم ببینید.

 

راهنمای بازدید از حرم

ضریح مطهر: ضریحی که امروز در بارگاه می‌بینید، پنجمین ضریحی است که روی قبر مطهر حضرت رضا(ع) نصب شده. این توسط محمود فرشچیان طراحی شده و با همکاری جمعی از هنرمندان ساخته شده است. برای دیدن ضریح‌های قبلی حرم می‌توانید به سری به موزه آستان بزنید.

پنجره فولاد: می‌گویند کار ساخت صحن عتیق که امروزه «انقلاب» نام دارد تمام شد، فیلسوف آن دوران ملامحسن فیض کاشانی، پیشنهاد داد تا برای کسانی که به هر دلیل نمی‌توانند کنار ضریح بروند، پنجره‌ای طراحی شود تا از از بیرون هم بتوانند ضریح امام را ببینند. این دریچه که به پنجره فولاد معروف است، دیواره مشبک آهنی است که در صحن انقلاب اسلامی و درست روبه‌روی ضریح مطهر نصب شده. جایی که در گذشته بسیاری خود را با زنجیر به آن می‌بستند تا امام شفایشان دهد.

14

گنبد طلا

گنبد حرم: گنبد طلایی که امروز بارگاه امام‌رضا(ع) به آن شهره است، در دوره صفوی شکل گرفت. بنای اصلی این گنبد، 900 سال پیش به دستور «شرف‌الدین ابو طاهر قمی» وزیر سلطان سنجر سلجوقی ساخته شد و قرن‌ها بعد توسط شاه طهماسب صفوی با خشت‌های طلایی روکش شد تا به شکل امروزی درآید. یک سال پس از انقلاب اسلامی، این خشت‌ها با خشت‌های طلایی نو تعویض شد.

سقاخانه اسماعیل طلایی: ساخت این سقاخانه داستان جالبی دارد؛ می‌گویند در زمان قدیم جوی آبی از وسط صحن عتیق یا همان انقلاب روان بود که به فرمان نادرشاه افشار، سنگابی از سنگ مرمر که از جنگ هرات به غنیمت گرفته بود را روی آن نصب کردند تا مردم بتوانند از درون این سنگ آب بردارند. بعدها یکی از سرداران فتحعلی‌شاه به‌نام «اسماعیل‌خان سنگسری»، برای این سنگاب چارچوب و سقف ساخت. دیوارهایش را با مرمر پوشاند و سقفش را با طلا. به همین دلیل هم به آن سقاخانه اسماعیل طلایی می‌گویند.

11

سقاخانه اسماعیل طلایی

مسجد گوهرشاد: در جنوب حرم امام‌رضا(ع)، یکی از زیباترین مساجد ایران وجود دارد؛ مسجد گوهرشاد یک مساجد چهار ایوانی است که 600 سال پیش به دستور «گوهرشادبیگم» همسر شاهرخ‌میرزا پسر تیمور ساخته شد. ظرافت و زیبایی کاشیکاری و معماری شگفت‌انگیز آن، آن را به یکی از شاهکارهای معماری ایران تبدیل کرده است. این مسجد به دلیل مجاورت به حرم امام، از مهم‌ترین و شلوغ‌ترین مسجدهای ایران است.

گنجینه‌ها: حرم مطهر، 13 گنجینه دارد که 11 تای آن‌ها همین‌جا در ساختمان سه طبقه موزه مرکزی قرار دارند. ورودی موزه هم در صحن کوثر، بین صحن جامع رضوی و صحن آزادی است. این موزه شامل گنجینه‌های قرآن، هدایای مقام معظم رهبری، فرش و منسوجات، نجوم و ساعت، سلاح، تمبر و اسکناس و مسکوکات، مدال، تاریخ مشهد، نقاشی، آبزیان و ظروف است.

نقاره‌خانه: رسم نقاره‌زنی حدود 400 سال است که در حرم امام رضا(ع) برقرار است. البته این رسم یکی از آئین‌های کهن ایرانی است. هر صبح و عصر یک ربع مانده به قضا شدن نماز، نوازندگان از جایی به نام «نقاره‌خانه»، که بالای ایوان شرقی صحن آزادی قرار دارد، نقاره می‌زنند؛ یعنی با بوق(کرنا)ها و طبل‌های بزرگ، آهنگی می‌زنند که نوعی نوای تاریخی است.

 

مسیر حرم

حرم مطهر رضوی چهار ورودی اصلی دارد: ورودی شیخ طبرسی از بلوار طبرسی، ورودی شیخ طوسی از خیابان شیرازی یا همان «بست بالاخیابان»، ورودی باب‌الرضا از خیابان امام رضا(ع) و ورودی شیخ حرعاملی از خیابان نواب صفوی که به «بست پایین‌خیابان» معروف است.

از ورودی‌های طبرسی، طوسی و حرعاملی، صحن انقلاب اسلامی یا همان صحن کهنه درست روبه‌روی شما قرار دارد. با گذر از صحن انقلاب می‌توانید خودتان را به روضه منوره، یعنی جایی که ضریح مطهر در آن قرار دارد، برسانید.

از ورودی باب‌الرضا هم با گذر مستقیم از صحن جامع رضوی، وارد رواق امام خمینی(ره) شوید و در انتهای رواق، از طریق چند ورودی دیگر، به روضه منوره برسید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 16 17 18 19 20 21 15
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 16 17 18 19 20 21 15
حجم ویدئو: 33.03M | زمان ویدئو: 00:03:12

نظر شما