شناسهٔ خبر: 24701535 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

پیچیدن عطر بهاری در دهکده‌های کوهستانی گلستان

دهکده‌های ییلاقی گلستان آماده میزبانی از مسافران نوروزی

علی آبادکتول- بوی بهار و نو شدن طبیعت در روستاهای ییلاقی و کوهستانی گلستان به مشام می‌رسد و این مناطق پذیرای مسافران نوروزی است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: جای‌جای استان گلستان، اماکن دیدنی‌ بی شمار دارد که نمی‌توان با یک نوروز همه آن را به نظاره نشست؛ یکی از زیباترین این مکان‌ها، دهکده‌های ییلاقی و مناطق کوهستانی استان است که نسبت به سایر مناطق مغفول مانده و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

این مناطق که اکنون همگی رخت نو بر تن کرده، آماده استقبال از مسافران نوروزی هستند؛ آن‌ها دارای چشم‌اندازهای بدیع و قله‌های زیبا و چشم‌نواز بوده و مناظر بکر و دیدنی آن می‌توان جزو مکان‌های گردشگرپذیر محسوب شود.

گشت‌وگذار در این مناطق چه به صورت اتراق و یا به صورت گذری و یا کوهنوردی سبب شادی و طراوت روح است.

دهکده‌های بی‌شماری در گلستان وجود دارد که از زیباترین آن می‌توان به «چینو»، «خلیندره» و «افراتخته» در شهرستان علی‌آبادکتول اشاره کرد که ما در زیر به معرفی این مکان‌ها می‌پردازیم.

دهکده کوهستانی چینو

دهکده چینو در ۵۰ کیلومتری شرق گرگان و در ۱۶ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان علی‌آبادکتول واقع شده، این روستا از شمال شرقی به مرکز علی‌آباد، از جنوب به روستای «افراتخته»، از مشرق به روستای «خاک پیرزن» و از مغرب به روستای «بالاچلی» محدود است؛ چینو دارای ۵۰ دقیقه و ۳۶ درجه عرض جغرافیایی و ۵۶ دقیقه و ۵۴ درجه طول جغرافیایی بوده و از سطح دریا ۷۶۰ متر ارتفاع دارد.

این دهکده دارای آب‌وهوای معتدل کوهستانی با مناظر سرسبز بوده و هر ساله در فصل بهار و تابستان پذیرای مهمانان زیادی است.

آثار تاریخی

آثاری مانند «دنگ آسیو» (آسیاب آبی)، «کندل» (سیلو)، «حمام خزینه‌ای» (حمام قدیمی)، «بالاچینو»، «پیر چهارشنبه» و «پیر غلامرضا» از دیرینگی منطقه حکایت دارد.

از دیگر آثار قدیم آن می‌توان به تپه‌ای اشاره کرد که در ضلع جنوبی چینو واقع شده و بنا به روایات بزرگان آبادی در زمان فردی به نام مهدی شاه که از خوانین قدیم بوده، ساخته شده است.

ثبت در فهرست میراث ملی

در نگاه اول روستای چینو مانند روستاهای گیلان و مازندران به نظر آید؛ همان شکل و شمایل آشنای روستاهایی که می‌شناسیم با همان ویژگی‌های بام‌های شیب‌دار و خانه‌های کوچک ولی اصیل؛ اما وقتی دقیق‌تر نگاه می‌شود، تفاوت‌ها به چشم می‌آید؛ تفاوت‌هایی که روستای چینو را به یک روستای تاریخی تبدیل و آن را در فهرست میراث ملی به ثبت رسانده است.

طیبه بیکی یکی از اهالی منطقه است، وی در خصوص چینو به مهر گفت: در این روستا خانه‌هایی را می بینید که روی دیوار گلی بنا شده است؛ یک سوی خانه را دیوار نگه داشته و سوی دیگر آن را ستون‌های چوبی و کف خانه از بالای دیوار نمایان است. خانه‌ای معلق میان زمین و آسمان که شاید در کمتر معماری روستایی دیده شود.

خانه‌ای معلق میان زمین و آسمان که شاید در کمتر معماری روستایی دیده شوداین کارشناس جغرافیا ادامه داد: معماری روستای چینو همان معماری خشت و گل است، با پوشش بام‌های سفالی و درها و پنجره‌های چوبی؛ بیشتر خانه‌های تاریخی چینو از یک‌سو به تراس بزرگی که معمولاً چند اتاق را به هم پیوند می‌دهد، ختم می‌شوند. گاهی این تراس‌ها دور تا دور خانه می‌پیچند و بالاخره به یکی از دیوارهای بیرونی آن ختم می‌شود.

بیکی اضافه کرد: استفاده از چوب در روستای چینو بخشی از سنت معماری بوده و دیوارهای اصلی خانه با الوار و ملاط خشت پوشانده شده است. الوارها در تحرک دیوار خانه‌ها به وقت لرزش زمین نقش مؤثری داشته و از سوی دیگر با انعطافی که دارند، استحکام دیوار را بیشتر می‌کنند.

وی تصریح کرد: هر خانه‌ای برای خود حیاطی دارد که با حصاری از چوب یا حلب از هم تفکیک می‌شوند.

بیکی گفت: در داخل هر خانه اجاقی دیده می‌شود؛ این اجاق از یک فضایی شبیه کابینت‌های امروزی تشکیل شده که زیر آن دودکش قرار گرفته و آتش در همان‌جا روشن می‌شود. کنار آتش و زیر آن فضای کابینتی هم جایی برای نشستن صاحب‌خانه در نظر گرفته شده است.

آبشار

در این روستا تا چشم کار می‌کند، در بلندی و پستی درختان سبز و زیبایی را می‌بینیم که گویی با آسمان خود را پیوند زده‌اند. تماشای محلی که سبزی انبوه درختان دست در دست آبی آسمان بی‌کران داده‌اند، تصویری است که از ذهن پاک نمی‌شود. زیبایی‌ چینو با آبشارهای خروشان تکمیل شده است.

دو آبشار زیبا در این منطقه وجود دارد، آبشار سه طبقه «چگل عینی» و آبشار «چلمدره» که هر ساله در فصل بهار و تابستان پذیرای میهمانان زیادی است.

دهکده کوهستانی خلیندره

از دیگر روستاها و دهکده‌های استان گلستان که در فصول مناسب سال علاقه‌مندان و گردشگران و عاشقان طبیعت را به خود جذب می‌کند، می‌توان به «خلیندره» اشاره کرد.

روستای ییلاقی خلیندره یا خولین دره یکی از زیباترین ییلاقات منطقه کتول است که از توابع بخش کمالان شهرستان علی‌آباد بوده و در ۲۰ کیلومتری ارتفاعات شهرستان فاضل‌آباد قرار دارد.

خانه‌های روستا از چوب و با معماری‌های زیبای مردمان کهن ساخته شده که آن را به یک مکانی توریستی و بکر تبدیل کرده استیکی از ساکنان این دهکده کوهستانی در گفتگو با مهر اظهار کرد: مردم این روستا با گویش کتولی صحبت می‌کنند.

حسین شکی ادامه داد: اهالی این روستا مانند دیگر روستاهای ییلاقی کتول به شهرستان علی آباد کتول و یا مناطق اطراف کوچ کرده‌ و در حال حاضر از منازل خود به عنوان ییلاق استفاده می‌کنند.

وی افزود: خانه‌های روستا از چوب و با معماری‌های زیبای مردمان کهن ساخته شده که آن را به یک مکانی توریستی و بکر تبدیل کرده است.

آبشار خلیندره

وی به آبشار خلیندره که در ضلع جنوبی روستا و در عمق جنگل‌های هیرکانی قرار دارد اشاره و آن را از جاذبه‌های اصلی روستای خلیندره برشمرد.

شکی تصریح کرد: برای رسیدن به این آبشارهای زیبا باید مسیری یک ساعته را در میان جنگل‌های زیبای انجیلی و افرا طی کرد و از وسط رودخانه گذشت تا به اولین آبشار رسید؛ در مسیر رسیدن به آبشار میوه‌های جنگلی کُندُس و آلوچه جنگلی و ولیک به چشم می‌خورد.

وی بیان کرد: بعد از طی کردن مسیر دو ساعته در میان دره‌ خلیندره می‌توان به دومین آبشار رسید اما باید راهنمای محلی همراه گردشگران باشد.

دهکده کوهستانی افراتخته

روستای جنگلی افراتخته که در جنوب شرقی شهرستان علی آباد کتول واقع شده از دیگر مناطقی با جاذبه‌های طبیعی و توریستی است که با ایجاد امکانات مناسب مشتاقان زیادی را به خود جلب می کند.

افراتخته در ارتفاع ۷۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و تحت تأثیر اقلیم کوهستانی، زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل دارد.

این روستا و جنگل‌های اطراف آن که از دیدنی‌ترین و بکرترین جاذبه‌های گردشگری استان گلستان هستند در میان کوه‌هایی پوشیده از درختان سرسبز و مه‌های غلیظ گاه و بی‌گاه احاطه شده است.

در اطراف افراتخته منطقه شکار ممنوع قرار دارد که گونه‌های جانوری منحصر به فردی در آن زندگی می‌کنند.

جنگل افراتخته

اندوختگاه‌های سرخدار افراتخته از رویشگاه‌های سرخدار جنگل‌های شمال ایران است که در آن درختان سرخدار با قدمت بسیار بالا به طور انبوه و گاهی هم به شکل توده‌های خالص روییده‌اند. سن برخی از این درختان به بیش از هزار سال می‌رسد.

جنگل افراتخته دارای ۱۵۰ هکتار از جنگل‌های ۱۹۰ میلیون ساله ‌است. سرخدار از معدود درختان سوزنی برگ بومی ایران است که از بقایای رویش‌های دوران سوم زمین‌شناسی محسوب می‌شود. در برخی نقاط به حدی شاخ و برگ درختان انبوه و درهم‌پیچیده است که نور خورشید به زیر آن‌ها نفوذ نمی‌کند.

افراتخته همچنین به علت وجود کوه‌های بلند و پوشش جنگلی درختان در بیشتر ایام سال پوشیده از مه غلیظ بوده و روستا را به یک جاذبه‌ی دیدنی بی‌نظیر تبدیل کرده استاین روستای کوهستانی همچنین پر از چشمه‌های آب معدنی است که در اطراف آن قرار گرفته که ارتفاع ریزش آن‌ها بین ۳۰۰ تا دو هزار ۵۰۰ متر است.

افراتخته به جز کوه و جنگل، یک رودخانه دارد که در جنوب روستا واقع شده و سبب رونق کشاورزی در آن شده است.

آثار تاریخی

در سفر به روستای افراتخته می‌توان چاه سنگی و باستانی «پیرآلا» در دو کیلومتری روستا و گورستان «گبری» و حمام قدیمی روستا معروف به «کهنه حمام» را دید که همگی بیانگر قدمت زیاد این روستا است.

این منطقه همچنین به علت وجود کوه‌های بلند و پوشش جنگلی درختان در بیشتر ایام سال پوشیده از مه غلیظ بوده و روستا را به یک جاذبه‌ی دیدنی بی‌نظیر تبدیل کرده است، حتی گاهی کل روستا و مسیر آن زیر مه قرار می‌گیرد و رفت‌وآمد به روستا قطع می‌شود.

با معرفی قابلیت‌ها و توانمندی‌های گردشگری روستایی و دهکده‌های ییلاقی استان گلستان، ضمن جذب گردشگران و مسافران در ایام نوروز، شمار گردشگران داخلی و خارجی به این استان افزایش خواهد یافت و شاهد رونق و توسعه صنعت گردشگری در نگارستان ایران خواهیم بود.

گلستان با داشتن هزار روستا و داشتن جاذبه‌های بکر و رؤیایی مهیای استقبال از مسافران نوروزی است که امیدواریم با تدابیر اندیشیده شده توسط مسئولان شاهد افزایش گردشگران باشیم.

نظر شما