شناسهٔ خبر: 24701621 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آرزوهایی که اگر برای میراث‌فرهنگی برآورده شوند...

آرزو برای یک سالِ جدید در سازمان عریض و طویلی مانند میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که در طول سال‌های گذشته با مشکلات، بحث‌ها و سختی‌های زیادی روبه رو بوده، شاید بتواند قدری دلخوشی‌ها برای بهتر شدنِ این سازمانِ در حد معاونت ریاست جمهوری را بیشتر کند.

صاحب‌خبر -

آن هم آرزوهایی که مسئولان و متولیان در رأس کنونی این سازمان به زبان می‌آورند. آروزهایی که به نظر می‌رسد می‌تواند از اولویت‌های این مسئولان برای اجرائی شدن آن‌ها در سال جدید باشد.
علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قطعا آرزوهایی در سطح معاونت ریاست جمهوری دارد، آرزویی که بتواند سازمان تحت اختیار خود را به بهترین نحو اداره کند.
وی در مورد آرزوی خود این‌طور به خبرنگار ایسنا توضیح می‌دهد: «با آرزوی طول عمر برای مقام معظم رهبری و سالی توأم با بهروزی برای مردم عزیز و همچنین توفیق خدمت برای کارگزاران و دولتمردان نظام، امیدوارم در سال ۹۷ شاهد سه اتفاق خوب در کشورمان باشیم. رفع بیکاری و به ویژه ایجاد اشتغال برای جوانان و استفاده بهتر و بیشتر از ظرفیت‌های گردشگری و صنایع‌دستی در این زمینه، استمرار همراهی و همدلی دولت و ملت برای غلبه بر مشکلات و بهبود شرایط اقتصادی و همکاری نزدیک همه دستگاه‌ها برای بهره‌مندی شایسته از داشته‌های عظیم میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشورمان در جهت تحقق توسعه پایدار.»

آرزویم آشنایی جوانان با عناصر فرهنگ ملی است
محمد میرشکرایی مردم شناس پیشکسوت آرزوی بزرگی برای فرهنگ و تمدن کشور دارد؛ او به ایسنا می‌گوید: «آرزوی بزرگ من این است که جوان‌ها و بچه‌های ایرانی هر چه بیشتر با عناصر فرهنگ ملی از جمله نوروز و دیگر جشن‌های ایرانی آشنایی بیشتری پیدا کنند.»

سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اما امیدوار است تا «سال 97، سال بهتری از 96 باشد. سال بهتری برای مردم و میراث فرهنگی.»

سال طلایی صیانت از میراث فرهنگی
محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ اما آرزو می‌کند تا امسال «شاهد هیچ‌گونه تخریب آثار فرهنگی در کشور نباشیم و خبری از آن نشنویم.»
او امیدوارم است «سال 97؛ سال طلایی حفاظت، مرمت و صیانت از میراث فرهنگی باشد.»

آرزویم ایجاد هزار موزه در کشور تا قبل از بازنشستگی‌ است
محمد رضا کارگر، مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی اما همچنان آرزوی ایجاد موزه‌های بیشتر در کل کشور را دارد.
او به خبرنگار ایسنا می‌گوید: «تنها آروزیم این است‌ که در سال 97 هر سه روز و نیم یک موزه افتتاح کنیم. در واقع اگر مانند سال‌های گذشته پایداری باشد می‌توانیم در سه یا چهار سال آینده به تعداد هزار موزه فعال در کشور برسیم. در سال 96 موفق شدیم در هر هفته شاهد افتتاح یک موزه به طور میانگین باشیم. این آمار براساس مجوزهایی که سال 96 برای راه اندازی موزه داشتیم، اعلام می‌شود، اکنون تصمیم گرفته‌ایم تا دست‌کم این آمار را به هر پنج روز یک موزه برسانیم.در مقاله‌ای نوشته شده بود، در کشور آمریکا در مقطعی هر سه روز و نیم یک موزه افتتاح می‌شده است، ما می‌خواهیم به این آمار برسیم، این آرزوی واقعی برای ماست. چون ما 31 استان داریم و به طور میانگین اگر در هر استان دو موزه افتتاح کنیم، تقریبا هر پنج روز یک موزه افتتاح می‌شود و هر استان دو موزه دارد.
از نظر استانداردسازی در موزه‌ها در صحبت‌هایی با چینی‌ها، می‌گفتند قصد دارند برای هر 250 هزار نفر یک موزه ایجاد کنند. یعنی برای هر یک میلیون چهار موزه. این در حالی است که این آمار در ایران بالاتر است، ما 650 موزه فعالِ عمومی، دولتی، وابسته و نهادی داریم.»
او با بیان این ‌که «ما اکنون برای هر 125 هزار نفر یک موزه در کشور داریم» ادامه می‌دهد: «براساس آمار، موزه‌های کشور دو برابر آمارِ چین است. این آمار ممکن است در مقایسه با امریکا و المان‌ها جلوتر باشند، اما آرزو داریم که در هر سه روز و نیم یک موزه افتتاح کنیم.معتقدم اگر پایداری باشد، در سه یا چهار سال آینده تعداد موزه‌های فعال به هزار موزه در کشور می‌رسد، آرزو دارم هزارمین موزه در کشور را افتتاح کنم و سپس بازنشست شوم.»

بزرگترین آرزویم ایجاد ساختار تشکیلات دولتی برای پایگاه‌های میراثی
فرهاد عزیزی، مدیر کل پایگاه‌های ملی و جهانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ اما بزرگترین آرزویش را «ایجاد یک ساختار در تشکیلات دولتی برای پایگاه‌های میراث فرهنگی» می‌داند.

او به ایسنا می‌گوید: « اگر این اتفاق رخ دهد دیگر با مشکل پرداخت حقوق برای این دفاتر مواجه نمی‌شویم. کارشناسان پایگاه‌های میراث فرهنگی یکی از سخت‌کوش ترین افراد میراث فرهنگی هستند و علیرغم این که گاهی اوقات حقوق و دستمزد آن‌ها چند ماه یک بار پرداخت می‌شود، همیشه و در هرشرایط صادقانه کار خود را انجام می‌دهند. امیدوارم بتوانیم ساختاری برای پایگاه‌ها تعریف کنیم.»
وی ادامه می‌دهد: «تا کنون پیگیر این قضیه بوده‌ایم و طرح توجیهی نیز برای آن نوشته‌ایم، امیدواریم با توجه به نقشی که در بحث حفاظت و گردشگری در کل کشور داریم، بتوانیم جایگاه پایگاه‌ها را به صورت واقعی نشان دهیم. اگر بتوانیم پایگاه‌ها را به بدنه دولت وصل کنیم و به گردشگری توجه کنیم، پایگاه‌ها مهمترین نقاطی هستند که می‌توانند تاثیرگذار باشند. این دفاتر می‌توانند منبع خیر و توسعه باشند. بزرگترین آرزویم این است که در سال 97 در این مسیر گام‌های مهمی برداریم.»

حال موزه‌های کشور بهتر شود
جبرئیل نوکنده، مدیر کل موزه ملی ایران؛ آرزو دارد تا «مرمت موزه ایران باستان را در سال جدید اجرائی کند.»
او به ایسنا بیان می‌کند: «امیدوارم در سال 97 بتوانیم پروژه بازسازی موزه ایران باستان را عملیاتی کنیم. تا کنون طرحِ مطالعاتی و بازنگریِ محتوایی، چیدمان آثار، نوع ویترین و نور انجام شده‌اند اما امیدواریم فاز اجرائی آن آغاز شود و این موزه نیز بتواند مانند بسیاری از موزه‌های کهن که با تکنولوژهای مدرن روزآمد می‌شوند، برای ارائه، معرفی، خدمات‌رسانی بهتر و به خصوص جامعه معلولان پیگیری شود و ضعف‌های موزه‌ی ایران باستا را در موزه ایران باستان برطرف شود.»
وی همچنین امیدوار است تا «در سال جدید حال موزه‌های کشور بهتر و خوبتر شود.»

آرزوی دلاور بزرگ‌نیا، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران؛ هم برای آثار تاریخی حوزه تخت مدیریت خود است، او نیز به ایسنا می‌گوید: «آشتی با فرهنگ و میراث فرهنگی به ویژه در شهر تهران، همه آرزوی سال 97 من است.»
سمیه ایمانیان - ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما