شناسهٔ خبر: 24701838 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

با خاصیت درمانی سیر آشنا شوید

منبع: میزان

سیر برای پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلفی استفاده می‌شود؛ همانطور که می‌دانید سیر متعلق به خانواده آلیوم است که پیاز نیز در همین خانواده قرار دارد.

به گزارش مشرق، از سیر برای پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلفی استفاده می‌شود. همانطور که می‌دانید سیر متعلق به خانواده آلیوم است که پیاز نیز در همین خانواده قرار دارد. هزاران سال است که انسان‌ها از آن برای مقاصد مختلف استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

داروهای ضروری هنگام سفر

جوش صورت علامت چیست؟

خواص قهوه برای مو و پوست صورت

خواص بی نظیر عناب که شاید ندانید

امروزه سیر به خاطر خواص درمانی گسترده‌اش مورد استفاده قرار می‌گیرد:

با توجه به گفته‌های کتابخانه ملی پزشکی که بخشی از موسسه ملی سلامت در آمریکاست، سیر به طور گسترده برای درمان شرایط مختلفی همچون آترواسکلروز (سخت شدن سرخرگ‌ها)، کلسترول بالا، حملات قلبی، بیماری‌های عروق کرونری و پرفشاری خون مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه سیر توسط افراد مختلف برای پیشگیری از سرطان ریه، سرطان پروستات، سرطان سینه، سرطان روده و سرطان رکتوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. موسسه ملی سلامت می‌گوید برخی از این مصارف توسط علم نیز پشتیبانی و حمایت می‌شود. مطالعه‌ای که در مجله سم شناسی غذا و مواد شیمیایی منتشر شد نشان می‌داد که گرم کردن کوتاه مدت سیر خاصیت ضد التهابی آن را کاهش می‌دهد. این موضوع برای افرادی که نمی‌توانند طعم و بوی سیر خام را تحمل کنند می‌تواند مشکل زا باشد. از پزشک خود بخواهید مکمل‌های حاوی سیر را برایتان تجویز کند تا نیازی به گرم کردن سیر نداشته باشید.

کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه با کمک سیر:

بر اساس مطالعات انجام شده، افرادی که حداقل دوبار در هفته سیر خام مصرف می‌کنند، ۴۴ درصد کمتر از سایر افراد به سرطان ریه مبتلا می‌شوند.

فواید سیر برای سرطان مغز:

ترکیبات آلی گوگرد موجود در سیر، برای از بین بردن سلول‌ها در گلیوبلاستما، یک نوع تومور کشنده مغز، موثر است.

دانشمندان در دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی در نشریه سرطان گزارش دادند که سه ترکیب ارگانوسولفور در سیر وجود دارد که با نام‌های DAS، DADS و DATS شناخته شده‌اند. این ترکیبات تاثیر بسیار خوبی بر روی سلول‌های سرطانی دارند و می‌توانند باعث از بین رفتن آن‌ها شوند.

خاصیت سیر برای آرتروز مفصل ران:

زنانی که در رژیم غذایی خود از سبزیجات غنی از آلیوم استفاده کرده اند سطح بسیار پایینی از آرتروز مفصل ران داشتند. همانطور که قبلا نیز ذکر کردیم سیر یک نمونه از سبزیجات خانواده آلیوم است. نویسندگان این مقاله معتقدند یافته‌های آنان نه تنها تاثیرات احتمالی رژیم غذایی بر روی آرتروز مفاصل را نشان می‌دهد بلکه نشان می‌دهد ترکیبات موجود در سیر برای درمان این شرایط بسیار مفید است. مطالعات بلند مدت که در آن ۱۰۰۰ زن سالم مورد بررسی قرار گرفتند نشان می‌دهد که عادت‌های غذایی آنان شامل سبزیجات، میوه‌ها و به خصوص سیر است.

سیر یک آنتی بیوتیک قوی است:

دی‌آلیل دی‌سولفید یک ترکیب آلی است که در سیر یافت می‌شود. این ترکیب ۱۰۰ برابر موثرتر از آنتی بیوتیک‌های دیگر است. این ترکیب می‌تواند آنتی بیوتیک قوی در برابر باکتری کمپیلوباکتر باشد. کمپیلوباکتر یکی از رایج‌ترین دلایل ایجاد عفونت‌های روده‌ای است. نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: این کار برای من بسیار هیجان انگیز بود، زیرا نشان می‌دهد که این ترکیبات قدرت کافی برای کاهش باکتری‌های مضر را دارند.

خواص سیر در محافظت از قلب:

همانطور که قبلا نیز گفتیم سیر حاوی ترکیبی به نام دی‌آلیل دی‌سولفید است که به محافظت از قلب در طول عمل جراحی و بعد از حملات قلبی کمک می‌کند. محققان همچنین معتقدند این ترکیب می‌تواند برای درمان نارسایی قلبی مورد استفاده قرار گیرد. گاز سولفید هیدروژن برای حفاظت از قلب بسیار مفید است. با اینحال، این یک ترکیب فرار است و استفاده از آن برای دارو کمی دشوار می‌باشد؛ بنابراین دانشمندان تصمیم گرفتند بر روی ترکیب دی آلیل تری سولفید تمرکز کنند. این یک ترکیب سودمندو موثر برای استفاده از مزایای هیدروژن سولفید است.

کنترل فشار خون و کلسترول بالا با مصرف سیر:

محققان دانشگاه آنکارا تاثیر عصاره سیر بر روی فشار خون و کلسترول را مورد بررسی قرار دادند. این مطالعه از ۲۳ داوطلب استفاده می‌کرد که دارای کلسترول خون بالایی بودند. ۱۳ نفر از این افراد به فشار خون بالا نیز مبتلا بودند. این افراد به دو گروه تقسیم شدند.

خواص سیر برای سرطان پروستات:

پزشکان دپارتمان اورولوژی در چین و پکن، مطالعه‌ای را برای ارزیابی ارتباط بین سبزیجات حاوی آلیوم و خطر ابتلا به سرطان پروستات انجام دادند. این افراد مطالعات انجام شده تا سال ۲۰۱۳ را جمع آوری کردند. نویسندگان این مطالعه چنین نوشته اند: سبزیجات خانواده آلیوم به خصوص سیر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. محققان بر این باورند که باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

سیر و زایمان نارس:

مطالعات مختلفی نشان داده است که عفونت‌های میکروبی در دوران بارداری خطر ابتلای زنان به زایمان زودرس را افزایش می‌دهد. دانشمندان در بخش اپیدمیولوژی، پژوهشکده نروژی بهداشت و سلامت ملی، بر روی همین مورد کار کردند. دانشمندان معتقدند مصرف سیر و سبزیجاتی که در خانواده آلیوم قرار دارد می‌تواند خطر زایمان زودرس را کاهش دهد. این تیم رژیم غذایی بیش از ۱۸۸۸۸ زن باردار را مورد بررسی قرار دادند. مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که مصرف غذاهایی با خاصیت ضد میکروبی تاثیر بسیار مهمی بر کاهش زایمان زودرس دارد. مصرف سیر نیز همین خاصیت را خواهد داشت.